Min pendlings kostnad har minskat dramatiskt. Att äga en elbil betyder att man är miljömedveten, ekonomisk och objekt för nyfikna blickar. Jag är stolt över min trasport val och skulle uppmuntra flera att bestämma sig för elbilar framför vanliga pengar slukare. På min blogg kommer jag att dela med mig erfarenhet och kunskap inom elbilteknik. Jag har konverterat en vanlig bil till elbil, jag har reparerat och rustat upp en elbil. Idag åker vi en elbil och en laddhybrid.
torsdag 18 december 2014
onsdag 17 december 2014
Tesla Saleen – vuxen RC leksak
Har
man lekt med RC elbilar som barn och trimmad med extra batterier och bättre
samt styvare stöddämpare och en annan drivlina med förstärkta komponenter då
kommer man att skratta som jag hade när jag såg följande video för första gången…
lyssna på ”motorljud”… är inte det samma ljud som från leksakerna för många-många år
sedan:
tisdag 16 december 2014
Audi Q7 e-tron
Det
finns överflöde av information gällande Audis 2016 Q7 e-tron…
Inget
nytt... allt har vi sett redan i ny Volvo XC90…
Det
spekuleras som att skapelsen ska revolutionera bilägande…
Nja,
jag tror snarare att Audi kanske vaknar och börjar resonera utifrån vad köparen
vill ha, eller snarare att dem känner sig hotade från andra producenter som
redan har plug-in värstingar sedan länge tillbaka som Toyota, Volvo, Mitsubisi
osv…
Ni
få bedöma själva:
lördag 13 december 2014
fredag 12 december 2014
måndag 8 december 2014
TÄBY – KUMLA med Peugeot iON elbil fortsätning
Jag
är i Västerås på McDonalds äter middag efter ganska långt och kämpigt resan
från Täby mot Kumla. Jag är glad eftersom bilen snabb laddas uppkopplad mot Fortums ChademoCharge&Drive laddare. När jag kommer tillbaka till bilen så står det i
displayen att bilen har laddat bara 25% och att det har blivit fel i
kommunikation mellan bil och laddare… vilken dag tänker jag och vad är det med
laddarna… jag återställer laddare och sätter mig i bilen och glor i display som tickar sakta men säkert mot 80%
Huh det gick lite
bättre att ladda andra gången… jag kopplar om laddare och startar laddningen
igen för att ladda till ≤90%... laddaren startar men efter ett par minuter
samma meddelande kommunikationsfel… starta om igen och så övervaka laddningen
igen och sakta men säkert så kommer det till 95% där laddare avslutar
laddningen. Jag är nöjd eftersom i displayen står 89km som möjligt räckvidd…
Jag knappar i
navigation nästa mål som är Köping ungefär 47km borta och där laddare kan
finnas men det inte är bekräftat… körningen börjar samtidigt som regn och det
gillar jag, då kommer dimma också... det är bra tycker jag eftersom bilarna kör
ganska försiktigt och lugnare när det är dimma… jag gasar super försiktigt
hastighet är kring 80km/h och ekonometer i bilen visar mycket låg förbrukning…
som tur det är inte så mycket trafik torsdag eftermiddag omkring 17:00… jag är
nästan i mål i Köping och räckviddsmätare visar 51km… cool tycker jag och ber
gud att det finns fungerande uttag nånstans i Köping… anländer till Max i
Köping och så ser jag stolpe som liknar motorvärmare uttaget samt elbilsymbol
framför… jihi, jag parkerar, kopplar bilen och det fungerar:
Jag fikar 45 minuter
själv på Max i Köping medan batteri laddas… jag går ut och vrider på nyckel och
YES 65km som räckvidd mätaren gissar… jag tänker en halv timme till och minst
80km måste jag ha för att vara på säkert sidan… en promenad till ICA stormarknad
och handla lite godis… 45minuter senare visar räckviddsmätaren 79km och ¾ tank
och då kopplar jag bort kabel och smyger iväg mot E18 till Örebro McDonalds
Charge&Drive Chademo…
Första kontakt med
E18 är uppförsbacken ganska brutalt och energi krävande… jag ser lastbil i
backspegel som kommer mycket snabbt… samtidigt som lastbilen kör om mig så
tänker jag nu eller aldrig trycka gaspedal till botten, bilen hoppar och jag
kör i 90km/h bakom Fransk långtradare… enligt ekonometer förbrukning är
minimal, hastighet 85-92km/h och navigering är överens med räckviddsmätaren
65km till mål mot 72 möjliga… jag taktar bakom långtradaren och siffrorna är
OK… en mil senare 55/65, nästa mil 45/57… 2mil till mål 20/30… jag fortsätter
bakom långtradaren och spolarvätska är slut, vi närmar oss Örebro och
långtradaren svänger på rastplats, jag är så glad att jag tutar till föraren
och fortsätter mot Fortums Charge&Drive Chademo i Örebro… nån km innan mål
min bränsle symbol börjar blinka men jag frirullar ifrån E18… jag står nu bakom
McDonalds Örebro där Fortums Charge&Drive Chademo är placerad…
jag måste
konstatera att laddnings kabel är så mycket misshandlat och tvinnad runt att
det tog mig en minut att kämpa med kabel och vrida allt tillbaka… jag kopplar
Chademo och det är samma 14% kvar enligt display… 7 minuter senare jag har 50%
laddnings nivå och avbryter laddningen eftersom det är bara 15km till hem…
Nu kan man köra lyx
med värme på… vilken skillnad och lättnad att parkera på garage uppfart ca. 8 timmar efter påbörjat resa…
Var det värt? självklart!
Skulle du göra om det idag? NEJ!
Slutsats: laddnings infrastruktur längst E18 suger brutalt!
Om varje bensin station har haft en snabbladdare då skulle jag varit hem på halvtid!!!
Vad kan man hoppas? Att dem som kan subventionerar laddnings infrastruktur och pratar med folk som har erfarenhet med elbilar istället att lyssna på lobbyister, ligister och teoretiska analytiker som kan ingenting om nånting och försöker subventionera elbils priser med symboliska 40tkr/bil!
Vad är elbil utan laddare? Samma som bensinare utan bensin!!!
söndag 7 december 2014
TÄBY – KUMLA med Peugeot ION elbil
Jag
har köpt mig en Peugeot ION. Bilen fanns i Täby och jag ville inte köra bilen
hem på trailer eller med hjälp av ett annat fordon, jag ska köra bilen hem helt
enkelt… Problemet är att folk varnar att i-Miev, C-Zero eller iON har max
räckvidd på 60km i kylan… jag bryr mig inte!
Har
tillbringat några timmar innan resan och planerat detaljer med hjälp av http://uppladdning.nu/, det ända bra verktyg
för elbilsägare som skulle iväg och eventuellt ladda, stort tack till folk bakom
portalen!
Jag
ska köra Täby – Enköping ca.70km första etapp och ladda med 16A normal laddare
i en timme… sen så kör jag Enköping – Västerås ca.33km med det som jag har
laddat i Enköping och hoppas att snabb laddare där är i gång… nästa etapp Västerås –
Köping ca.30km där förmodligen finns ett uttag, men ingen har bekräftat… sista
etapp Köping – Örebro ca.60km till snabb laddare för att kunna ta mig hem till
Kumla
ytterligare 15km…
Jag
har pratat med folk som sålde bilen till mig och batteri ska vara fulladdat när jag
kommer att hämta bilen, och så köper jag tåg biljett, åker till Sthlm sen Täby, hittar
ställe där bilen står parkerad och förbereder mig för resan hem…
Vrider
på nyckel i nyköpta iON och räckviddsmätare visar 48km som möjligt räckvidd… HuH det måste vara så att sista körningen med bilen var brutalt därför så låg
räckvidds siffra… OK va modig och kör bara… ingen värme eller sånt slöseri med
energi bara fläkt på fram rutan att få bort eventuellt imma… stolsvärme på/av,
på/av… jag hatar rumpvärme men det hjälper när lufttemperatur är bara 2*C… och
så kör jag…
Första
etapp Täby – Enköping ca.70km och räckviden i display är 48km, plan är att köra
E18 som är kortast streck… efter 3-4 km hoppar räckvidd i bilen till 55km… ett
par km till och räckvids mätare är uppe i 60km… hihi det har börjat bra… efter
en mil körd jag har 64km kvar enligt räckvids mätare och då börjar det ticka ner…
63km kvar, 60 efter 15km… jag taktar med trafiken i 80-85-88km/h och försöker
inte pressa gas pedal alls, som att det är ägg under… 25km innan mål det är
33km kvar enligt räckvidds mätare… nästan i mål i svinkallt bil, ingen imma
bara lite på back rutan, räckvids mätare visar 14km när jag anländer till Max i
Enköping där jag skulle ladda… jakar bilen och laddningen med 16A börjar... Jag
tar en längre fika paus… efter en timme där jag går ut och inspekterar bilen…
FY, bilen har inte laddat!!! som att det går på/av i uttaget… jag bestämmer att
byta uttag och kör vidare till ENA-Energi…
Uttaget är ledig och laddningen
startar, efter 30 minuter bilen fick en mil enligt mätaren, nästa 30 minuter
och en till mil är laddat… jag undrar varför har inte jag kommit här från
början… när bilen visar 39km i räckvidd jag avbryter laddningen och börjar köra
mot Västerås och första snabbladdare på delsträcka…
Enköping
– Västerås ca.33km med det som jag har laddat i Enköping, nu kör jag bara gamla
landsvägg och då kommer första ångest typ 15km innan Västerås när navigering
och räckvidds mätare har samma siffra i display 15km… händerna i ratten är
svettiga och så känner jag att jag sitter konstigt framåt lutad i sitsen och glor
i siffror… då börjar jag skratta och inser att jag har kört uppförsbacken och
att nedförsbacken är framför mig… när det var 11km kvar då börjar blinka displayen
som att jag fick första varningen…
nu är jag på 50 skyltat väg och jag ser Västerås
framför mig… jag frirullar så mycket det går och så ser jag McDonalds… jag
svänger mot McDonalds och kör runt sakta sökande för snabbladdare och så ser
jag rackaren… Jag kopplar bilen och så visar display 14% kvar i batteri fast
jag hade sista blinkande stapel i displayen… märkligt men det viktiga är att
laddningen har startat… jag går in i restaurangen och äter middag… 20minuter senare
jag står vid bilen och så visar display i snabbladdaren att det är fel i
kommunikation och att bilen har laddat bara 25%!!!
Fortsättning
följer J
onsdag 3 december 2014
En månad med Nissan Leaf
En
månad och 200mil senare känns Leaf stabilt. Jag har hittat massa olika saker
jag gillar och så självklart en del finesser som suger och inte är på denna
nivå man hade hoppats från en modern elbil från Nissan. Leaf är utvecklad från
början som elbil och att man inte kan ställa enkelt laddnings nivå, laddnings
styrka eller enkelt välja när bilen ska starta ladda är lite irriterande. Visst
det finns mycket avancerad meny med såna inställningar men det är så
komplicerad att man tappar ork ställa nåt. Därför har jag byggt en flexibel
laddning kabel med 6-10-16A inställning och i spiral utfarande så jag behöver
inte tramsa med 5m lång original kabel…
Har
lite svårt för stolarna i Leaf och skulle vilja ha en annan modell eftersom
inställning och reglage är ganska konstigt för min smak. Klimatisering och
värme i Leaf känns lite krångligt och svårt att ställa som jag ville ha men man
kan leva med det eftersom värme finns och imma är borta, samt super snabb
avfrostning är möjligt så det kan vara att jag kanske missar nåt eller kräver för mycket. Räckvidd är fantastisk och man kan köra 100km vintertid om
förvärmnings funktion används som fungerar OK med original app Carvings. Jag
använder Leaf Spy app för att diagnostisera bilen regelbundet och att läsa
olika data från batteri, eldrift, laddare och annat. Leaf Spy är mycket
användarvänligt och rekommenderas varmt till alla som undrar hur dem vitala
delar fungerar under huven på en Nissan Leaf.
Summa
summarum en mycket stark 8:a på en 10 skalan!
Ett
nytt projekt anländer snart, vi ska prova köra med 2 elbilar och utvärdera om
det är möjligt att leva med enbart elbilen. Vi har haft samma scenario tidigare
men räckvidd har varit på gräns, kanske Leaf + en till elbil kan fungera… vi få
se!
Länge
leve elbilen!
J
måndag 1 december 2014
Nysålda Supermiljöbilar statistik för November 2014
Inget
nytt, Tesla säljs bra oavsett årstid och premie. Mitt teori om ZOE visar sig
rätt, dem som kan räkna satsar på Europas billigaste person bil med eldrift som
är standard utrustad med 3-fas laddare
på 22kW, har teoretisk räckvidd på 220km samt man kan få laddbox på köpet. Bland
andra modeller trend är att laddhybrider säljs lite bättre än rena elbilar. Jag
hoppas att supermiljöbilar hittar till fler köpare i framtiden. Mitt utmaning
till alla är åk till lokal försäljare och provkör supermiljöbil, jag lovar ni
kommer att gilla dem!