onsdag 22 juli 2020

Kia e-Soul sommar provkörning

Sommar, corona distansering, lite för mycket tid över...det slog mig att provköra kanske elbil blir roligt, kanske Peugeot e208, så jag åker till lokal Peugeot handlare och Demo e208 inte finns, man kan konfigurera bilen beställa bilen men ingen Demo bil, ursäkt är 3-fas laddare, problem med leverantör och dem väntar till årsskiftet preliminärt för sin Demo e208... 
Jag ger chans till e-Soul... vem vet vad ska hända och hur ska det gå, sista gång vi träffades e-Soul och jag det gick så snett och jag fick så dåliga vibbar av e-Soul att jag inte skulle ens prata om det... åker till ÖBAB lokal KIA återförsäljare och självklart bilen finns inte där... inte kan lånas längre period... särskilt inte tillåtet att åka själv... man ska ha erfaren elbil ”kunnig” med sig om man skulle provköra... man inte kan ha bilen över kväll... går inte att låna elbil över helg, du kan låna vilken som helst diesel eller bensin KIA såna dagar och näter och helg... allt handlar om låååååång leverans tid och brist på e-Soul fick jag som förklarad...
Jag överdriver lite men lista med regler för att provköra e-Soul nästan tvingade mig vända ryggen och provköra nästa kandidat, men jag skulle inte ge upp så lätt, NEJ!
Tjej som jag träffade på KIA fick ringa några samtal och hade hittat e-Soul hos nån anställd som var ute nånstans och som lovade komma tillbaka direkt... några minuter senare jag fick nycklarna och fria händer tillsvidare samma dag...










Jag trycker på återställa knappen i hjärnan och lösas som jag aldrig tidigare träffat e-Soul tidigare...
Sätter mig i bilen och känner cockpit layout från min Ioniq, allt är samma, att koppla telefon tar noll tid, att bläddra menyn och ställa om bilen till egna preferenser är lätt som en plätt... stolarna är elektrisk opererade och justeras generös åt alla håll, vem som helst kan känna sig bekväm... jämfört med e-Niro man sitter lägre och mycket bättre än jag minns från första gången... OK feel
Jag vrider kör väljaren och kör iväg, först lätt och försiktigt sen mer och mer ballistiskt... mycket rappare responsen än jag minns, kan vara att e-Soul gillar mer sommar asfalt... här kommer första besvikelsen: e-Soul gillar inte accelerera hastigt, ratt känner sig vingligt, man tappar lätt kontroll och bilen studsar vänster höger på gräns till okontrollerad...
jag kör som vanligt vid provkörningen först ut på motorvägen och åka i högre hastighet sen vingliga landsväg i högre hastigheter, sen avslappnad stadskörning... motorväg avslöjar att fartresurser är mer än tillräckligt, e-Soul går som en spjut, man märker en hel del däck buller, sidospegeln visslar stundtals och sidovindar är inga bästisar till e-Soul. Förklaring varför Harman Kardon ljud system sitter som standard i alla e-Soul är för att dolja buller och om man gillar att lyssna på hög musik så märker man inget om buller jag skriver om...
Landsvägen gillar e-Soul, här åker man med märkbar mindre buller. Dynamiska egenskaper som e-Soul har är godare än i typisk snitt bil, man skulle kunna tänka sig att gasa bromsa och svälja kurvan är vad e-Soul är skapad för. Det man märker är batteri tyngd och lite understyrd beteende, inget som Average Joe förare inte kan hantera, skulle kunna köra så här 70-90km/h i timmar...
Stadskörning näst, här är e-Soul hemma. Man kan lätt välja kör program som passar bäst. Regenerering kan omvandlas till en pedal körning om man använder regen knapparna rätt. Att köra över, köra iväg, vända, se runt omkring är exemplariskt... back kamera är lite känsligare på ljus och bild blir lite sämre kvalitet stundtals om solen lyser direkt mot kamera. Parkerings sensorer varnar pedagogisk... feel i stan är bättre än i bilar från liknande kategori...
Det är dags att skriva vad jag gillar:
  • e-Soul är lättkörd
  • e-Soul är bekväm
  • e-Soul har fantastisk infotainmentsystem med Harman Kardon ljud
  • e-Soul ser mycket bra och futuristisk
  • e-Soul är lagom
  • e-Soul har alla tänkbara finesser och utrustning som man kan tänka sig, min dotter gillar uppvärmda back stolar, svåger gillar smart bagage med ställbar golv, front design är unik och alla reagerar stark på det, ventilerade stolar gillar min fru, luftigt kupé och fantastisk utsikt gillar alla... 
Mindre bra detaljer:
Slutsats; e-Soul är ganska unik skapelse, mycket avantgarde och speciellt. Vem som helst kan hitta massa bra detaljer och saker att gilla med e-Soul, men e-Soul blir aldrig kioskvältare i Europa eftersom formspråk riktar sig främst mot USA köpare. Ska man Leasa e-Soul med bra deal kör på det, ska man köpa e-Soul informera sig om vlika extra kostnad tillkommer för planerad innehavande period som kan omvandla total ägande kostnad till mardrömmar... Jag skulle kunna tänka mig vänta nån år till och eventuellt fynda begagnad e-Soul! Att köpa nytt är på tok dyr upplevelse, leverans kan dröja upp till gud vet hur lång period, finns några bilar för omgående leverans i hamnen eller på båt på väg till Sverige i skrivande stund... Enl. Bilsweden statistik står e-Soul på plats Nr.33 av laddbara bilar och i första halv år såldes 272 exemplar av e-Soul i Sverige. E-Soul har fler och fler konkurrenterna bland elbilar eftersom många nya elbil modeller presenteras. Kia har haft fantastisk försprång en gång i tiden, nutiden och framtiden för Kias elbilar är mycket diskutabelt och kan omvandlas om deras strategi och attityd inte förändras. E-Soul i skrivande stund säljs för 444.990kr och bilen kan få miljö bonus -60.000kr. Kias argument som alla säljare skriker om är att e-Soul är generös utrustad och därav priset... bara att jämföra Kia Ceed SW lika utrustad som e-Soul säljs i Sverige på erbjudande 197.900kr, med andra ord Kia säljer 64kW batteri för otroliga 250.000kr... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar