söndag 17 februari 2019

Jag har provkört Hyundai Kona electric a.k.a. Kona EV

Kona electric finns i Hyundai bilsalongerna till slut. Det var nåt på G med Hyundai representantskap i Sverige som fördröjde Kona premiär. Vi skulle till Renault och försöka förhandla Zoe ZE40 till svåger och så passar man på att provköra supermini efter supermini. Vi kör Zoe ZE40 först, BMW i3 sen Kona electric.

Kona är mest designad och formspråk konventionell av alla 3. Kona electric är tyvärr minsta i gruppen, kanske det minsta av alla supermini elbilar ute på marknaden. Kanske E-UP är mindre och trillingar men dem finns inte längre att köpa som nya, bara lagerbilar...


Kona har intressant kupé och kombination av displayer och mittkonsol samt sittposition:






Stolen är bekväm, lite smalare ryggstöd och svankstöd, men det är generös justerbar och med uppblåst svankstöd som gör att vem som helst kan hitta favorit position. Display och cockpit layout är evolution av kända display från Hyundai/Kia skaparna med eget utvecklad, intuitiv och ganska konservativ sett att visa bilens status. Vi har provkört top trim modell med all utrustning tillgänglig och center display är enorm samt lätt tillgänglig. Placering är lite dominant men inte störande. Centralkonsol mellan stolar är inte enligt min smak, den är stor, klumpig, dominerar, blockerar luftighet i kabin, omvandlar utrymme till lite stängd och trång känsla i min kropp. Jag testar back stolar och försöker sitta bakom 2 vuxna och man direkt känner sig obekväm och trång som i många andra supermini bilar byggda för singel eller par användning, ej för 4 vuxna eller folk som har äldre barn... bagage är OK, lätt tillgänglig, flatfloor, som förväntad, inget wow eller generös utrymme tyvärr.

Demo Kona electric har 64kWh batteri och bilen är 2/3 laddad samt räckvidd mätaren visar 265km, det är respekt. Jag bläddrar menyer och snitt förbrukning är ca.2kw/mil i vinter kalla Sverige som betyder att man kan förvänta sig minst 300km vintertid och 450km sommartid med lite försiktigare körning stil. 

Vi börjar köra, jag har plan som motsvarar susa lite i stadstrafik, ut på motorväg mot Arboga som har kanske Sveriges sämsta asfalt som bullrar otroligt mycket. Vi börjar i stan och man märker direkt att Kona electric har fart samt acceleration resurser med mer än 200hk. Stundtals känns det som att hjul spinner alldeles för ofta. Man kan välja 4 olika kör inställningar komfort, sport, ECO och ECO+ och komfort. Komfort är inställningen som skulle välja 2/3 delar av förare, ECO är fantastisk för stad eller längre körning, ECO+ om man väljer hypermiling eller att komma så lång som möjlig. Stöd funktioner typ Lane Keep Assist hjälper mycket på motorväg dock lite vinglig blir det, farthållare är fantastisk, åk komfort helt OK så länge man inte behöver köra högre farter eller sämre motorväg pga. Ljudnivå i kupé. Jag mäter 72.2dB snitt i 110km hastighet med farthållare och ingen bil bredvid. Det är 4dB sämre än BMW i3 och 0.5dB bättre än min Zoe ZE40. Men, Zoe har dubbdäck och Kona samt i3 friktion, Zoe fick klart dubb spikande frekvens medan Kona har metallisk burk liknande lite störande ljud som både svåger och jag kommenterar, men-men inget är perfekt!

Test slutar med stads vända, överkörning av Volvo D4 där Volvo förare försökte vara snabbare och vi skulle testa skarp rondell utkörning i 2 fyllig mycket trafikerad korsning. Det slutar med att vi lämnade alla andra trafikanter bakom oss blixt snabb och med antispinn lampa blinkande och varnande i displayen 20-95km/h.

Min domen av Kona electric är följande, jag gillar:


  • Yttre design och formspråk 
  • Effektivitet
  • Batteri storlek
  • Motorstyrka
  • Motorbroms / regen ställbart
  • Användarvänlig och intuitiv cockpit

Mindre bra detaljer:


Vad ska man säga om Kona electric? Spontan jag hade varit fanboy sedan Hyundai hade premiär visat modellen. Första rapporter om Kona electric var med ganska splittrad åsikt. Prissättnings attityd och tillgänglighet är mycket diskutabel historia. Min skepticism var ganska bra grundad och jag tyvärr skulle inte kunna övertala sig själv att slå till och handla Kona electric pga. mindre bra lista. Jag är lite besviken och ser inte valuta för pengarna, men olika folk har olika smak och smaken är som baken som folk säger. Min bästa rekommendation är att spekulant glömmer vad jag skriver och lånar Kona electric, provkör och smaka själv samt ger chans till bilen. Det är fantastisk liten Hyundai skapelse som kan vinna kärlek och många förarens hjärta om man bara ger chans till bilen. 
Tack Hyundai för att ni skapar mycket bra elbilar! 
Tack Bilexpo Örebro för att jag fick låna Kona electric och testa bilen!

Hoppas Ioniq kommer snart med facelift och med uppgraderad batteri, kan vara nästa bil att ha om priset landar rätt och Hyundai fixar buller... så, dagen slutar med att jag blev ännu nöjdare med Zoe ZE40 köp... Svåger har fastnat på BMW i3 94Ah, vilken gokart, raffinerad och finslipad skönhet och vilken valuta för pengarna jämfört med färska konkurrenter... så han är nu på jakt att byta E-UP mot BMW i3...

Jag avslutar dagen med blandade känslor omkring Kona electric och hoppas kunna låna bilen över helg senare på våren när det byts mot sommarhjul och vi byter vinterkläder mot bekvämare sommar plagg. Kan vara att Kona electric smakar mycket bättre då, kanske 39kWh modellen också för 360.000kr som är tillräcklig för många och skriker inte 444.000kr... Fortsättning följer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar