Siffror om supermiljöbils försäljning från BILSWEDEN talar sitt språk. Laddhybrider säljs ganska bra. Kompromisslös elbil Tesla
model S hittar till köpare också oavsett inköpspris på ca. 1mil kr. Billiga
elbilar har sin publik, alla andra säljs sporadisk. Nissan har startat leasing
initiativ där man kan leasa Leaf elbil under 2års period utan insats med
månadskostnad 2980kr + försäkring, inklusive 2 service tillfällen. Det är ända
sett att Leaf hittar till köpare med sin astronomiska pris på 360tkr.
Eftersom
supermiljöbilspremie är tillbaka så ser man tendens att alla bilförsäljare har
justerad priserna uppåt igen. Outlander PHEV fick pris sänkning efter att
supermiljöbilspremie pengarna var spenderade och dem var sålda -40tkr
prissänkning +10tkr i utrustning på köpet innan årsskiftet. Man kunde köpa en fabriksny
Nissan Leaf lager bil för 249tkr under kort period när Nissan tömde sin lager
för nykommande modeller. Jag var hos en Mitsubishi återförsäljare i trakterna
och dem har i-MIEV i salong sedan 2011, dem kallar det ”demo” bil. Citroen och
Peugeot har också demo bilar som samlar damm med sina fantastiska priser…
Nya
elbilar kommer snart, Kia Soul EV och Mercedes B-klass Electric Drive. Kia har
annonserad 369tkr pris och samma bil skulle man kunna köpa i Tyskland under
300tkr. Mercedes är tyst om priset i Sverige men i Tyskland har dem annonserar
39tEUR som motsvarar 366tkr, jag har svårt att tro att nykomlingen skulle hamna
under 400tkr i Sverige. När alla säljare höjer priset med supermiljöbilspremie
varför skulle mercedes vara annorlunda…
Priset
för nya elbilar är största nackdelen att elbilen skulle kunna nå till fler köpare. Laddstationer
finns inte i Sverige och det är inte heller tilltalande för elbil. Har elbilen
ljus framtid? Kanske eftersom man kan köra nya Leaf för under 3000kr/månad som är
ganska mycket bil för pengarna och bästa deal nuförtiden…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar