här finns filderna:
Min pendlings kostnad har minskat dramatiskt. Att äga en elbil betyder att man är miljömedveten, ekonomisk och objekt för nyfikna blickar. Jag är stolt över min trasport val och skulle uppmuntra flera att bestämma sig för elbilar framför vanliga pengar slukare. På min blogg kommer jag att dela med mig erfarenhet och kunskap inom elbilteknik. Jag har konverterat en vanlig bil till elbil, jag har reparerat och rustat upp en elbil. Idag åker vi en elbil och en laddhybrid.
torsdag 14 mars 2019
Fiat 500 Sport till salu
Vi har en Fiat 500 SPORT till salu,
Manuell 6vxl
Mätarställning 8850mil
Motor: 105hk - 0.9 TwinAir TURBO
Miljöklass: Euro6
Årsskatt: 360kr
Bränsleförbrukning, snitt: 0.42L/mil
Utrustningspaket: SPORT
Utrustning:
Halvskinn sport stolar och inredning 500S, Original Fiat Sport avgas, Sport kör program väljare, AC, ABS, Antispin, dimljus, Centrallås (fjärrstyrt), Tonade rutor, glastak, elhiss fram, elspeglar, ISOFIX-fästen, Färddator, Multifunktionsratt, CD / Stereo / Radio, Handsfree, Bluetooth, AUX, nya Sommardäck, Vinterhjul, Svensksåld, nyservad.
Luigi 500S fungerar som en klocka.
här finns filderna:
här finns filderna:
söndag 10 mars 2019
Renault Zoe ZE40 en månad senare
Sedan 6 veckor tillbaka är Zoe ZE40 min Daily driver... hittils bästa elbils investering och game-changer... definitivt prisvärt objekt, en alternativ som jag hade varit mycket skeptisk emot men i praktiken mycket-mycket elbil för pengarna...
Jag gillar:
- Vinter räckvidd på 220km galant
- 3-fas laddning och flexibilitet
- Formfaktor är gott
- Prestanda helt underbar både rapp och lagom
- Effektivitet är exemplarisk i ECO läge
- Räckvidds mätaren är exemplarisk och gissar mycket rätt
- Fjärrvärme nyckel knapp styrd är underbar och värme pump effektiv
- Lagom komfortabel och inställningsbar kupé och ratt
- Prisvärt och human total kostnad
- Design, finesser, förpackning fortfarande modern trötts ålder
- Lätt tvättad utifrån och in med tålig material val
- R-Link app fungerar som det ska
- CanZE app är användarvänlig
- Serviceavtal är prisvärt
Mindre bra detaljer:
- Dubbdäck bullrar jämfört med friktion (välj dubbfria, enorm skillnad i ljudnivå)
- Laddlucka inte gillar frost och is och kan fastna under -5*C
- Baksätet inte delbart, men finns på 2019 modellen
- Backkamera saknar rengörings funktion
- Regnsensor inkonsekvent ibland och intervall styrningen inte det bästa
- Spolning till vindrutan svår ställd och konstig placerad för vinter användning
- TomTom navigering saknar updatering, kan köpas dock för 99kr
- Back Dörrar har högplacerad och designad handtag men man vänjer sig, dock högt för barn
- Luftmotstånd design smutsar bilen lättare och oftare
- Backstolar värme skulle vara uppskattat men ej dealbreaker!
Skulle man väga alla bra saker mot mindre bra detaljer så hamnar Zoe ZE40 ganska högt, om inte på plats Nr.1 på min elbils mest prisvärt listan. Dagens sanning är att man inte kan köpa mer prisvärt elbil idag. Mindre bra lista består av massa detaljer som kan åtgärdas, typ byt till friktions däck, smörj laddlucka med antifrost och behandla oftare, kom på att rengöra Backkamera oftare, spolning i vindrutan redan fixat med lite justering och nya torkarblad, osv. Jag skulle ha svårt med bilar som har otrolig buller som inte kan fixas, eller att sittposition är konstig och ej ställbar samt förlåtande, eller att man inte kan kommunicera med bilen och fjärr starta klimatiseringen... sånt är viktigt och icke förlåtande för mig om bilens inköpspris är norr om 400.000kr... Begagnad Zoe ZE40 för 150-ish tusen med batteri hyra på ca.1000kr är fynd om man skulle jämföra och vara ärligt samt praktiskt och lite mer flexibelt samt förlåtande... jag gillar min supermini Zoe ZE40 skarpt tills jag hittar nästa objekt lite mer tilltalande :-)
Länge leve elbilen!
lördag 9 mars 2019
VAG elbil satsning i form av MEB plattform
VAG koncernen har skapad elbils plattform kallad MEB och detta är deras stor satsning och första dedikerade försöket att skapa dedikerad renodlad ELBIL:
Vad betyder det i praktiken? Jo, man hade skapat mycket enkelt, flexibelt plattform med hjuluphängning, elmotor, plats för batteri under golvet och hela strukturen med all-inklusive som bilen behöver för att kunna köras. Detta skulle användas utav hela koncernen och alla i gruppen för att dela på utvecklings kostnad och erbjuda så flexibelt som möjligt produkt...
Med andra ord VW, Audi, Seat och Škoda skulle under kommande år bygga bilar med samma delar, lite som VW Golf, Audi A3, Škoda Octavia och Seat Leaon samt massa andra syskon som sitter på en annan plattform känd som MQB...
Följande bilar är prototyper som skulle vara helt elektriska och byggas på MEB plattform: VW ID3, Audi Q4 e-tron, Seat el-born och Škoda Vision iv;
Det positiva är löfte att VAG gruppen ledad med VW skulle erbjuda miljoner elbilar för folket inte elbilar för milion (kronor), så har dem lovat och lovar... det tråkiga är att dem skulle kunna börja bygga alla såna elbilar idag men dem inte har råd, vilja, resurser, material främst batterier före år 2020... VW kommer först i början av 2020 sedan alla andra successivt har dem sagt och alla bilar skulle byggas i nya elbils fabriken i Zwikau Tyskland som skulle bygga enbart elbilar...
Jag är ganska pessimistisk, reserverad och inte övertygad att VW och alla andra i VAG koncernen skulle göra exakt som dem lovar. Min teori är "en gång fuskare, alltid fuskar"... man ser bara tömma loftet... världs största bil tillverkaren som inte har elbil att erbjuda... sent i spelen kanske, men man ser trender och vad dem gör...
Deras största satsningen senaste tiden är SUV-ar, nästan alla VW, Audi, Seat och Škoda nyheter är tjockis bilar, ineffektiva, ointressanta, alla liknar alla, inget nytt eller attraktiv objekt bland dem... ganska tråkig trend som lämpar sig inte som elbil, det blir ineffektiv och energi krävande... deras satsningar är dyraste I alla klasser, dem har slutat med folka bilar, dem jagar exklusivitet och eliten bland köparna... enklaste exempel är Škoda Karoq som liknar Vision iv koncept, Karoq är ingen stor säljare för 220.000kr bas modell, man kan köpa Kia Niro-hybrid miljöbil så gott som full utrustad för samma pengar, Karoq säljs i 350-ish exemplar 2019 hittils och Niro har redan hittat till 1300-ish köpare samma period... Nya Škoda elbil måste leverera minst 64kW batteri som e-Niro har redan idag och måste ha alla finesser som e-Niro, samt nya ŠKODA måste komma minst 450km/ laddningen och kosta mindre än 420.000kr om Škoda skulle säljas... Kia kommer att erbjuda e-Soul beställning redan nästa månad och då har dem redan 2 elbilar i utbudet, Škoda kanske kommer nästa år mot slutet... nånting låter mycket konstigt...
Visst VW pratar om ID3 för 26.000EUR, dem skulle öppna order boken när som helst, elbilen skulle vara bättre än Tesla, lika bra som diesel Golf och lika dyr eller billig som diesel Golf med allt som diesel Golf representerar fast elektrisk... kom igen VW, låt oss smaka på det ni pratar om och sluta med teaser prototyp efter prototyp skapelse, folk längtar köpa normal, effektiv och prisvärt elbil!
Vad betyder det i praktiken? Jo, man hade skapat mycket enkelt, flexibelt plattform med hjuluphängning, elmotor, plats för batteri under golvet och hela strukturen med all-inklusive som bilen behöver för att kunna köras. Detta skulle användas utav hela koncernen och alla i gruppen för att dela på utvecklings kostnad och erbjuda så flexibelt som möjligt produkt...
Med andra ord VW, Audi, Seat och Škoda skulle under kommande år bygga bilar med samma delar, lite som VW Golf, Audi A3, Škoda Octavia och Seat Leaon samt massa andra syskon som sitter på en annan plattform känd som MQB...
Följande bilar är prototyper som skulle vara helt elektriska och byggas på MEB plattform: VW ID3, Audi Q4 e-tron, Seat el-born och Škoda Vision iv;
Det positiva är löfte att VAG gruppen ledad med VW skulle erbjuda miljoner elbilar för folket inte elbilar för milion (kronor), så har dem lovat och lovar... det tråkiga är att dem skulle kunna börja bygga alla såna elbilar idag men dem inte har råd, vilja, resurser, material främst batterier före år 2020... VW kommer först i början av 2020 sedan alla andra successivt har dem sagt och alla bilar skulle byggas i nya elbils fabriken i Zwikau Tyskland som skulle bygga enbart elbilar...
Jag är ganska pessimistisk, reserverad och inte övertygad att VW och alla andra i VAG koncernen skulle göra exakt som dem lovar. Min teori är "en gång fuskare, alltid fuskar"... man ser bara tömma loftet... världs största bil tillverkaren som inte har elbil att erbjuda... sent i spelen kanske, men man ser trender och vad dem gör...
Deras största satsningen senaste tiden är SUV-ar, nästan alla VW, Audi, Seat och Škoda nyheter är tjockis bilar, ineffektiva, ointressanta, alla liknar alla, inget nytt eller attraktiv objekt bland dem... ganska tråkig trend som lämpar sig inte som elbil, det blir ineffektiv och energi krävande... deras satsningar är dyraste I alla klasser, dem har slutat med folka bilar, dem jagar exklusivitet och eliten bland köparna... enklaste exempel är Škoda Karoq som liknar Vision iv koncept, Karoq är ingen stor säljare för 220.000kr bas modell, man kan köpa Kia Niro-hybrid miljöbil så gott som full utrustad för samma pengar, Karoq säljs i 350-ish exemplar 2019 hittils och Niro har redan hittat till 1300-ish köpare samma period... Nya Škoda elbil måste leverera minst 64kW batteri som e-Niro har redan idag och måste ha alla finesser som e-Niro, samt nya ŠKODA måste komma minst 450km/ laddningen och kosta mindre än 420.000kr om Škoda skulle säljas... Kia kommer att erbjuda e-Soul beställning redan nästa månad och då har dem redan 2 elbilar i utbudet, Škoda kanske kommer nästa år mot slutet... nånting låter mycket konstigt...
Visst VW pratar om ID3 för 26.000EUR, dem skulle öppna order boken när som helst, elbilen skulle vara bättre än Tesla, lika bra som diesel Golf och lika dyr eller billig som diesel Golf med allt som diesel Golf representerar fast elektrisk... kom igen VW, låt oss smaka på det ni pratar om och sluta med teaser prototyp efter prototyp skapelse, folk längtar köpa normal, effektiv och prisvärt elbil!
fredag 8 mars 2019
Fiat CENTOVENTI... Fiat reloaded
Vad är Fiat bäst på?
Kanske att bygga biligare, praktisk, inovativ, effektiv, folk-bil!
Dem visar nu på Genève Motorshow det dem är bäst på, och nu är dem dessutom RELOADED inställda att bygga elbil, dem uppfinner folk-bil elbil och visar följande:
Skapelse heter CENTOVENTI som betyder 120 på italienska och symboliserar 120 år sedan Fiat är etablerade. Jag är lite skeptisk, samtidigt glad, överaskad och ganska förvånad att det tog så lång för pionjärer att fatta trenden!
Min första bil var Fiat, min första elbil var Fiat, bilen med mest potential att vara riktig trend som elbil var Fiat... jag ser Fiat Panda när jag tittar på Centoventi... jag ser gott om potential... jag ser tänkande utanför ramarna som modern bil industrin har skapad... jag ser framtiden som är lysande... ni måste titta på följande propaganda, ni kanske ser ännu mer:
Kanske att bygga biligare, praktisk, inovativ, effektiv, folk-bil!
Dem visar nu på Genève Motorshow det dem är bäst på, och nu är dem dessutom RELOADED inställda att bygga elbil, dem uppfinner folk-bil elbil och visar följande:
Skapelse heter CENTOVENTI som betyder 120 på italienska och symboliserar 120 år sedan Fiat är etablerade. Jag är lite skeptisk, samtidigt glad, överaskad och ganska förvånad att det tog så lång för pionjärer att fatta trenden!
Min första bil var Fiat, min första elbil var Fiat, bilen med mest potential att vara riktig trend som elbil var Fiat... jag ser Fiat Panda när jag tittar på Centoventi... jag ser gott om potential... jag ser tänkande utanför ramarna som modern bil industrin har skapad... jag ser framtiden som är lysande... ni måste titta på följande propaganda, ni kanske ser ännu mer:
torsdag 7 mars 2019
Audi elektrifierar allt... eller?
Geneva Motorshow pågår för fullt och Audi är stor stjärna med enbart elektrifierade modeller på displayen och stor fokus på rena alternativ. Jo, Audi stor chef är fängslad pga. Dieselgate skandal, man kan handla bara diesel och bensin Audi idag eller mycket försenad elbil E-Tron Quatro för ca. 1.000.000kr:
Vad händer, vilka signaler skickar Audi? Är Audi mycket alvarligt eller bara köper tid med sina olika prototyper?
Jag är ganska skeptisk, mest för att Tesla har skapat mycket stor framgång i USA. Marknads andelar som BMW, MB samt Audi förlurar måste kompenseras på nån konstig vänster. Audi visar modeller som är high end positionerade, typ GT E-tron som skulle tävla med Model S Tesla som inte har i närheten prestanda att matcha Tesla Model S 100d. E-Tron QUATRO skulle vara atraktivare än Tesla Model X, det som syns är att E-Tron är tjockare, tyngre, mer komplicerad, ganska överdesignad och klumpig samt för mycket kantig och ineffektiv...
Audi fortsätter med en till prototyp Q4 som presenteras 7 dagar innan Tesla skulle visa sin Model Y. Audi Q4 e-tron är nya elbil som sitter på VW ID eller MEB chassi med dubbla motorer, 85kw batteri och dem lovar 450km år 2020 i slutet förstås. Bara att jämföra man kan köpa idag Kia e-Niro med 64kW batteri som kommer 450km per laddningen. Med andra ord en till tjockis Audi, ineffektiv som prototyp, ganska klumpig och igen överdesignad för att vara så gott som produktions klart:
Audi är seriös och mycket lovande skryter så gott som alla medier, Audi ska omvandlas till elbil synonym... Sanningen är att Audi luktar dyr, Audi ser lite klumpig och ganska tråkigt just nu, som att alla deras bilar är stansade med en och samma stans och alla ät tjocka, det är prototyp efter prototyp... och 1.000.000kr elbilar för 2020... vad hände med Audi - Vorsprung Durch Technik?
Om ni undrar varför är jag lite negativ jag fick bara dålig vibration från deras senaste presentations försök, inte en, senaste år har dem inte visat nåt nytt, bara samma tråkiga påhitt och tömma löftet, t.o.m. deras VD är inte övertalande särskild, titta på video intervju i mitten av länk:
https://www.dw.com/en/racing-towards-the-unknown-but-in-an-electric-car/a-47789759
Vad händer, vilka signaler skickar Audi? Är Audi mycket alvarligt eller bara köper tid med sina olika prototyper?
Jag är ganska skeptisk, mest för att Tesla har skapat mycket stor framgång i USA. Marknads andelar som BMW, MB samt Audi förlurar måste kompenseras på nån konstig vänster. Audi visar modeller som är high end positionerade, typ GT E-tron som skulle tävla med Model S Tesla som inte har i närheten prestanda att matcha Tesla Model S 100d. E-Tron QUATRO skulle vara atraktivare än Tesla Model X, det som syns är att E-Tron är tjockare, tyngre, mer komplicerad, ganska överdesignad och klumpig samt för mycket kantig och ineffektiv...
Audi fortsätter med en till prototyp Q4 som presenteras 7 dagar innan Tesla skulle visa sin Model Y. Audi Q4 e-tron är nya elbil som sitter på VW ID eller MEB chassi med dubbla motorer, 85kw batteri och dem lovar 450km år 2020 i slutet förstås. Bara att jämföra man kan köpa idag Kia e-Niro med 64kW batteri som kommer 450km per laddningen. Med andra ord en till tjockis Audi, ineffektiv som prototyp, ganska klumpig och igen överdesignad för att vara så gott som produktions klart:
Audi är seriös och mycket lovande skryter så gott som alla medier, Audi ska omvandlas till elbil synonym... Sanningen är att Audi luktar dyr, Audi ser lite klumpig och ganska tråkigt just nu, som att alla deras bilar är stansade med en och samma stans och alla ät tjocka, det är prototyp efter prototyp... och 1.000.000kr elbilar för 2020... vad hände med Audi - Vorsprung Durch Technik?
Om ni undrar varför är jag lite negativ jag fick bara dålig vibration från deras senaste presentations försök, inte en, senaste år har dem inte visat nåt nytt, bara samma tråkiga påhitt och tömma löftet, t.o.m. deras VD är inte övertalande särskild, titta på video intervju i mitten av länk:
https://www.dw.com/en/racing-towards-the-unknown-but-in-an-electric-car/a-47789759
tisdag 5 mars 2019
Norge elbils mekka, acceptans recept...
Jag
hade hittat intressant artikel om Norsk recept för elbils acceptans.
Journalisterna gick runt i landet och dem hade intervjuat Christina Bu
ordfarande i Norsk Elbilsföreningen. Hon poängterar INKÖPS PRIS som mycket stor
och avgörande faktor för större och bättre acceptans av elbil, där konsument
betalar lika mycket för alla typ av drift… Man har sett att dem som äger
elbilar oftast kan motivera 3 nya köpare att följa efter och testa elbilen…
Laddningsnätverk spelar stor roll där elbilens acceptans är större i områden
där laddnings infrastruktur finns… Billigare service och driftkostnad spelar
också stor roll och information måste spridas för att konsument skulle
informeras om alla fördelar med eldrift… är man nyfiken då kan man läsa
artikel:
måndag 4 mars 2019
Supermiljöbils försäljning 2019 februari
Enligt branschens organisation och BilSweden statistik såldes under februari 2019 följande mängd supermiljöbilar:
Sverige är fortsätt laddhybrid land och Outlander PHEV med förmånligt pris, tillgänglighet och utrustningslistan är självklart val för majoritet köpare. Nästa på listan är Kia Niro PHEV, Kia fattar inte hur mycket har elbilens e-Niro reklam vänd huvudet på många köpare kombinerad med nyaste privat leasing kampanj på 4000kr/månad resulterar att Niro PHEV klättrar på Nr.2. Volvo XC T8 är på Nr.3 och enorm inköpspris stoppar inte tjänstbil köparna att handla 775.000kr skapelse, den är modern, häftig, ”Svensk dröm”...
Elbilarna; listan toppar Renault Zoe, bästa leasing erbjudande, mest elbil för pengarna, kommunens favorit för hemtjänst service och hyrbils favorit. Nr.2 är Nissan Leaf, bra leasing erbjudande och mycket elbil för pengarna. Nr.3 Kia e-Niro, på papper oslagbar, i verkligheten så dyr att om man vill ha finesser så pratar vi 490.000kr och 9-12månader leveranstid, Kia hade annonserad tillgång till 7-8 tusen elektriska Niro, jag personligen tror att deras strategi är att övertala kund att välja PHEV som blev Sveriges tvåa... jag upprepar mig att elektrisk Niro kostar 2 hybrider, det är vansinnigt dyr, inte riktig tilltalande och långt ifrån verklig, med 1500mil service intervall, utan App, dragkrok och lång leveranstid ganska konstig proposition till köparen!
Tittar man i tabellen och uppdaterade bilpriser på Blocket så ser man Hyundai Ioniq bättre placerad än Kona, jag upprepar mig att priset gör skillnad och att senaste lagerrensning och 120.000kr minde än 440.000kr som Ioniq är annonserad för omvandlar svårsåld till storsäljare...
Det är lysande nyheter på G och massa nya modeller samt mycket lägre priser och tillgänglighet som annonseras stort, det gäller att hålla huvudet kallt och hitta objekt som passar för passande pris!
Länge leve elbilen!
fredag 1 mars 2019
KIA e-Soul och andra elbils nyheter...
Kia
e-Soul 2020
Soul
skulle få ny skinn, utseende, tweeks, och skulle vara enbart elektrisk i Europa…
YES, ni läser rätt, från och med nästa modell år kommer Soul att heta e-Soul och erbjudas bara som elbil… och så undrar man varför e-Soul? Heter kanske diesel Kia Ceed d-Ceed… eller bensinare b-Ceed…
YES, ni läser rätt, från och med nästa modell år kommer Soul att heta e-Soul och erbjudas bara som elbil… och så undrar man varför e-Soul? Heter kanske diesel Kia Ceed d-Ceed… eller bensinare b-Ceed…
Hur
som helst, jag var inte imponerad av e-Niro, jag hade massa kritik, priset är
vansinnigt högt och Kia gömmer små serie under enorm prislapp, så stort att man
kan köpa 2 st hybrider så mycket kostar e-Niro, och bilen inte är i närheten så
raffinerad och förfinad om man kan bilar, särskilld elbilar, ni kan läsa mer om
ni klickar på följande:
E-Niro provkörning…
E-Niro provkörning…
Varför
predika om annan modell när vi pratar e-Soul… gud vad irriterande det låter
e-Soul… just ja, för att jag misstänker att e-Soul blir: ”spel för gallerian”…
jag menar att Kia inte har kapacitet att bygga så många elbilar som folket
skulle kunna köpa om man hade human pris ”hybrid + batteriets kWh ggr.1000kr”…
eller om man pratar e-Soul med 64kWh då är det 220.000kr top modell + 64.000kr
batteri eller total 284.000kr…
Dagens
sanning: köper man E-Niro idag spekulerad leverans är vid årsskiftet 2020…
Kia är ingen Tesla, dem bygger inga batterier, dem köper batterier från LG eller SK-innovation så dem kan bygga max 20.000ex eller 30.000ex… Tesla bygger 5000-7000ex/vecka…
Kia är ingen Tesla, dem bygger inga batterier, dem köper batterier från LG eller SK-innovation så dem kan bygga max 20.000ex eller 30.000ex… Tesla bygger 5000-7000ex/vecka…
e-Soul:
Vad skulle man mer poängtera om e-Soul, kanske att utgående modell var svår såld och aldrig slog till pga. hög pris och ointressant förpackning jämfört med konkurrenter då tid, tills KIA sänkte pris till 316.000kr vad bilen skulle kosta från början… ingen vet vad priset skulle hamna idag med nya modellen, jag misstänker 379.000kr för 39kW och 439.000kr för 64kW…
- samma batteri som e-Niro,
- samma drivlina som e-Niro,
- samma finesser som e-Niro,
- nyhet blir App att kommunicera med bilen,
- Priset blir samma som e-Niro eftersom e-Soul är samma bil bara lite mindre fysisk,
- lite modernare ergonomisk,
- lite mer teknisk förfinad med App och större displayer,
- eventuellt tillgänglig med 39kW batteri som syskon Hyundai KONA electric.
Vad skulle man mer poängtera om e-Soul, kanske att utgående modell var svår såld och aldrig slog till pga. hög pris och ointressant förpackning jämfört med konkurrenter då tid, tills KIA sänkte pris till 316.000kr vad bilen skulle kosta från början… ingen vet vad priset skulle hamna idag med nya modellen, jag misstänker 379.000kr för 39kW och 439.000kr för 64kW…
KIA
öppnar order boken för e-Soul under April månad, är man intresserad håll
utskick för introduktions erbjudande… skulle jag slå till eller vänta beror
mycket vad KIA annonserar som pris… man skulle inte glömma att Polestar2 kommer snart, ID3 kommer
snart också, Urban E, 208-electric, DS3 electric, Corsa electric, Model 3 är nästan
här och massa andra modeller med eldrift är på G…ni vet såna med bokstav E... Renault har redan uppdaterad
ZOE och bilen är klart för visning på Geneve Motorshow… faktisk alla ska stå
där och premiär visas… det gäller att hålla huvudet kallt och välja smart, revolution
är mycket närmare än man tror! Priserna kommer att ändras och att sjunka succesivt till mer human nivå, eller hur KIA?
Länge leve elbilen!
Länge leve elbilen!