Så
nu har VW visat MEB plattformen som skulle möblera alla nykommande
elektrifierade modeller med skalnings arkitektur som kan anpassas från minsta
till största modell:
För
första gången hittills ser man dedikerad elektrifierad plattform som kan konkurera
Tesla… det som VW inte har är kunskap att bygga komplex elektronik eller
batterier och enligt VW interna analytiker priser för kommande modeller blir
lite högre pga. outsourcing från Bosch för att kunna bygga sånt dem inte klarar
själva… Teslas nisch är motor/controller/drivlina ihop packad i eget
konstruerad paket + eget konstruerad bil processor … VW bygger motorer och
växellådor som kompletteras med elektronik från andra… Tesla bygger egna celler
och ihop packar allt i state of the art batteri pack… VW köper celler som dem
själva bygger i batteri pack…
VW
säger att ID skulle kosta lika mycket som max utrustad Golf TDI och att man kan
räkna med 250.000kr. Historisk ingen elbil såld i Sverige var i närheten av lovade
EU priser men dem som lever får se… idag VW kämpar att uppfylla nya normativ
krav och dem själva mer och mer forcerar laddhybrider och elektrifierade
modeller… problematiken är att VW har ”bara” 4 miljöbil modeller idag e-UP,
e-Golf och 2st GTE laddhybrider Golf och Passat… billigaste e-UP börjar med RRP: 289.000kr… som jag läste VW
press release så lovar dem VW ID elbil i slut av 2019 med trippel e-UP
räckvidd, dubbel så stor elbil och modernaste på marknaden under 250.000kr… det
är nåt som inte låter trovärdig och lovande här?!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar