Året
2017 såldes totalt 19210 Supermiljöbilar i Sverige utav 379.255 bilar total
sålda enl. BilSweden:
Tittar
man i tabellen som Bilsweden publicerar så ser man att Sverige gillar
laddhybrider. VW Passat GTE är mest sålda modell och Mitsubishi Outlander PHEV
är på plats två samt på tredje platsen hittar vi KIA Optima PHEV.
Mest
sålda elbilen är Nissan Leaf tröts att modellen daterar från 2011. Näst på
elbils lista är Renault Zoe pga. mest förmånligt pris och leasing avtal, tredje
är Tesla Model S tack vare sin räckvidd och laddnings nätverk och det spelar
ingen roll som billigaste kostar 750.000kr.
Slutsats
är ganska självklart; Sverige är Laddhybrid land tack vare tjänstebils policy
och förmån som favoriserar bilar med lägre utsläpp och där dem mest sålda
modellerna utmärker sig med fantastisk låg förmånsvärde.
På
elbils front sker ganska mycket kommande år 2018. Nissan börjar sälja
uppdaterade Leaf och vår nya Leaf 2 Zero är planerad för leverans mars 2018,
jag är ganska övertygad att Nissan har bra produkt och recept att kunna sälja
massa elbilar om dem bara anstränger sig lite. Zoe ZE40 ska säkert uppdateras med
nya funktioner och det spekuleras att ZE40 ska få snabbladdning som kan
teoretisk omvandla Zoe till mest elbil för pengarna och utan konkurrans. Hyundai skickar massa ”tease”
propaganda om sin nya el-modell KONA; bil i storlek som Renault Zoe eller syskon
KIA Stonic som teoretisk kan slåss med Zoe om batteri storlek, lul-lul
funktioner om priset hamnar rätt dock jag är mycket skeptisk tack vare Hyundai
Ioniq fiasko som speglas med mycket låg försäljning. Hyundai har glömt att det
inte är ”bara” viktigt att skapa produkt som ”liknar” mest sålda hybriden på
marknaden Toyota Prius, man behöver skapa stark konkurrens kraftigt pris med ”vill
ha” andan som Ioniq tyvärr saknar! VW har lovat nya modeller, bättre utrustning
och massförsäljning attraktiv pris för nykommande elbil modeller. VW är stor spelare
som kan göra revolutionerande produkter och ”vill ha” bilar dock det sista som
var värt att satsa på är elbilen jag kör idag VW E-UP… kom igen VW, sluta "teasa" med e-Golf 48kWh bygg en sån istället, Golf GTE impulse och GTI elektrifiering är välkommen inte bara som "tease", sluta satsa
på diesel och börja fatta att dieselgate har skapat folkets motstånd mot VW
märket, skapa Folka-elbil med folka-pris annars blir snart KIA mer attraktiv än
VW! På tal om KIA det spekuleras om elektrisk version av NIRO deras mest sålda
hybrid bil. KIA Niro elektrisk om det presenteras med lika bra pris som hybrid
och laddhybrid syskon kan vara elbils revolution eller ”game-changer”, jag har
konstigt vibb och känner att KIA kan köra om alla konkurrenter eftersom deras
strategi, design, reklam, attityd, pris, allt hamnar rätt och lite längre än
konkurrenternas. Har man provkört Niro eller Optima så vet man vad jag pratar
om!
Gott nytt 2018! Go-electric!
Gott nytt 2018! Go-electric!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar