Bilsweden
har publicerat nytt statistik för oktober 2014 och det är klart tecken att
supermiljöbilar säljs mer och mer:
Självklart vinnare en gång till är Misubishi
Outlander PHEV följd med Volvo V60 Plug-in. Bland elbilar Nissan Leaf samt Renault
Zoe säljs bäst och det är ett nytt moment att Renault ZOE med batteri hyra har
hittat till fler Svenskar än BMW I3 eller WV elbilar. Kan tänka mig att många köpare
är oroliga för batteriets livslängd och väljer praktisk hyra som garanterar
funktion för månadskostnad av 1036kr/månad för 2000mil/år. Jag har tittat i
Swedbanks kredit kalkyl och jämfört Nissan Leaf och Renault ZOE:
BIL
|
Renault
ZOE Intens
|
Nissan
LEaf Accenta
|
Inköps
pris
|
229.000kr
|
339.990kr
|
Batteri
hyra
|
1036kr/mån
|
-
|
Swedbank billån
5år samma insats 68.000kr, månads kostnad kredit:
|
2996kr/mån
|
4969kr
|
TOTAL
bil+batteri/månad
|
4032kr
|
4969kr
|
Ibland
är det svårt att jämföra päron och äpple, dem faktisk smakar annorlunda. Samma
skulle man kunna säga om elbil med eller utan batteri hyra. Visst efter 5 år så
har man betald batteri på en Leaf, å andra sidan så har man sparat 56220kr på
en ZOE. Skulle man sälja bilarna med rest värde på 30% så skulle man kunna få
cirka 100.000kr för Leaf och cirka 65.000kr för ZOE. Eftersom man har sparat
56.000kr på en ZOE på avbetalningen så känns det mer logisk att en sådan affär är
mer trygg än att äga både bil och batteri och att man hoppas på bra
andrahandsvärde när batteri garanti har gått ut. Det ska vara intressant att
följa utvecklingen med elbilar och 2 olika ägande princip, en med ägda batteri
och andra med batteri leasing.
J
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar