lördag 3 juni 2017

Jag har provkört e-Golf 2017



VW har uppdaterad Golf och sedan April produceras det nya versioner av elektrifierade Golf i nya – Gamla Dresden glas fabriken. Model 2017 e-Golf fick uppdaterade batteri pack 50% större kapacitet på 36kWh, ny facelift, nya infoatinment samt vitrual cockpit helt digital, osv. Alla såna lul-lul utrustnings detaljer existerar och finns redan sedan länge tillbaka i VAG premium bilar och nu är e-Golf standard utrustad med dem. Vill man läsa eller titta omdöme och tester det finns gott om e-Golf på Youtube. Jag är ute efter nåt annat, hur bra är bilen att köra, vad har man för räckvidd, vad fungerar bra och lyfter e-Golf ovanför konkurrenter och vad är mindre bra där andra har lyckats prestera bättre. Efter en lång dag och 200-ish km med nya E-golf 2017 jag kan konstatera att e-Golf kör som en dröm. E-Golf 2017 fick ny el-motor och ny drivlinan som är piggare, mer rapp och fantastisk roligt med fartreglage respons som blåser av, lite som maxi go-cart skulle jag säga. E-Golf 2017 känns som spjut jämfört med gamla e-Golf som var lite trott stundtals. Faktum att e-Golf har SPORT som grund inställning när man vrider på nyckel och börjar köra. Det är fantastisk roligt, men konkurrenterna som Hyundai Ioniq tex. har ECO som grund inställning och fart reglage är slö som omvandlar deras skapelser till trötta dock super-effektiva eftersom man slösar inte energi och man kan dra ner förbrukningen brutalt utan att tänka på så mycket. Ioniq tex. har SPORT som möjligt inställning om man vill köra snabbare. E-Golf 2017 är som sagt SPORT inställd och aktiverad när man vrider på nyckel och VW kallar det för NORMAL, man har också ECO och ECO+ läge som omvandlar e-Golf till reducerad effekt och effektivare med ECO, samt brutalt reducerad och super effektiv med ECO+. Jag har kört E-Golf "NORMAL" inställd på motorväg i ”lagligt” 110-120km/h och efter första etapp och 135km var förbrukning och möjligt räckvidd total 215km med följande statistik:



RESPEKT!
215km i motorvägsfart 110-120km/h är nästan dubbel jämfört med vad gamla e-Golf hade presterat med samma fart, mycket bra resultat. Nu kan ingen säga att elbilar inte räcker, det gör dem faktisk.
Nästa test är snålhet. Jag trycker på ECO knapp och gör ingen snabb manöver, jag försöker göra så kallad hypermiling eller tok-snål körning och så wups med landsvägsfart och försiktighet jag drar ner förbrukningen till 12.75kW/100km som resulterar i max räckvidd av 282km.
E-Golf som jag hade provkört var i drift 1643km total och snittar enligt dator 15.8kW/100km, det resulterar i 230km som snitt möjligt räckvidd per laddning, oftast snittförbrukning siffran från test/demo bilar motsvarar vad fabrikat är värt i riktigt-liv användning och så här står det i E-Golf:


Man kan säkert dra ner siffran ännu mer med avstängd klima, mer tryck i däck och liknande åtgärd. Med gott samvete kan man konstatera att 215km i motorvägsfart och 270-280km i lansväggsfart vid ideala förhalanden är möjligt.

Snabb laddning på CLEVER laddaren i Eurostop/Örebro efter 135km körda och 1/3 del batteri kvar resulterar med:



KOMFORT, här briljerar e-Golf! Jag kan säga så här: ”provkör e-Golf, det är värt!”. Cockpit är ergonomisk fantastisk, kvalitet känslan är på premium sidan, ljudnivåerna är så raffinerade och ingen oljud märks eller stör PREMIUM feeling. Jag har provkört massa bilar i samma klass som e-Golf, vi har ägd nyare bilar i samma klass också och jag upplever e-Golf som premium.

E-Golf kan konfigureras med förarassistans funktioner så som aktiv filövervakning och hållning, Lane-, Traffic Jam-, Emergency-, Sign Assist, Blind Spot Sensor , Helljusassistent, Light Assist, keyless start, mimik audio kontroll, osv. vad jag personligt tycker är att många av dessa funktioner är trend och försök att göra bilar till delvis självkörande och autonoma. E-Golf med såna funktioner är modern och på "vill-ha" listan för många, men jag skulle helst inte betala för dem dock kommer dem som standard då skulle jag stänga av hälften!

Efter en lång dag och 200-ish km med nya E-golf 2017 jag kan konstatera följande:

Jag gillar:
  • Prestanda är förbättrad och e-Golf är inte trott längre, tvärtom en go-cart,
  • Nya batteri, 215km i motorvägsfart utan problem och 250-300km på landsväg, respekt,
  • Kvalitet känslan,
  • Buller nivå är underbart ballanserad och kanske det stabilaste bil man kan köra,
  • Nyteknik i infotainment och virtualcockpit,
  • förarassistans paket,
  • nya funktioner,
  • anpassnings möjlighet,


Mindre BRA:
  • Super Effektivitet är svårt att nå om man inte är i ECO/ECO+ läge,
  • Växellådan är stundtals ryckigt och obestämd, många kommer inte att märka det men jag gör,
  • Förare stolen känns som parkbänk efter 2 timmar under min rumpa och saknar fler justeringar,
  • Förar assistans med aktiv fil-övervakning skulle jag skippa definitivt eftersom man inte kan byta filen utan blinkers tex. osv.,
  • Priset är överdrivet högt, skulle köpa E-Golf för CANADApris+moms = 290tkr


Jag upplever E-Golf som modern, super roligt att köra, lite tråkig men fantastisk raffinerad, ganska störig men stabil och effektiv, kanske den bästa elbilen man kan köpa idag! 
Tack Möllerbil Örebro för möjlighet att låna och testa E-Golf.
LÄNGE LEVE ELBILEN       


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar