fredag 6 februari 2015

Statistik supermiljöbilar försäljning jan2015


Siffror om supermiljöbils försäljning från BILSWEDEN talar sitt språk. Laddhybrider säljs ganska bra. Kompromisslös elbil Tesla model S hittar till köpare också oavsett inköpspris på ca. 1mil kr. Billiga elbilar har sin publik, alla andra säljs sporadisk. Nissan har startat leasing initiativ där man kan leasa Leaf elbil under 2års period utan insats med månadskostnad 2980kr + försäkring, inklusive 2 service tillfällen. Det är ända sett att Leaf hittar till köpare med sin astronomiska pris på 360tkr.

Eftersom supermiljöbilspremie är tillbaka så ser man tendens att alla bilförsäljare har justerad priserna uppåt igen. Outlander PHEV fick pris sänkning efter att supermiljöbilspremie pengarna var spenderade och dem var sålda -40tkr prissänkning +10tkr i utrustning på köpet innan årsskiftet. Man kunde köpa en fabriksny Nissan Leaf lager bil för 249tkr under kort period när Nissan tömde sin lager för nykommande modeller. Jag var hos en Mitsubishi återförsäljare i trakterna och dem har i-MIEV i salong sedan 2011, dem kallar det ”demo” bil. Citroen och Peugeot har också demo bilar som samlar damm med sina fantastiska priser…

Nya elbilar kommer snart, Kia Soul EV och Mercedes B-klass Electric Drive. Kia har annonserad 369tkr pris och samma bil skulle man kunna köpa i Tyskland under 300tkr. Mercedes är tyst om priset i Sverige men i Tyskland har dem annonserar 39tEUR som motsvarar 366tkr, jag har svårt att tro att nykomlingen skulle hamna under 400tkr i Sverige. När alla säljare höjer priset med supermiljöbilspremie varför skulle mercedes vara annorlunda…


Priset för nya elbilar är största nackdelen att elbilen skulle kunna nå till fler köpare. Laddstationer finns inte i Sverige och det är inte heller tilltalande för elbil. Har elbilen ljus framtid? Kanske eftersom man kan köra nya Leaf för under 3000kr/månad som är ganska mycket bil för pengarna och bästa deal nuförtiden… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar