Idag har vi träffats för första gången, nya elbil från VW och jag...
Jag närmade mig nya elbilen utan förväntningar, helt open-minded, inga fördomar, objekt mot konsument... FairPlay!
Första tanke och spontant feeling som slår mig är glädje, för ID3 ler mot folk...
Nästa feeling som slog när ID3 och jag träffades är: ”rätt proportion”, storlek är exemplarisk...
Jag går runt och tittar detaljer, herre Jesus ID3 är skruvat exemplarisk, varje mått stämmer alla öppningar har samma dimension, ögat har svårt att hitta imperfektion, dörrar öppnas och stängs klockrent... första smuts på bilen är billig dekor klistermärke som skapar fel reflektion, en detalj som sitter verkligen fel... produktion är inte finslipad eftersom färg saknas under fram huv och några detaljer och fästen i motorrummet är redan rostiga... gammaldags huvudströmbrytaren är skämt...
Bagage öppning är fel storlek jämfört med bilens ergonomi och speglar skaparens intention att omvandla ergonomisk till klumpig, kan vara att design/tillverkning skapade extra kostnad som omvandlades till kompromiss... back ljus är placerad så att öppningen blir smalare och golv kan flyttas up ned, dock man behöver träning och klart och tydlig instruktion hur har skaparen tänkt... jag tror spontant att skaparen fick instruktion att omvandla smidig och självklart till billigt...
Stolar i elbilen ID3 som är just nu på Sverige turné är designade med eldrift och finns ingen garanti att alla olika utrustade elbilar ska ha just såna stolar men dem är exemplariska... jag gillar otroligt flexibilitet och att dem kan anpassas till vem som helst, dem är lite på hård sidan och inte enligt min smak men jämfört med konkurrenter deras ergonomi är gott! Back sitter man bekväm och det är gott om plats... VW hävdar samma utrymme som i VW Passat och detta är långt ifrån korrekt påståenden eftersom jag sitter mycket bättre i Passaten än i ID3 och luftighet i Passaten jämfört med lite instängd känsla i ID3 är 2 olika karaktär... har man testat själv då vet man exakt vad jag pratar om...
Cockpit och infotainment upplevelse är lika roligt som min gamla Scirocco från 1982, ingen direkt futuristisk eller rakt framåt upplevelse... jag ser tjejgäng i design studio som fick för uppgift att anpassa en elbil till en kvinna i bästa ålder med gott om pengar som söker enklaste, simpel, lagom avancerad, icke krånglig miljö där man kan anpassa allt med 2 klick... besparing, budget känsla, billig är vad hela interiör luktar och sprider... jag skulle definitivt känna mig maximal uttråkad och lite deppig om tvingad att sitta lite längre resa i ID3 typ Sverige-Tyskland-Kroatien som vi brukar åka på sommaren. Mittkonsol mellan stolar och förvarings utrymme omkring föraren är lite konstig och ologisk skapad, verkar som att pengarna tog slut under drivlina och plattform utvecklingen så att skaparna improviserade lite för att fylla resten av bilen...
Ergonomisk Förhållande sittplats/pedaler/armstöd/golvet/ratten/front konsol igen påminner om tjejgäng design med accent på färg mer än ergonomi och funktionalitet, som att skaparens enda attribut hade varit ”designad” och chic... man ser inte dem få brytare och knappar på vänster sida och logisk är det inte...
Summa-summarum, ID.3 är överdesignade skapelse med detaljrik ansikte utåt, mycket minimalistisk och chic på in sidan, super enkel och otroligt basic och billig feeling, men samtidigt så mystisk och definitivt EKO stämplad produkt som lätt kan hitta till vilken kvinna som helst... om jag skulle utvärdera ID.3 och sätta pris på bilen jag har sett som är högsta utrustnings nivå med 58kW batteri jag skulle gissa exakt som VW hade annonserad från början exakt samma priset som VW Golf TDI 190 med högsta utrustnings nivå: 320.000kr
ID.3 kommer att säljas som smör eftersom EU länder kommer direkt efter ID lansering att fördöma fossil bränsle bilar för evigt... ID.3 är jämfört med elbilar från Kia eller Hyundai mer anpassad till nya Europeiska smak och i verkligheten framstår som vuxen produkt jämfört med konverterade elbilar från Korea... ID.3 strålar mycket mer elbil feeling än allt annat jag hade sett hittills och så fort man ser ID3 det första man tänker på är EKO-ELBIL-DESIGN... Jag gratulerar till skaparna och ser bara ljus framtid framför ID produkt linjen... hade min fru varit idag på uppvisningen då skulle vi kanske återskapa bokningen, jag själv väntar på EL-BORN från Seat en syskon full av temperament ritat i Spanien på samma plattform som ID eller nån annan elbil vars utstrålning och design skulle passa mer min smak... tills dess länge leve elbilen 👍
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar