onsdag 5 oktober 2016

Att leva med VW E-UP fortsättning

Japp, det har gått såååå länge sedan jag skrev om elbilar… tyvärr, massa hemma projekt som var mer viktiga än att skriva om elbilen! Nu är höst här och Paris Motor Show och massa nyheter i form av elbilar. Massa nya modeller är så gott som leverans klara så som nya Hyndai Ioniq som kommer i år som elbil, Nya och uppdaterade Renault ZOE med nytt och starkare batteri, BMW i3 har nytt batteri paket som är också starkare och bättre. Mycket nytt att kommentera, provköra och försöka sprida nyheter om… vad ska man börja nånstans…



Jo, jag kör med min E-UP till vardag och sedan inköp så fick han nya 450mil på mätaren, har haft ständig 150km räckvidd hela sommaren. I morse ute temperatur var så låg som bara 2*C och min E-UP för första gången visar 127km som möjligt räckvidd. Jag börjar med att trycka på ECO och ECO+ och så stiger siffran upp till 144km… OK höst är här och lägre temperaturer, vi får se vad blir när det sjunker ännu lägre… små irritations moment så som buller från back vagn hörs inte längre, tror att jag är van nu att det låter lite, vi får se när vinter kommer jag kanske slänger lite isolation på det nakna plåten i bagage utrymmen... Att bagage är trång och djup inte är så relevant längre eftersom jag är van med det och planerar noggrannare vad skulle transporteras... Car-Net fungerar som det skulle efter ombyggnad och det är skönt att kunna starta klima, starta och avbryta laddningen om det behövs eller justera laddnings effekt, osv. E-UP är fantastisk tills jag köper nytt objekt... 

Solcellerna också producerar mindre, från 12-14kWh vi sjönk till bara 7-8kWh i produktion, det är bara att gilla läge… snart åker vi skidor... 
Fortsättning följer 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar