VW
har uppdaterad Golf och sedan April produceras det nya versioner av
elektrifierade Golf i nya – Gamla Dresden glas fabriken. Model 2017 e-Golf fick
uppdaterade batteri pack 50% större kapacitet på 36kWh, ny facelift, nya infoatinment samt vitrual
cockpit helt digital, osv. Alla såna lul-lul utrustnings detaljer existerar och
finns redan sedan länge tillbaka i VAG premium bilar och nu är e-Golf standard
utrustad med dem. Vill man läsa eller titta omdöme och tester det finns gott om e-Golf på Youtube. Jag är ute efter nåt annat, hur bra är bilen att köra, vad har man
för räckvidd, vad fungerar bra och lyfter e-Golf ovanför konkurrenter och vad
är mindre bra där andra har lyckats prestera bättre. Efter en lång dag och
200-ish km med nya E-golf 2017 jag kan konstatera att e-Golf kör som en dröm. E-Golf
2017 fick ny el-motor och ny drivlinan som är piggare, mer rapp och fantastisk
roligt med fartreglage respons som blåser av, lite som maxi go-cart skulle jag
säga. E-Golf 2017 känns som spjut jämfört med gamla e-Golf som var lite trott
stundtals. Faktum att e-Golf har SPORT som grund inställning när man vrider på
nyckel och börjar köra. Det är fantastisk roligt, men konkurrenterna som Hyundai
Ioniq tex. har ECO som grund inställning och fart reglage är slö som omvandlar
deras skapelser till trötta dock super-effektiva eftersom man slösar inte energi och
man kan dra ner förbrukningen brutalt utan att tänka på så mycket. Ioniq tex. har SPORT som
möjligt inställning om man vill köra snabbare. E-Golf 2017 är som sagt SPORT inställd och aktiverad när
man vrider på nyckel och VW kallar det för NORMAL, man har också ECO och ECO+
läge som omvandlar e-Golf till reducerad effekt och effektivare med ECO, samt
brutalt reducerad och super effektiv med ECO+. Jag har kört E-Golf "NORMAL" inställd på motorväg
i ”lagligt” 110-120km/h och efter första etapp och 135km var förbrukning och
möjligt räckvidd total 215km med följande statistik:
RESPEKT!
215km
i motorvägsfart 110-120km/h är nästan dubbel jämfört med vad gamla e-Golf hade
presterat med samma fart, mycket bra resultat. Nu kan ingen säga att elbilar inte
räcker, det gör dem faktisk.
Nästa
test är snålhet. Jag trycker på ECO knapp och gör ingen snabb manöver, jag
försöker göra så kallad hypermiling eller tok-snål körning och så wups med
landsvägsfart och försiktighet jag drar ner förbrukningen till 12.75kW/100km
som resulterar i max räckvidd av 282km.
E-Golf som jag hade provkört var i drift 1643km total och snittar enligt dator 15.8kW/100km, det resulterar i 230km som snitt möjligt räckvidd per laddning, oftast snittförbrukning siffran från test/demo bilar motsvarar vad fabrikat är värt i riktigt-liv användning och så här står det i E-Golf:
Man
kan säkert dra ner siffran ännu mer med avstängd klima, mer tryck i däck och
liknande åtgärd. Med gott samvete kan man konstatera att 215km i motorvägsfart
och 270-280km i lansväggsfart vid ideala förhalanden är möjligt.
Snabb
laddning på CLEVER laddaren i Eurostop/Örebro efter 135km körda och 1/3 del
batteri kvar resulterar med:
KOMFORT,
här briljerar e-Golf! Jag kan säga så här: ”provkör e-Golf, det är värt!”. Cockpit
är ergonomisk fantastisk, kvalitet känslan är på premium sidan, ljudnivåerna är
så raffinerade och ingen oljud märks eller stör PREMIUM feeling. Jag har
provkört massa bilar i samma klass som e-Golf, vi har ägd nyare bilar i samma
klass också och jag upplever e-Golf som premium.
E-Golf
kan konfigureras med förarassistans funktioner så som aktiv filövervakning och
hållning, Lane-, Traffic Jam-, Emergency-, Sign Assist, Blind Spot Sensor ,
Helljusassistent, Light Assist, keyless start, mimik audio kontroll, osv. vad
jag personligt tycker är att många av dessa funktioner är trend och försök att
göra bilar till delvis självkörande och autonoma. E-Golf med såna funktioner är
modern och på "vill-ha" listan för många, men jag skulle helst inte betala för
dem dock kommer dem som standard då skulle jag stänga av hälften!
Efter
en lång dag och 200-ish km med nya E-golf 2017 jag kan konstatera följande:
Jag
gillar:
- Prestanda är förbättrad och e-Golf är inte trott längre, tvärtom en go-cart,
- Nya batteri, 215km i motorvägsfart utan problem och 250-300km på landsväg, respekt,
- Kvalitet känslan,
- Buller nivå är underbart ballanserad och kanske det stabilaste bil man kan köra,
- Nyteknik i infotainment och virtualcockpit,
- förarassistans paket,
- nya funktioner,
- anpassnings möjlighet,
Mindre
BRA:
- Super Effektivitet är svårt att nå om man inte är i ECO/ECO+ läge,
- Växellådan är stundtals ryckigt och obestämd, många kommer inte att märka det men jag gör,
- Förare stolen känns som parkbänk efter 2 timmar under min rumpa och saknar fler justeringar,
- Förar assistans med aktiv fil-övervakning skulle jag skippa definitivt eftersom man inte kan byta filen utan blinkers tex. osv.,
- Priset är överdrivet högt, skulle köpa E-Golf för CANADApris+moms = 290tkr
Jag
upplever E-Golf som modern, super roligt att köra, lite tråkig men fantastisk
raffinerad, ganska störig men stabil och effektiv, kanske den bästa elbilen man
kan köpa idag!
Tack Möllerbil Örebro för möjlighet att låna och testa E-Golf.
Tack Möllerbil Örebro för möjlighet att låna och testa E-Golf.
LÄNGE LEVE ELBILEN
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar