Jag
är i Västerås på McDonalds äter middag efter ganska långt och kämpigt resan
från Täby mot Kumla. Jag är glad eftersom bilen snabb laddas uppkopplad mot Fortums ChademoCharge&Drive laddare. När jag kommer tillbaka till bilen så står det i
displayen att bilen har laddat bara 25% och att det har blivit fel i
kommunikation mellan bil och laddare… vilken dag tänker jag och vad är det med
laddarna… jag återställer laddare och sätter mig i bilen och glor i display som tickar sakta men säkert mot 80%
Huh det gick lite
bättre att ladda andra gången… jag kopplar om laddare och startar laddningen
igen för att ladda till ≤90%... laddaren startar men efter ett par minuter
samma meddelande kommunikationsfel… starta om igen och så övervaka laddningen
igen och sakta men säkert så kommer det till 95% där laddare avslutar
laddningen. Jag är nöjd eftersom i displayen står 89km som möjligt räckvidd…
Jag knappar i
navigation nästa mål som är Köping ungefär 47km borta och där laddare kan
finnas men det inte är bekräftat… körningen börjar samtidigt som regn och det
gillar jag, då kommer dimma också... det är bra tycker jag eftersom bilarna kör
ganska försiktigt och lugnare när det är dimma… jag gasar super försiktigt
hastighet är kring 80km/h och ekonometer i bilen visar mycket låg förbrukning…
som tur det är inte så mycket trafik torsdag eftermiddag omkring 17:00… jag är
nästan i mål i Köping och räckviddsmätare visar 51km… cool tycker jag och ber
gud att det finns fungerande uttag nånstans i Köping… anländer till Max i
Köping och så ser jag stolpe som liknar motorvärmare uttaget samt elbilsymbol
framför… jihi, jag parkerar, kopplar bilen och det fungerar:
Jag fikar 45 minuter
själv på Max i Köping medan batteri laddas… jag går ut och vrider på nyckel och
YES 65km som räckvidd mätaren gissar… jag tänker en halv timme till och minst
80km måste jag ha för att vara på säkert sidan… en promenad till ICA stormarknad
och handla lite godis… 45minuter senare visar räckviddsmätaren 79km och ¾ tank
och då kopplar jag bort kabel och smyger iväg mot E18 till Örebro McDonalds
Charge&Drive Chademo…
Första kontakt med
E18 är uppförsbacken ganska brutalt och energi krävande… jag ser lastbil i
backspegel som kommer mycket snabbt… samtidigt som lastbilen kör om mig så
tänker jag nu eller aldrig trycka gaspedal till botten, bilen hoppar och jag
kör i 90km/h bakom Fransk långtradare… enligt ekonometer förbrukning är
minimal, hastighet 85-92km/h och navigering är överens med räckviddsmätaren
65km till mål mot 72 möjliga… jag taktar bakom långtradaren och siffrorna är
OK… en mil senare 55/65, nästa mil 45/57… 2mil till mål 20/30… jag fortsätter
bakom långtradaren och spolarvätska är slut, vi närmar oss Örebro och
långtradaren svänger på rastplats, jag är så glad att jag tutar till föraren
och fortsätter mot Fortums Charge&Drive Chademo i Örebro… nån km innan mål
min bränsle symbol börjar blinka men jag frirullar ifrån E18… jag står nu bakom
McDonalds Örebro där Fortums Charge&Drive Chademo är placerad…
jag måste
konstatera att laddnings kabel är så mycket misshandlat och tvinnad runt att
det tog mig en minut att kämpa med kabel och vrida allt tillbaka… jag kopplar
Chademo och det är samma 14% kvar enligt display… 7 minuter senare jag har 50%
laddnings nivå och avbryter laddningen eftersom det är bara 15km till hem…
Nu kan man köra lyx
med värme på… vilken skillnad och lättnad att parkera på garage uppfart ca. 8 timmar efter påbörjat resa…
Var det värt? självklart!
Skulle du göra om det idag? NEJ!
Slutsats: laddnings infrastruktur längst E18 suger brutalt!
Om varje bensin station har haft en snabbladdare då skulle jag varit hem på halvtid!!!
Vad kan man hoppas? Att dem som kan subventionerar laddnings infrastruktur och pratar med folk som har erfarenhet med elbilar istället att lyssna på lobbyister, ligister och teoretiska analytiker som kan ingenting om nånting och försöker subventionera elbils priser med symboliska 40tkr/bil!
Vad är elbil utan laddare? Samma som bensinare utan bensin!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar