torsdag 31 januari 2019

Jag har köpt ZOE ZE40 med batteri hyra


Jag har haft ZOE ZE40 på bevakning sedan några månader tillbaka…

Det kom annons på blocket den 25 januari 2019 med ZOE ZE40 Intens med batteri hyra och det var ”normal” pris… jag kontaktar Upplandsmotor i Sollentuna och via CHAT det sägs klart och tydlig att bilen är tillgänglig och har vinterhjul samt alla original kablar som följer med bilen 10A hemma kabel samt Mode3 snabbladdningskabel… jag tvekar inte mycket och skickar direkt intresseanmälan…

Nästa dag svarar säljare och skickar offert… vinterhjul begagnade fixar han och han skickar med 10A hemma kabel samt  Mode 3 kabel… detta var inte med klart text i annonsen…

Vi kommer överens och bokar leverans.

Jag åker till Sthlm, Upplandsmotor i Sollentuna, träffar säljare, det är trevlig bemötande och hämtar bilen:



På vägg hem det kommer meddelande i ZOE displayen, jag är redan 5mil borta och på väg hem 15mil kvar att åka, det är mycket trafik och snökaos, tänker inte vända tillbaka:



Konstigt, att TPMS inte är inlärda i bilen… jag försöker göra det själv och fattar direkt att dem inte sitter monterade på hjul. Mycket konstigt att utrustning som följer med bilen är inte duglig och utformad att uppfylla krav och tekniska föreskrifter. Jag kontaktar säljare och följande svar kommer med e-post, jag citerar:


Hejsan,
Tack själv
Kul att höra att du är nöjd.
Vinterhjulen kom med gratis i affären, jag vågar inte svara på om det finns TPMS på dessa då det enbart är standard på sommarhjulen.


VARNING!!! För oseriösa säljare och företag, dem skulle göra allt och försöka lura dig, hade man inte varit insatt och fattat att kablarna inte finns då skulle dem inte skicka med bilen, TPMS behåller service tekniker kanske i samband med säljare och kanske säljer privat… tittar man vad sånt utrustning kostar på andrahandsmarknad då pratar vi:
  1. TPMS sensorer 4st total 1000kr (+extra montering och ballansering på ca.1000kr)
  2. 10A hemma laddnings kabel 3500kr
  3. Mode3 laddningskabel 2500kr

Jag kan bara vara arg på sig själv för att jag inte hade frågat alla frågor till sista detalj, att vinterhjulen kom gratis i affärren är konstig svar eftersom man betalar 160.000kr for bil med utrustning då förväntar man sig att allt fungerar utan varnings meddelande mitt i första körningen hem!

Upplands Motor Sollentuna,  just nu är min kund omdöme mycket negativ och jag skickar VARNING till alla bil spekulanter att Upplands Motor säljarna inte är 100% ärliga!

Men, ZOE ZE40 är fantastisk och jag tänker inte åka och lämna bilen tillbaka, jag fixar själv TPMS… nu börjar ZOE ZE40 upplevelse resa, ska försöka jämföra nya supermini med alla andra elbilar jag hade ägd och kört… kan kanske vara intressant läsning…

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar