fredag 25 november 2016

jag har provkört Hyundai Ioniq Electric

Idag är Black Friday och jag har provkört Hyundai Ioniq Electric!

Nykomlingen bland etablerade elbilar som mest liknar Toyota Prius med sitt formspråk men har ändå ganska mycket av det kända Hyundai detaljer och identitet tecken att man ser direkt att bilen är lite speciellt.
Jag hade besökt lokal Hyundai dealer BilExpo Örebro och fick låna deras Demo bil typ en halv timme. Kundbemötande hos BilExpo var exemplariskt och super trevligt från första sekund. Hyundai Ioniq var på laddningen när jag kom och hade 77% laddat batteri från semi-snabbladdaren som dem hade nyligen installerad på 22kW. 
Introduktion med elbilen behövdes inte, nästan allt är fantastisk intuitiv placerad och digital instrumentering är som att man möter Ipad och trycker sig fram till önskad funktion och display inställning. Det finns ingen växelspak, bara knappar som är märkta med D, P, R, och man gissar väl vad dem betyder, sen så finns det Drive Mode som kan vara Normal, Eco och Sport... då undrar man vad gör Sport bland dem andra... Jo då, man kan bränna däck med Ioniq och köra extrem snabb upp till 60km/h, mycket snabb upp till 80km/h, och snabbare än många fossil bränsle bilar upp till 100km/h...
Man sitter mycket bekväm i IONIQ, och det finns gott om stol inställning i höjdled, alla vinklar samt det finns svank stöd med uppblåsbar funktion också… vem som helst kan hitta rätt inställning. Ratt är ställbar och det finns möjlighet att flytta i alla riktningar så att mest krävande kan ställa önskat läge…back stolar bjuder på mer plats än man kan förvänta sig och bagage är generös så utrymme i Ioniq Electric är exemplarisk… det är gott om sikt i alla riktningar förutom back rutan där spoiler sitter litr konstigt  men man ser bra ändå och det finns filövervakning varnare som är till hjälp om det behövs...
Att köra IONIQ är så lätt att man blir positiv överraskat att räckvidd mätaren hoppar inte fram och tillbaka, det sjunker stabilt och ger föraren gott intryck hur mycket energi är kvar och hur långt man kommer med energi som är kvar.
Det negativa är buller som kommer från back axel om man inte är van med det. Jag har mätt 70dBA i motorväggfart och kan tycka att folk som jobbar i industri kan förknippa sånt buller med arbetsplats, inget som inte kan döljas speciell med tanke att IONIQ Electric är utrustad med Infinity Sound System som är så sofistikerad och döljer buller så bra att det märks inte om man lyssnar på musik eller om man tillbringar längre tid i bilen då blir man van med det… laddnings luckan är på förare sidan och öppnas bara med knapptryck in i bilen, lite klantigt att man inte har knapp på fjärrkontrollen och att placeringen är på förare sidan...
Ioniq Electric har allt man kan tänka sig modern elbil måste ha, typ som påkostad Hi-Fi stereo, back kamera, fil övervakning, aktiv farthållare, digital infotaimnet med Apple Car Play och Android auto, osv. 

Andriod eller Ios App att kommunicera med bilen och starta stoppa klimat eller laddning är inte planerad för EU marknaden, finns i USA, det behöver inte vara nödvändig fast har man haft det tidigare så vill man ha det i nya elbilen också...

Ioniq är mycket elbil för pengarna, ganska bra alternativ för BMW i3 BEV, e-Golf, Nissan Leaf och Reanaul Zoe. Det som gör Ioniq speciell är effektivitet och användarvänlighet samt design. På mindre bra sidan man kan nämna priset, batteri kapacitet som är sämre än nya BMW i3, nya e-Golf och Nya ZoE och laf 30kWh, fast lika effektiv eller bättre än många på listan, så man kan säga att ibland "LESS IS MORE" kan användas som fördel…
Skulle jag köpa IONIQ? Kanske om priset var samma som i EU!
Skulle jag rekommendera IONIQ som den ultimata elbilen? Definitivt!!!…
Vad är Ioniq? Det är Effektivaste elbilen idag, punkt slut!


Min mobil har trasig kamera och det är bara facetime bilder jag har med mig:



Lite provkörnings fakta:
Ioniq hade visat 148km söm möjligt räckvidd med 77% laddat batteri
Det betyder att vintertid man kommer upp till 190-200km, imponerande!
Jag hade kört i alla läge och utan att spara på värme i kupé och test körning slutade med 16.4kW snitt förbrukning, respekt!
Ioniq rullar så lätt och smidigt som ingen annan bil som jag hade kört tidigare.
S -mode omvandlar Ioniq till sport inställd, wow vilken skillnad!

Det skulle vara spännande att låna bil över helg och köra en riktigt TEST!

IONIQ ELECTRIC fick bästa betygg i EPA test cykel som snålaste elbil på marknaden idag:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar