torsdag 29 mars 2012

Solcells projekt närmar sig fas2


Det var länge sedan jag hade tid att skriva. Under tiden har vi hittat nytt hem för Think elbil som ska vara i tjänst hos Kumla kommun. Jag är mycket nöjd eftersom bilen kommer att användas mycket och folk som tar hand om bilen har mycket bred kunskap om bilar, och en varm garage finns tillgänglig med några service tekniker…

Solcells projekt närmar sig fas2. Fas 1 har varit skaffa material, och det är avklarat. 
Följande finns:
Paneler
Inverter
Kabel
Fästen
Skenor är på väg hem!


Fas 2. Montering på taket är mest fisisk krävande. Hoppas att fint väder fortsätter nästa helg. Jag ska upp på taket och börja fästen montering. Efter fästena kommer skenor att sättas fast på fästen och sista moment blir montera panelerna på skenor. Kamera är laddat och några bilder kommer förmodligen att publiceras under resans gång.

Ansökan till stöd för solcells anläggning är skickat till Örebro Landsting, hoppas att det finns pengar kvar och att stöd ska beviljas till oss.


En till projekt har jag planerat klämma någonstans emellan solceller och allt annat…  projektet har för syfte att utbilda tjejerna hemma i grund el princip. Att vi ska ha roligt samtidigt kommer på köpet. Dem är faktisk mer laddade än jag


2 kommentarer:

  1. Läser med intresse. har själv också köpt 10st PVE P6 på KVD, håller på att leta efter lämplig lev av inverter, var köpte du din? och vad kostade den, Jag tänkte mig en Sunnyboy 2500hf-30, i sverige kostar de 16800:- och i Luxemburg Almasolarshop ca 10000:- stor skillnad. Hur har du löst det med typprovsprotokoll som skall bifogas föranmälan? Fick man med ett sådant enligt SS-EN 50438 annex D när man fick själva invertern?

    MVH
    Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag är konstant i garage senaste dagar och snickrar saker och ting. Roligt att du är med på samma bannan… min konverter kommer från Tyskland. Levererad till hemma dörren 11.900kr, funkar som en klocka. Legalisering är en annan femma. Följande måste fyllas:
      http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CHoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.svenskenergi.se%2Fupload%2FKompetens%2FF%25C3%25B6rlag%2FHAP%2FBlanketterna%2FMIKRO-blankett_v1-0.dot&ei=RwHZT6fdN6L_4QTc7_G9Aw&usg=AFQjCNFHkeGDk272squ0fz6u6OO8ZtmBew
      och kompletteras med:
      http://www.sma.de/en/products/solar-inverter-without-transformer/sunny-boy-3000tl-4000tl-5000tl.html
      under :Downloads/certifikat så finns det bl.a.
      http://files.sma.de/dl/1366/TR50438_SBWBTL-ZEEN113310.pdf
      Och allt måste behörig elektriker anmäla…
      Så, lycka till och hänvisa till bilder eller beskrivning om din anläggning om du har.
      Med vänlig hälsning
      Admir

      Radera