tisdag 18 september 2018

Kia NIRO EV & Hyundai KONA Electric RRP


Kia Niro EV är elbil som är på väg till bilhallar. Introduktion är planerad för sent 2018 och bilen är kopia av hybrid och Plug-in syskon med ett batteri pack som räcker för hela 500km:



Kia ha stor konkurrans från dotter bolag Hyundai, nämligen Hyundai KONA electric är också planerad för Sverige premiär och eftersom KIA är mycket större i Sverige än Hyundai så väntar Hyundai Sverige med KONA Electric men det redan är introducerad och kan köpas i så gott som hela EU, här är Spanska priser:



Hyundai KONA delar samma plattform, drivlina, kring utrustning, infotainment och det är bara batteri pack som är från 2 olika tillverkare, LG sitter i Hyundai och SK Innovation producerar batterier för KIA, båda bilar åker 500km/laddning… största skillnad mellan 2 bilar är storlek där KONA är supermini (rio, clio, polo, zoe, osv), NIRO är kompakt bil (Golf, Focus, I30, ceed, osv.) 

Ni med skarpt öga märker kanske nåt på Spansk affisch med bilpriser, eller hur? Ioniq i Spanien Electric version kostar 100.000kr mindre än i Sverige 390.000kr mot 29.725EUR, YES det är dagens sanning! Hyundai KONA Electric spekuleras ha i Sverige  RRP. 450.000kr. samma 100.000kr skillnad som med Ioniq.

Kia och Hyundai har intressant strategi när det gäller elbilar i Sverige, ni kanske minns Soul EV som introducerades 2015 typ 3-4år efter mest sålda elbilen Nissan Leaf. Kia Soul EV fick RRP: 380.000kr och var aldrig favorit köp bland elbils entusiaster. Sedan ett kvartal tillbaka bestämde KIA att sänka priset på Soul EV till 316.000kr och med klimat-bonus på 60.000kr hamnar Soul EV bland mest sålda elbilar på marknaden med 256.000kr netto pris. Tittar man i Europa så kostar KIA Soul EV lite mindre än Svensk rabatterad pris. Att dra parallell mot nykomlingar Kia Niro EV och Hyundai Kona EV nu har syskon bolag chans att prissätta sina bilar rätt och bidra klimat förändringar, ska dem utnyttja chansen eller inte, vem vet? Ni säkert undrar varför och hur är det möjligt? Politikerna har skapad Supermiljöbilspremie tidigare och idag är det Bonus-Malus system som belönar köparen med 40.000kr om bilen är elbil enl. Supermiljöbils skala eller 60.000kr idag med Bonus-Malus.

Hyundai köper bilar till Sverige och Leasar Bilar till kunder momsfri. Kund betalar 30.000-50.000kr för ett års Leasing, Hyndai inkasserar ca.100.000kr i Bonus-Malus premie + Leasing kostnad. Efter ett år Ioniq exporteras till Norge med samma pris som Ioniq kostar ny i Norge: 247.000NOK:


Hur är det möjligt undrar man… Jo, vänte lista för Ioniq är 6-9månader, inte bara Ioniq nästan alla elbilar pga. låga tillverknings volymer. Kunderna vill inte vänta och då betalar man att få bilen omgående. Sedan har politikerna skapad bonus politik och system där elbilar belönas med extra summa. Detta har skapad scenario där bilarna exporteras för att inkassera dubbla BONUS i 2 olika länder. Exempel: Kia Soul ”sålda” i Tyskland sedan introduktion; nämligen bilarna hade bara förmält registreras i Tyskland, 5000EUR premie var inkasserad, nån månad senare alla Soul EV var exporterade till Norge, typ samma som med Ioniq bilar från Sverige… allt sånt är möjligt så länge bilarna inte är smittade med MOMS, så stort bonus har NORGE, det är kanske dags att politikerna skapar hållbara lagar som inte ska misshandlas!

Åter till Kia Niro EV och Hyundai KONA Electric, vad tycker ni priserna skulle hamna nånstans? KIA Niro hybrid kostar 200.000kr tex. Förbränningsmotor behövs inte, inte hybrid elmotor eller batteri pack eller elektronik. Ingen avgas system, inget bränsle tank osv. Niro EV elbil utrustas med batteri värt 130.000kr enligt dagens RRP. plussar man hybridens 200.000kr med batteri kostnad och säg att elmotor, laddare, kraft elektronik och annat kostar lika mycket som förbränningsmotor, fast det gör det inte! Summa-mumma Niro EV elbilen lika som Kona Electric kan inte och bör inte kosta mer än 320-350tkr, exakt som annonserad i Spanien.
Vad blir priset för nykommande elbilar återstår att se!
Jag spekulerar att Hyundai politik skulle likna dagens där Ioniq electric kostar 100.000kr mer än i EU, med samma princip kommer KONA electric att annonseras med RRP. 450.000kr
KIA Sverige är bil märket Nr.3 idag och har chans att köra om alla på marknaden om dem placerar NIRO EV rätt. Är dem så kloka eller ska girighet slå till återstår att se! Lycka till nya elbilar oavsett vad RRP blir…   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar