lördag 19 januari 2019

Kia Soul EV 2020

Kia tog bort Soul EV från hemsidan, gamle modellen är begravd!

Välkomna Soul EV 2020, som man skulle kunna köpa redan i år:



Samma batteri med 64kW och ska finnas som 39kW också med lite mindre elmotor och ca. 60% räckvidd tillgänglig jämfört med vad Kia E-Niro är deklarerade för. Det som väcker min uppmärksamhet är faktum att från design perspektiv Soul EV kommer som halv renodlad elbil! Varför uppropstäcken, just ja, när man konverterar konventionell bil till ELDRIFT då kompromissar man, gör man dedikerad design då är raffinering mycket mer korrekt, balans rätt från början, sittposition utan tvekan mer korrekt, utrymmen klokare utnyttjad, osv. 

Vad är det jag babblar om, jo, små detaljer jag stör mig på med E-Niro så som icke korrekt sitt position, buller från back axel, oraffinerad grepp och konstig fram axel med lyftande karaktär under acceleration, svampiga bromsar, ingen app att kommunicera med bilen, pris på 430tkr för instegsmodell som är 2ggr hybrid osv. Förmodligen kommer Kia att finslipa mycket på Soul EV eftersom Soul som modell är Kias mest sålda USA objekt med fantastisk bred publik, egen dedikerad nördig look & feel, förpackning Som måste leverera och vidare utveckla sin image... Niro är deras objekt dedikerad till Europa och framförallt var det hybriden där excellens och utmärkelse syns. Jag spekulerar allt detta med mina fordon tekniker ögon och feel. Min vilda gissningen är att Kia kommer snart med Soul EV till EU, enbart elbil, inga bensin eller diesel modeller gissar jag... dem skulle kasta bomb på marknaden och leverera det som andra tillverkare babblar om senaste dekad... dem kommer att sälja skit mycket elbilar om dem lyckas prissätta Soul EV korrekt och om volymerna skulle räcka för att leverera till bredare publik... hoppas dem inte är dumma i huvudet och att dem lyssnar vad folk vill ha... och deras försök med E-Niro och all TV reklam, internet reklam och bombning via sociala medier visar att dem börjar fatta framtids trend...

Jonny Smith från FullyCharged har filmat nya Soul EV under LA-autoshow:




Bara att poängtera jag är ingen Kia-funboy, men vi äger en som heter Niro-hybrid, jag gillar bilen skarpt och tycker att det är mest bil för pengarna idag, min personlig subjektiv åsikt !!!


Nära framtiden kommer att visa om jag har rätt eller fel... länge leve elbilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar