Det var ganska rörigt med bilar, efter Leaf 30 inköp har jag fattat att
vi skulle renovera hemma så fick jag direkt sälja Leaf, köpa stor bil med drag,
och sen kom helt plötsligt fantastiskt tillfälle med helt ny bil. Hyundai ArlövAutoklinik hade erbjudande där lager med gamla modeller hel nya Ioniq bilar
rensades för att göra plats för nya modeller. Jag kontaktade Matthias på
Hyundai-Arlöv och typ samma dag köpte jag Ioniq Plug-in som står nu parkerad på
uppfarten hemma:
Som vanligt när jag skulle handla nya bilen så var det massa
konstigheter, fel bilbeskrivning på offert, sen fick bilen vänta på leveransservice,
sen sista spektakel med att min bil missades regbesikta som Hyundai
Generalagent brukar göra… Men, tack vare hjälpsamt folk på Autoklinik och deras
professionellt engagemang fick jag köra bilen hem med gröna skyltar och sedan
alla papper och registrering fixades och nu är Ioniq Plug-in min daily driver...
Jag måste igen konstatera att Ioniq är definitivt effektivaste bil man
kan köpa, en effektivitets KUNG helt enkelt. Eftersom det är vinter förbrännings
motor startar ofta för att leverera värme till kupé, men ändå har jag snitt
förbrukning på otroliga 0.22L/mil + 1.4kW/mil. Ioniq Plugin har liten
el-defroster som inte räcker att värma kupé kallaste vinterdagar men jag hade
räknat med sån nackdel. Fördel är resten av året när man kan trafikera på
landsväg med otroliga 1.33kW/mil eller så gott som 6mil max innan batteriet urladdas.
Det blir spännande att testa leva med Ioniq Plug-in och utvärdera helhets
upplevelse och flexibilitet eller nackdelar. Återstår att se om jag har lyckas
hitta plug-in som jag gillar mer än Volvo V60 och Outlander PHEV, båda var mina
favoriter tidigare, vi få se hur Ioniq matchar Volvos brutal styrka och
mångsidighet eller all praktisk raffinemang som Outlander PHEV bjuder med…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar