450km total och mycket avslappnad ägande. Bilen är parkerad i garage med ca. 92% laddad batteri och 220km räckvidd enligt räckvidsmätare. Bilen laddas inte och svar varför är för att vi skulle köra ganska mycket förbrukning samtidigt i form av ugn, häll, torktumlare, diskmaskin osv. samtidigt så bilen fick stå icke kopplad till laddningen... det är första gången på länge att jag har ingen ångest för det, svar varför ligger i faktum att 220km räckvidd räcker till Sthlm eller Gbg och jag har inga planer att åka så lång imorgon...
Jag hade testat igår kväll snabb ladnning, jag hade bara 10 minuter och det gick så här; provkörning och skjuts av dotter till träning, fortsatt köra motorväg och testa ProPilot i dålig riktigt snöväder. PROpilot var exemplarisk, hålla hastighet, fil, avstånd från andra trafikanter osv. exemplarisk som sagt, Love it!
Tillbaka till Örebro och sväng till snabbladdare Clever:
Japp, Leaf kan ladda på Clever laddaren 46kW! Jag hade inte tid att köra längre men första några minuter det var stark laddning 44-46kW som sedan sjönk lite till 38kW när batteri fick i sig över 70%...
Skulle prova idag igen men NEJ! Efter 88km och ner från 99 till 60% SoC första laddaren upptagen och andra laddaren Fortum skulle inte starta, inte ens efter omstart av Kundsupport efter uppringd försök, Aja-Baja Fortum... då fick Leaf parkeras och 168+18km tur blev bara 18 till garaget ner till 54%SoC och möjliga 125km som räckte inte till och vidare med diesel... tiden räckte inte till att chansa en till snabbladdare... så testerna fortsätter och en gång till snabbladdnings nätverk visas som svagaste punkt i elbils 100% implementering försök. Min dröm att ha snabbladdare på varje bränsle station betyder att man skulle kunna leva med 40kW batteri utan behöv att köpa ännu dyrare bil med mer batteri som skulle komma till användning en gång per månad... så dagens runda blev Snabbladdarna 1 - 0 Leaf...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar