onsdag 6 februari 2019

En vecka med Renault Zoe ZE40

Nu har det gott en hel vecka med Zoe ZE40.
I morse var det -14*C och laddlucka hade frusit. Konstruktion är OK, inte lysande, det sitter gummi tätning runt som skulle förhindra vätska att komma in, men snö samt is och brutal kyla kan blockera smidig öppning och dämpande klick som öppnar när man trycker i knappen. Fick banka en gång, rengöra, då öppnades lucka. Senare på eftermiddag hemma kändes som rent, då fick jag applicera lite industri vaselin och i framtiden kommer det att förhindra blockeringen.


Nästa på tapett blir ZE-Service app att läsa av bilens SoC, laddning status, timer, osv. Först var jag tvungen att ringa Renault helpdesk eftersom säljaren ”glömde” välkomst-brevet med inloggningen till mina ZE Services tjänster. Efter samtal jag fick det via e-post. Nästa steg var att väcka livet i ZE Service, första, andra, tredje försök men ingen resultat. Lite grävning och så det visar sig att bilens GPRS modul är död:


Nästa samtal med Renault help desk och ”nada”, ingen framsteg. Dem rekommenderar besök till verkstad... jag börjar ställa frågor och fick bara, tyvärr men nej... vi vet inte... vi kan inget om detta... vi bara tar emot samtal... 
Då så, jag börjar läsa manualer och hittar säkring Nr.31 som matar spänning till GPRS, efter 3min utan säkring hemma på uppfarten startas om tjänsterna i bilen, wups vi är online;




Kartor i bilen är kass, detta är kanske 2010 uppdateringen, har kopplat upp mig mot R-Link och det som är gratis och intressant så som laddstation karta fick jag ladda ned... TomTom kartor med uppdateringen kostar 49EUR/års uppdatering 99EUR för 3år... eftersom jag aldrig hade så mycket nytta av dem så ska jag inte köpa nåt sånt. 

Nästa steg var diagnos... efter lite undersökning det visar sig att CanZE är det enda appen som rekommenderas och har lite mer och djupare tillgång till Zoe själ och innehål. Bland olika adapter hemma det finns en 5år gammal ELM327 som är det enda som kommunicerar korrekt tillsammans med 6år gammal surfplatta... det gör inget att det krånglar lite i början när resultat är positiv och jag läser av bilens Can-Bus. Batteri har 98% bra hälsa:




Inga felkoder, stabil spänning och cellernas balans. Inga skandaler eller fel meddelande. Jag är nöjd!

Nu är Zoe online, laddlucka är behandlat, jag kommunicerar med bilen och hälsa är jämn och perfekt för ålder... Gott!

Fortsättning följer!
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar