onsdag 17 december 2014

Tesla Saleen – vuxen RC leksak

Har man lekt med RC elbilar som barn och trimmad med extra batterier och bättre samt styvare stöddämpare och en annan drivlina med förstärkta komponenter då kommer man att skratta som jag hade när jag såg följande video för första gången… lyssna på ”motorljud”… är inte det samma ljud som från leksakerna för många-många år sedan:




tisdag 16 december 2014

Audi Q7 e-tron

Det finns överflöde av information gällande Audis 2016 Q7 e-tron…
Inget nytt... allt har vi sett redan i ny Volvo XC90…
Det spekuleras som att skapelsen ska revolutionera bilägande…
Nja, jag tror snarare att Audi kanske vaknar och börjar resonera utifrån vad köparen vill ha, eller snarare att dem känner sig hotade från andra producenter som redan har plug-in värstingar sedan länge tillbaka som Toyota, Volvo, Mitsubisi osv…
Ni få bedöma själva:




 

fredag 12 december 2014

Mest älskade bil i USA 2014

Mest älskade bil i USA 2014, kan ni gissa? 

Jag kan! 

Titta:



måndag 8 december 2014

TÄBY – KUMLA med Peugeot iON elbil fortsätning

Jag är i Västerås på McDonalds äter middag efter ganska långt och kämpigt resan från Täby mot Kumla. Jag är glad eftersom bilen snabb laddas uppkopplad mot Fortums ChademoCharge&Drive laddare. När jag kommer tillbaka till bilen så står det i displayen att bilen har laddat bara 25% och att det har blivit fel i kommunikation mellan bil och laddare… vilken dag tänker jag och vad är det med laddarna… jag återställer laddare och sätter mig i bilen och glor i display som tickar sakta men säkert mot 80%



Huh det gick lite bättre att ladda andra gången… jag kopplar om laddare och startar laddningen igen för att ladda till ≤90%... laddaren startar men efter ett par minuter samma meddelande kommunikationsfel… starta om igen och så övervaka laddningen igen och sakta men säkert så kommer det till 95% där laddare avslutar laddningen. Jag är nöjd eftersom i displayen står 89km som möjligt räckvidd…



Jag knappar i navigation nästa mål som är Köping ungefär 47km borta och där laddare kan finnas men det inte är bekräftat… körningen börjar samtidigt som regn och det gillar jag, då kommer dimma också... det är bra tycker jag eftersom bilarna kör ganska försiktigt och lugnare när det är dimma… jag gasar super försiktigt hastighet är kring 80km/h och ekonometer i bilen visar mycket låg förbrukning… som tur det är inte så mycket trafik torsdag eftermiddag omkring 17:00… jag är nästan i mål i Köping och räckviddsmätare visar 51km… cool tycker jag och ber gud att det finns fungerande uttag nånstans i Köping… anländer till Max i Köping och så ser jag stolpe som liknar motorvärmare uttaget samt elbilsymbol framför… jihi, jag parkerar, kopplar bilen och det fungerar:



Jag fikar 45 minuter själv på Max i Köping medan batteri laddas… jag går ut och vrider på nyckel och YES 65km som räckvidd mätaren gissar… jag tänker en halv timme till och minst 80km måste jag ha för att vara på säkert sidan… en promenad till ICA stormarknad och handla lite godis… 45minuter senare visar räckviddsmätaren 79km och ¾ tank och då kopplar jag bort kabel och smyger iväg mot E18 till Örebro McDonalds Charge&Drive Chademo…

Första kontakt med E18 är uppförsbacken ganska brutalt och energi krävande… jag ser lastbil i backspegel som kommer mycket snabbt… samtidigt som lastbilen kör om mig så tänker jag nu eller aldrig trycka gaspedal till botten, bilen hoppar och jag kör i 90km/h bakom Fransk långtradare… enligt ekonometer förbrukning är minimal, hastighet 85-92km/h och navigering är överens med räckviddsmätaren 65km till mål mot 72 möjliga… jag taktar bakom långtradaren och siffrorna är OK… en mil senare 55/65, nästa mil 45/57… 2mil till mål 20/30… jag fortsätter bakom långtradaren och spolarvätska är slut, vi närmar oss Örebro och långtradaren svänger på rastplats, jag är så glad att jag tutar till föraren och fortsätter mot Fortums Charge&Drive Chademo i Örebro… nån km innan mål min bränsle symbol börjar blinka men jag frirullar ifrån E18… jag står nu bakom McDonalds Örebro där Fortums Charge&Drive Chademo är placerad… 



jag måste konstatera att laddnings kabel är så mycket misshandlat och tvinnad runt att det tog mig en minut att kämpa med kabel och vrida allt tillbaka… jag kopplar Chademo och det är samma 14% kvar enligt display… 7 minuter senare jag har 50% laddnings nivå och avbryter laddningen eftersom det är bara 15km till hem…
Nu kan man köra lyx med värme på… vilken skillnad och lättnad att parkera på garage uppfart ca. 8 timmar efter påbörjat resa…    

Var det värt? självklart!
Skulle du göra om det idag? NEJ!
Slutsats: laddnings infrastruktur längst E18 suger brutalt!
Om varje bensin station har haft en snabbladdare då skulle jag varit hem på halvtid!!!
Vad kan man hoppas? Att dem som kan subventionerar laddnings infrastruktur och pratar med folk som har erfarenhet med elbilar istället att lyssna på lobbyister, ligister och teoretiska analytiker som kan ingenting om nånting och försöker subventionera elbils priser med symboliska 40tkr/bil!
Vad är elbil utan laddare? Samma som bensinare utan bensin!!!






söndag 7 december 2014

TÄBY – KUMLA med Peugeot ION elbil

Jag har köpt mig en Peugeot ION. Bilen fanns i Täby och jag ville inte köra bilen hem på trailer eller med hjälp av ett annat fordon, jag ska köra bilen hem helt enkelt… Problemet är att folk varnar att i-Miev, C-Zero eller iON har max räckvidd på 60km i kylan… jag bryr mig inte!

Har tillbringat några timmar innan resan och planerat detaljer med hjälp av http://uppladdning.nu/, det ända bra verktyg för elbilsägare som skulle iväg och eventuellt ladda, stort tack till folk bakom portalen!

Jag ska köra Täby – Enköping ca.70km första etapp och ladda med 16A normal laddare i en timme… sen så kör jag Enköping – Västerås ca.33km med det som jag har laddat i Enköping och hoppas att snabb laddare där är i gång… nästa etapp Västerås – Köping ca.30km där förmodligen finns ett uttag, men ingen har bekräftat… sista etapp Köping – Örebro ca.60km till snabb laddare för att kunna ta mig hem till Kumla 
ytterligare 15km…

Jag har pratat med folk som sålde bilen till mig och batteri ska vara fulladdat när jag kommer att hämta bilen, och så köper jag tåg biljett, åker till Sthlm sen Täby, hittar ställe där bilen står parkerad och förbereder mig för resan hem…

Vrider på nyckel i nyköpta iON och räckviddsmätare visar 48km som möjligt räckvidd… HuH det måste vara så att sista körningen med bilen var brutalt därför så låg räckvidds siffra… OK va modig och kör bara… ingen värme eller sånt slöseri med energi bara fläkt på fram rutan att få bort eventuellt imma… stolsvärme på/av, på/av… jag hatar rumpvärme men det hjälper när lufttemperatur är bara 2*C… och så kör jag…



Första etapp Täby – Enköping ca.70km och räckviden i display är 48km, plan är att köra E18 som är kortast streck… efter 3-4 km hoppar räckvidd i bilen till 55km… ett par km till och räckvids mätare är uppe i 60km… hihi det har börjat bra… efter en mil körd jag har 64km kvar enligt räckvids mätare och då börjar det ticka ner… 63km kvar, 60 efter 15km… jag taktar med trafiken i 80-85-88km/h och försöker inte pressa gas pedal alls, som att det är ägg under… 25km innan mål det är 33km kvar enligt räckvidds mätare… nästan i mål i svinkallt bil, ingen imma bara lite på back rutan, räckvids mätare visar 14km när jag anländer till Max i Enköping där jag skulle ladda… jakar bilen och laddningen med 16A börjar... Jag tar en längre fika paus… efter en timme där jag går ut och inspekterar bilen… FY, bilen har inte laddat!!! som att det går på/av i uttaget… jag bestämmer att byta uttag och kör vidare till ENA-Energi… 



Uttaget är ledig och laddningen startar, efter 30 minuter bilen fick en mil enligt mätaren, nästa 30 minuter och en till mil är laddat… jag undrar varför har inte jag kommit här från början… när bilen visar 39km i räckvidd jag avbryter laddningen och börjar köra mot Västerås och första snabbladdare på delsträcka…
Enköping – Västerås ca.33km med det som jag har laddat i Enköping, nu kör jag bara gamla landsvägg och då kommer första ångest typ 15km innan Västerås när navigering och räckvidds mätare har samma siffra i display 15km… händerna i ratten är svettiga och så känner jag att jag sitter konstigt framåt lutad i sitsen och glor i siffror… då börjar jag skratta och inser att jag har kört uppförsbacken och att nedförsbacken är framför mig… när det var 11km kvar då börjar blinka displayen som att jag fick första varningen… 



nu är jag på 50 skyltat väg och jag ser Västerås framför mig… jag frirullar så mycket det går och så ser jag McDonalds… jag svänger mot McDonalds och kör runt sakta sökande för snabbladdare och så ser jag rackaren… Jag kopplar bilen och så visar display 14% kvar i batteri fast jag hade sista blinkande stapel i displayen… märkligt men det viktiga är att laddningen har startat… jag går in i restaurangen och äter middag… 20minuter senare jag står vid bilen och så visar display i snabbladdaren att det är fel i kommunikation och att bilen har laddat bara 25%!!!


Fortsättning följer J



onsdag 3 december 2014

En månad med Nissan Leaf

En månad och 200mil senare känns Leaf stabilt. Jag har hittat massa olika saker jag gillar och så självklart en del finesser som suger och inte är på denna nivå man hade hoppats från en modern elbil från Nissan. Leaf är utvecklad från början som elbil och att man inte kan ställa enkelt laddnings nivå, laddnings styrka eller enkelt välja när bilen ska starta ladda är lite irriterande. Visst det finns mycket avancerad meny med såna inställningar men det är så komplicerad att man tappar ork ställa nåt. Därför har jag byggt en flexibel laddning kabel med 6-10-16A inställning och i spiral utfarande så jag behöver inte tramsa med 5m lång original kabel…



Har lite svårt för stolarna i Leaf och skulle vilja ha en annan modell eftersom inställning och reglage är ganska konstigt för min smak. Klimatisering och värme i Leaf känns lite krångligt och svårt att ställa som jag ville ha men man kan leva med det eftersom värme finns och imma är borta, samt super snabb avfrostning är möjligt så det kan vara att jag kanske missar nåt eller kräver för mycket. Räckvidd är fantastisk och man kan köra 100km vintertid om förvärmnings funktion används som fungerar OK med original app Carvings. Jag använder Leaf Spy app för att diagnostisera bilen regelbundet och att läsa olika data från batteri, eldrift, laddare och annat. Leaf Spy är mycket användarvänligt och rekommenderas varmt till alla som undrar hur dem vitala delar fungerar under huven på en Nissan Leaf.

Summa summarum en mycket stark 8:a på en 10 skalan!

Ett nytt projekt anländer snart, vi ska prova köra med 2 elbilar och utvärdera om det är möjligt att leva med enbart elbilen. Vi har haft samma scenario tidigare men räckvidd har varit på gräns, kanske Leaf + en till elbil kan fungera… vi få se!

Länge leve elbilen!

J



måndag 1 december 2014

Nysålda Supermiljöbilar statistik för November 2014

Supermiljöbilar försäljning under November 2014 ser ut så här enl. BILSWEDEN:





Inget nytt, Tesla säljs bra oavsett årstid och premie. Mitt teori om ZOE visar sig rätt, dem som kan räkna satsar på Europas billigaste person bil med eldrift som är standard  utrustad med 3-fas laddare på 22kW, har teoretisk räckvidd på 220km samt man kan få laddbox på köpet. Bland andra modeller trend är att laddhybrider säljs lite bättre än rena elbilar. Jag hoppas att supermiljöbilar hittar till fler köpare i framtiden. Mitt utmaning till alla är åk till lokal försäljare och provkör supermiljöbil, jag lovar ni kommer att gilla dem!
  
  

söndag 23 november 2014

Smygtitt på Chevrolet volt 2016

Amerikansk GM har samlat reportrar för smygtitt på front sidan av sin nykommande 2016 modell av Plug-in Volt:



Chevrolet Volt kommer att få ny ersättnings modell under 2016 och det spekuleras att revolutionerande drivlinan kommer att introduceras under namnet VOLTEC. Grejen är att allt är optimerad och hopbyggd så att man minimerar vikt, optimerar elledningar inkorporerade i drivlinan så att inga mellan kablar behövs, samt man försöker åka styrkan med nydesignad elmotor. Förbrännings motor har ökad volym, samt batteri paket är lättare och smartare med inbyggd cell separator som optimerar batteri temperatur. Så här presenterar dem:




Dock inga exakta tekniska detaljer som beskriver förbrukning eller prestanda är tillgängliga idag. Det blir säkert ingen billigt objekt att köpa, exakt som första modeller Volt/Ampera som hade fantastisk prislapp.  Med andra ord inget massäljare, kanske mer som status fordon eller visnings objekt. Volt har många konkurrenter idag så som Volvo V60 PHEV, Outlander PHEV, Golf GTE, Audi A3 E-tron, Prius PHEV och många andra. Jag undrar vad skulle vara starkaste argument att man köper en Volt före alla andra?    





torsdag 20 november 2014

Toyota MIRAI

Toyota har varit i abstinens när det gäller att släppa ut nåt revolutionerande i bilindustri. Nu är det dags för dem att visa till världen hydrogen cell bil kallad MIRAI:




Mirai liknar inte konventionell bil:






 Det är minst sagt futuristisk utseende eller som många tror ganska radikal uttryck som bilen strålar med. Jag minns första Prius, och andra och sedan tredje, dem var ganska annorlunda jämfört med konventionell bil. Varför frågar man sig; kanske för att visa att under skalet är det nåt revolutionerande eller annorlunda åtminstone. Mirai ska tankas med flytande högkomprimerad hydrogen och ska vara tillgängligt i början i mycket begränsade serie i USA – Kalifornien. Vad mer kan man säga, jo det finns 2 bra konkurrenter en från Hyundai och en från Honda.  Välkomna till framtiden!

tisdag 18 november 2014

Hyundai Blue-Will laddhybrid

Redan 2009 har Hyundai visat prototyp av sin laddhybrid vision kallad Blue-Will:



Bilen skulle då vara direkt konkurent till Toyotas Prius. Tyvärr hade projekt avsomnat i prototyp stadie och en annan utvecklings projekt blev högsta grad prioriterad, nämligen hydrogen cell iX35 som finns att köpa idag i mycket begränsade serie till utvalda institutioner så som kommuner villiga att betala 2-3miljöner kronor per exemplar.


Blue Will från Hyndai ska produceras och vara tillgänglig från och med 2015 enligt Hyundai R&D vice chairman Yang Woong-Chul. Enligt han så är planerad att produktion startar med eget utvecklad motor, elektrisk drivlina och batterier som ska göra Blue Will till mycket konkurrens kraftigt på marknaden. Hyndai är bland dem biltillverkare som inte har satsat att leverera elbil eller hybrid än till EU.   

onsdag 5 november 2014

Supermiljöbilar försäljning statistik oktober 2014

Bilsweden har publicerat nytt statistik för oktober 2014 och det är klart tecken att supermiljöbilar säljs mer och mer:



Självklart vinnare en gång till är Misubishi Outlander PHEV följd med Volvo V60 Plug-in. Bland elbilar Nissan Leaf samt Renault Zoe säljs bäst och det är ett nytt moment att Renault ZOE med batteri hyra har hittat till fler Svenskar än BMW I3 eller WV elbilar. Kan tänka mig att många köpare är oroliga för batteriets livslängd och väljer praktisk hyra som garanterar funktion för månadskostnad av 1036kr/månad för 2000mil/år. Jag har tittat i Swedbanks kredit kalkyl och jämfört Nissan Leaf och Renault ZOE:

BIL
Renault ZOE Intens
Nissan LEaf Accenta
Inköps pris
229.000kr
339.990kr
Batteri hyra
1036kr/mån
-
Swedbank billån 5år samma insats 68.000kr, månads kostnad kredit:
2996kr/mån
4969kr
TOTAL bil+batteri/månad
4032kr
4969kr
  

Ibland är det svårt att jämföra päron och äpple, dem faktisk smakar annorlunda. Samma skulle man kunna säga om elbil med eller utan batteri hyra. Visst efter 5 år så har man betald batteri på en Leaf, å andra sidan så har man sparat 56220kr på en ZOE. Skulle man sälja bilarna med rest värde på 30% så skulle man kunna få cirka 100.000kr för Leaf och cirka 65.000kr för ZOE. Eftersom man har sparat 56.000kr på en ZOE på avbetalningen så känns det mer logisk att en sådan affär är mer trygg än att äga både bil och batteri och att man hoppas på bra andrahandsvärde när batteri garanti har gått ut. Det ska vara intressant att följa utvecklingen med elbilar och 2 olika ägande princip, en med ägda batteri och andra med batteri leasing. 


J


tisdag 4 november 2014

Att leva med Nissan LEAF

En vecka har gått med Nissan Leaf. Jag har hunnit testa det mesta, inte allt. Igår så testade vi räckviddsångest nivåerna hos hela familjen. Vi var ute och körde typ 100km och så fick vi samtal och inbjudan till lunch/fika hos svärföräldrar… varför inte, vända bilen och fortsatt åka… när vi kom hem så var det 19km i räckvidd kvar utan värme och bara 11km med värmare… Det gick bra det…



Total körning slutar med 110km och min andra ångest är borta… exakt, bensin ångest är botad, ni har ingen aning hur svårt det är att komma tillbaka till bensin station och tanka bränsle, mängder spelar ingen roll faktisk… länge leve elbilen!

J



lördag 1 november 2014

nissan leaf laddningen

Man undrar om en Vulkan kan ladda Nissan Leaf…

HMMMM… tror inte, kanske, titta följande:



kanske det går!

J

tisdag 28 oktober 2014

LEAF - The Car Of The Year 2011

Höst helg… inget att göra… varför inte provköra nån elbil… tittar annonser och så finns det en 2012 byggd, bland sista Japan tillverkade och till Sverige levererade  ”CAR OF THE YEAR 2011”… konstig men detta Leaf var 2014 förta gången i trafiken… bil finns hos lokal Nissan dealer Veho-Bil-Örebro… jag åker dit…
Efter några minuter trevligt prat med säljare så har jag nycklarna i handen och säter mig i nästan ny bil med bara få mil på mätaren. Sist jag körde Leaf det var England tillverkad bil... Japan bil jag sitter i känns annorlunda, stolarna är skönare och styvare… ratten sitter för nära enligt min smak på alla… OK… startar bilen och hör känd välkomna pip som är på gräns att vara irriterande och så låter alla Leaf, som framtidens science fiction ringtonen… körningen börjar, placerar växelspaken i Drive och så glider bil framåt, tyst, skönt, bekvämt… jag kommer ihåg känslan och det är spektakulärt. Bilen svarar skarpt men ändå sofistikerad, det är svårt att sluta le, bilen är så pig och direkt dock inte racer. På nån konstigt vänster så minns jag min första kommentar om när jag körde Leaf för första gången, det kändes som att träffa Japan-Samuraj, mystisk varelse som är man rädd för och har stort respekt för men ändå man känner sig tryggt bakom Leaf-japan-samuraj ratten… härligt känsla, riktigt rysare!

Jag har varit mycket kritiserande mot pris på nya Leaf bilar, har inte varit övertygad att Leaf pris motsvarar bilens värde… tiderna förändras och vi förändras också… Leaf har blivit helt plötsligt attraktiv som andrahand alternativ samt prisvärt för vanligt folk… 
Jag är helt såld!
Leaf är kvar och står på uppfarten!



1000-tack till Jan från Veho-Bil-Örebro och professionell bemötande!

Fortsättning följer…   

torsdag 23 oktober 2014

VW – elektrifierar bilparken

Världens Nr.1 biltillverkare koncern sätter trend i elektrifiering av bilar.
Dem tänker så här:


med egna moduler som passar i alla bilar:



Och sen enligt planer så kommer 40st nya elektrifierade bilar 
under kommande 2 år:



Min teori är sanning, istället att finansiera bilförsäljare med dåligt supermiljöbilspremie politik har Tysk regering hjälpt VW att bygga batteri fabriken, öppna nya arbetsplatser, elektrifiera sin bil utbud allt för att nå 2020 plan för fossil bränsle oberoende land… Klokt spelat TYSKLAND!   



tisdag 21 oktober 2014

Mitsubishi Outlander PHEV som arbetsfordon i UK

Mitsubishi UK har byggt om sin Outlander PHEV till arbetsfordon 
och döpt bilen till
Mitsubishi Outlander PHEV 4work J






Nya Outlander PHEV 4work kostar i UK otroliga 23.373UK£ 
eller 271.000kr med dagens kurs och avdragen premie samt minus moms. 
Skulle vara intressant om samma koncept kommer till Sverige...
Snyggt för att vara arbetsfordon… J



måndag 20 oktober 2014

Mitsubishi Outlander PHEV engelsk review

Min favorit PHEV bil fick engelsk omdöme 
från min favorit elbils show - Fully Charged: 


och biltidning AutoExpress:



Jag har testat bilen i början av året och det gick så här:


Man kan säga mest plugin hybrid bil för pengarna just nu!

Bra jobbat Mitsubishi!


J



torsdag 16 oktober 2014

VW - StarTrek

Volkswagen Das Auto goes Star Trek Das Auto:



eller PLAYLIST:

http://youtu.be/g5hgt0xrSbo?list=UU0US_GEXVmwMH04OMcNuhpQ