torsdag 21 maj 2020

Kina El-Moped El-Cykel Otong


Det var länge sen jag hade riktigt projekt, och så händer det.
För 2 år sedan köpte jag Kina el-cykel slash moped.




Detta är en robust 80-tals liknande cykel med riktigt ram, korg fram, kraftig korg back som lätt kan omvandlas till extra sadel, med riktiga fotsteg för eventuellt passagerare läs barn på korg back. Kina el-cykel är utrustad med dubbel drift, en via pedal elektrisk hjälp andra i form av moped accelerator handtag i högra styre. Motor sitter i backnav och är 250W/400W klassad beroende pedal eller fart reglage assistans...
Original när jag köpte el-cykel fick jag blybatterier i som var ganska dåliga... Sen bygde jag Sanyo 18650 batteri pack och det hade visat sig som icke kraftig för el-cykel applikation eftersom cellerna var begagnade och delvis misshandlade... Så, tillbaka till beprövade, LFP 26650 3000mAh 5C industri celler från 2012. Konfiguration är 48V 16S4P som är 16 i serie eller 50V och 4 parallellt som motsvarar 12000mAh/12Ah. Resultat:




Wow... 8år senare celler som har stått i garage och väntat för projekt levererar norr om 90% SoH (state of health). Vilken synnd att LFP inte fick kommersialisering lika bra som NMC celler... Sanningen är att lika stora NMC pack kan packa nästan 2ggr mer energi men tillverkning är farligare, kemisk struktur innehåller nyckel och kobalt, dock stabilitet är sämre, livslängd också och tålighet inte går att jämföra... Häng mig inte för att jag älskar LFP, dem är så fruktansvärt förlåtande att man blir kär i dem...
KINA EL-Moped, märket: Otong fick ny liv, 3-ish mil el räckvidd i full fart som är 30km/h begränsad. Resultat blev imponerande och vilken stabil skapelse, så ruggigt, lätt körd och användar vänligt oavsett om man ska storhandla, eller njutning åka blir upplevelse lika häftigt och avslappnande... Länge leve eldrift... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar