torsdag 10 januari 2019

Nissan Leaf 3 Zero e+

Nissan Leaf fick 3.0 version... eller att vara mer konkret först var det 24kW, sen kom uppdaterade 24kW med bättre batteri som tål värme och kyla lite bättre, sen kom 30kW i samma bil, sen uppdateras bilen kosmetisk och batteri fick ökning till 40kW gross, verkliga 36kw användbar energi. I grund och botten var det samma bil, kosmetisk sminkad, med nya sensorer och annorlunda programmerad filhållning funktion, Led strålkastare och fler andra detaljer så som 150hk och standard 6.6kw laddare. Detta var Leaf 2 Zero, samma bil jag köpte...

Så nu är Nissan ute med 3.0 eller 62kw gross energi batteri, en elbil med 160kw elmotor och hela 340Nm... WLTP räckvidd landar på 385km... förbättrade filhållning funktion och själv parkering assistens, e-pedal vidare utvecklad, priset för kalaset spekuleras i 480-490tkr... sist men inte minst luft kyld batteri med samma #rapidgate effekt, inhouse tillverkad, tickande bomb på ren svenska... jag fattar ingenting längre förutom att min stark rekommendation till alla spekulanter är vänd huvet från Leaf, titta vidare och du kan bara vara glad att det finns fler alternativ...

Varför undrar man? Vad är fel med Leaf?
Enkelt! Leaf är branschens största bluff, försäljnings uppdrag där man säljer billigaste och äldsta koncept för saftig peng. Elbil som är fantastisk som stadsbil för folk som aldrig kör motorväg, aldrig i kyla eller värme, aldrig snabb laddar, eller bryr sig om batteri behöver klimatiseras. Användare upplevelse liknar 2010 med display med 640x480 upplåsning, man är tvungen att ladda med Chademo eftersom Nissan fortsätter med Japan standard och lovar 100kw snabbladdning... sanningen är att EU storsatsar på TYP2-DC konnektor och standard som alla nya elbilar och snabbladdare i Europa med 175kw och uppåt har. Chademo ska inte finnas på nybyggda snabbladdare och man skulle aldrig kunna utnyttja dem i lovad fart, så bluff igen!

Har man nån gång försökt att ge chans till Leaf och om man fick det mista besvikelse, så blir man definitivt mer besviken på fler punkter. Jag var ständig besviken och lurad av Nissan, hoppas att det jag skriver hjälper folk att fatta sanningen med Leaf, det är branschens största bluff skapad för att motverka elektrifiering och skörda supermiljö premie och bonus samt sälja ännu mer konventionella bilar som ser ut perfekt bredvid stackaren Leaf... absolut sanning där man har dubbel så dyr proposition och hälften kapabel!

E-Niro och Kona Electric bredvid Leaf e+ ser ut som klara vinare, jag skulle kunna rekommendera Zoe 40 också med sin 3-fas laddning som blir mer och mer populär... Leaf e+ kan motbevisa min teori om Nissan erbjuder Leasing under 4000kr/månad med obegränsad mil eller om dem sänker priset på 40kW modellen till 320tkr och erbjuder Leaf e+ 62kw modellen under 390tkr före supermiljöpremie... fast press release avslöjar att bara 5000ex av Leaf e+ skulle tillverkas för hela Europa som betyder att priset är utan kompromiss och spelet är Hard To Get. Batteriet tillverkad inhouse, cellerna packade som smörgås torta:




Fel, fel, fel... packar man cellerna som pannkakor så riskerar man att nedersta har lägst temperatur, mittersta högst, packning som sådan är som skapad att temperatur skulle packas i mitten, att obalans kan ske när som helst, osv. 

Rätt skulle vara att packa cellerna som gammaldags stängsel IIIIIIIII, så där ja för att säkerställa luft flöde, mellan och jämn cirkulation av vad luft finns inuti eller att eventuellt vända på klima från kupé och göra som i i-MiEV, fast nu snackar jag fel princip som Nissan använder sedan början tills idag, fel konstruktion hel enkelt... Ibland känns det som att hela Leaf är fel konstruerad... tyvärr Leaf 3 Zero e+ 

Sist men inte minst 62kW batteri i Leaf mot 64kW i Hyundai Kona... Leaf = 385km mot Kona = 450km... Chademo mot CCS... App komunikation mot riktigt snabb laddning och motorväg anpassning... stads elbil mot allround. .. päron mot äpple... Leaf=494.180kr mot Kona=444.900kr båda max utrustade... eller RRP på basbilar LEAF62=482.500kr mot Kona64=409.000kr eller E-Niro64=430.000kr

Vilken cirkus med elbilar för 400.000kr... budget som köper fet BMW eller Audi... eller 2st mest sålda budget bilar i Sverige på kampanj... som sagt elbils cirkus... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar