GM Volt ägare Edward Ellyatt har rapporterad 190.6
miles eller 315km körda enbart med eldrift med hans bil i Florida under samma
dag. Artikel är publicerad på Torquenews internet
sidan samt på USA GM Volt forumet. Många har undrat hur är det möjligt med en
bil som har deklarerad räckvidd på max. 70km?
Edward har bevisat att så kallad räckvidds ångest kan
eliminerats om man planerar körning och laddning. Han hade 2 resor på landsväg
där hastigheterna är 70km/h konstant. Bilen förbrukar mycket mindre om man kör
lugnare och Edward kom så lång som 85km första och 80km andra gången han körde
samma dag. Han laddade bilen varje gång bilen var parkerad, och faktum är att 1
timme laddning återställer runt 20km i räckvidd. Svagaste punkt i laddnings
process med nya elbilar/laddhybrider är faktum att återställa 80% utav batteriets
kapacitet går relativt snabbt, resterande 20% tar nästan lika långt tid
eftersom laddare sänker laddnings ström för att samtidigt balansera celler
inuti batteri packet och säkerställa deras ”jämn” laddning. Med andra ord
Edward laddade bilen till 80% några gånger och laddade varje gång han besökte
köpcentrum, restaurang och affärer under dagens resa. Välja restaurang med ladd
uttaget och affär med laddnings utrustning för elbilar är ”måste” om man
planerar komma så lång. 20 minuter laddning medan man handlar medicin på
apoteket ger 7km, eller 45 minuters lunch som resulterar i 15km extra är ingen
baggis…
Jay Leno har visat sin Volt i sin show efter 10.000miles (16.000km) körda,
och bara 88miles eller 145km körde han med bensin drift. Man kan säga att bilen
är nästan elbil i hybrid kostymen.
Vad roligt att läsa hur folk utnyttjar smart redskap och
infrastruktur när det finns tillgängligt. Tyvärr det är synd att alla
motorvärmare uttag runt om i Sverige inte är elbils anpassade. Vi skulle kunna
komma mycket långt med elbilar i så fall… eller?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar