fredag 14 oktober 2016

Renault ZOE 41kW med 400km räckvidd



Elbils nyheter, jo det finns en hel del och mest spännande är nya Renault ZOE med 400km räckvidd som är 150km mer än gamla 250km siffran:


Vad betyder det i praktiken?

BROSCHYR / PRISLISTA

Det är samma Renault ZOE som tidigare med lite kosmetiska nyheter in i kupé samt med starkate batteri som är vidare utvecklad produkt från LG-chem och har 35% mer energi densitet än gamla batteri. I verkligt liv kommer man 300km sommartid och kanske i bästa fall 200km vintertid. Det är fantastisk och omvandlar Renault ZOE till mer användbar till bredare publik… det finns lite nackdelar med nya modellen också:
  •           Renault är stenhård med sitt batteri Leasing som betyder att man måste betala batteri hyra varje månad, dock dem har sänkt pris på 41kW/400km modellen till 1199kr med obegränsad antal mil, räknar man att inköpspris är lägst bland alla elbilar 244tkr bas modell minus 40tkr i supermiljöbilspremie gör att ZOE kan vara matematisk attraktiv om bra Leasing deal introduceras…
  • Laddningen! Här har Renault dödat sin elbil eftersom ända möjlighet för snabb laddning är faktisk bara 3-fas 22kW eller i praktiken 2.5 timmar att återställa batteri kapacitet, eller om man kör 250km tex. och önskar köra tillbaka så  behövs det 2 timmar laddning för att göra det, eller att man är medveten om att ZOE är ingen lång åkare…

Vad är vitsen med ZOE när man inte äger batteri och när man inte kan snabb ladda? 
Hur tänker ni som skapar Renault elbilar? 
Är det modell enbart för hemtjänst service? 
Kanske elbil för stad bara och folk som äger 2 bilar? 
Svårt enigma, inte logisk alls, svårt att acceptera! 
Tiden kommer att visa om nya ZOE säljs eller inte…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar