En
månad och 200mil senare känns Leaf stabilt. Jag har hittat massa olika saker
jag gillar och så självklart en del finesser som suger och inte är på denna
nivå man hade hoppats från en modern elbil från Nissan. Leaf är utvecklad från
början som elbil och att man inte kan ställa enkelt laddnings nivå, laddnings
styrka eller enkelt välja när bilen ska starta ladda är lite irriterande. Visst
det finns mycket avancerad meny med såna inställningar men det är så
komplicerad att man tappar ork ställa nåt. Därför har jag byggt en flexibel
laddning kabel med 6-10-16A inställning och i spiral utfarande så jag behöver
inte tramsa med 5m lång original kabel…
Har
lite svårt för stolarna i Leaf och skulle vilja ha en annan modell eftersom
inställning och reglage är ganska konstigt för min smak. Klimatisering och
värme i Leaf känns lite krångligt och svårt att ställa som jag ville ha men man
kan leva med det eftersom värme finns och imma är borta, samt super snabb
avfrostning är möjligt så det kan vara att jag kanske missar nåt eller kräver för mycket. Räckvidd är fantastisk och man kan köra 100km vintertid om
förvärmnings funktion används som fungerar OK med original app Carvings. Jag
använder Leaf Spy app för att diagnostisera bilen regelbundet och att läsa
olika data från batteri, eldrift, laddare och annat. Leaf Spy är mycket
användarvänligt och rekommenderas varmt till alla som undrar hur dem vitala
delar fungerar under huven på en Nissan Leaf.
Summa
summarum en mycket stark 8:a på en 10 skalan!
Ett
nytt projekt anländer snart, vi ska prova köra med 2 elbilar och utvärdera om
det är möjligt att leva med enbart elbilen. Vi har haft samma scenario tidigare
men räckvidd har varit på gräns, kanske Leaf + en till elbil kan fungera… vi få
se!
Länge
leve elbilen!
J
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar