Kia
Niro EV är elbil som är på väg till bilhallar. Introduktion är planerad för
sent 2018 och bilen är kopia av hybrid och Plug-in syskon med ett batteri pack
som räcker för hela 500km:
Kia
ha stor konkurrans från dotter bolag Hyundai, nämligen Hyundai KONA electric är
också planerad för Sverige premiär och eftersom KIA är mycket större i Sverige
än Hyundai så väntar Hyundai Sverige med KONA Electric men det redan är
introducerad och kan köpas i så gott som hela EU, här är Spanska priser:
Hyundai
KONA delar samma plattform, drivlina, kring utrustning, infotainment och det är
bara batteri pack som är från 2 olika tillverkare, LG sitter i Hyundai och SK
Innovation producerar batterier för KIA, båda bilar åker 500km/laddning… största skillnad mellan 2 bilar är storlek där KONA är supermini (rio, clio, polo, zoe, osv), NIRO är kompakt bil (Golf, Focus, I30, ceed, osv.)
Ni
med skarpt öga märker kanske nåt på Spansk affisch med bilpriser, eller hur?
Ioniq i Spanien Electric version kostar 100.000kr mindre än i Sverige 390.000kr
mot 29.725EUR, YES det är dagens sanning! Hyundai KONA Electric spekuleras ha i
Sverige RRP. 450.000kr. samma 100.000kr
skillnad som med Ioniq.
Kia
och Hyundai har intressant strategi när det gäller elbilar i Sverige, ni kanske
minns Soul EV som introducerades 2015 typ 3-4år efter mest sålda elbilen Nissan
Leaf. Kia Soul EV fick RRP: 380.000kr och var aldrig favorit köp bland elbils
entusiaster. Sedan ett kvartal tillbaka bestämde KIA att sänka priset på Soul
EV till 316.000kr och med klimat-bonus på 60.000kr hamnar Soul EV bland mest
sålda elbilar på marknaden med 256.000kr netto pris. Tittar man i Europa så
kostar KIA Soul EV lite mindre än Svensk rabatterad pris. Att dra parallell mot
nykomlingar Kia Niro EV och Hyundai Kona EV nu har syskon bolag chans att
prissätta sina bilar rätt och bidra klimat förändringar, ska dem utnyttja
chansen eller inte, vem vet? Ni säkert undrar varför och hur är det möjligt? Politikerna
har skapad Supermiljöbilspremie tidigare och idag är det Bonus-Malus system som
belönar köparen med 40.000kr om bilen är elbil enl. Supermiljöbils skala eller
60.000kr idag med Bonus-Malus.
Hyundai
köper bilar till Sverige och Leasar Bilar till kunder momsfri. Kund betalar 30.000-50.000kr
för ett års Leasing, Hyndai inkasserar ca.100.000kr i Bonus-Malus premie +
Leasing kostnad. Efter ett år Ioniq exporteras till Norge med samma pris som Ioniq
kostar ny i Norge: 247.000NOK:
Hur
är det möjligt undrar man… Jo, vänte lista för Ioniq är 6-9månader, inte bara
Ioniq nästan alla elbilar pga. låga tillverknings volymer. Kunderna vill inte
vänta och då betalar man att få bilen omgående. Sedan har politikerna skapad
bonus politik och system där elbilar belönas med extra summa. Detta har skapad
scenario där bilarna exporteras för att inkassera dubbla BONUS i 2 olika länder. Exempel: Kia Soul ”sålda” i Tyskland sedan introduktion; nämligen bilarna hade bara förmält
registreras i Tyskland, 5000EUR premie var inkasserad, nån månad senare alla
Soul EV var exporterade till Norge, typ samma som med Ioniq bilar från Sverige… allt sånt är möjligt så länge bilarna inte är smittade med MOMS, så stort bonus har NORGE, det är kanske dags att politikerna skapar hållbara lagar som inte ska
misshandlas!
Åter
till Kia Niro EV och Hyundai KONA Electric, vad tycker ni priserna skulle hamna
nånstans? KIA Niro hybrid kostar 200.000kr tex. Förbränningsmotor behövs inte, inte
hybrid elmotor eller batteri pack eller elektronik. Ingen avgas system, inget
bränsle tank osv. Niro EV elbil utrustas med batteri värt 130.000kr enligt
dagens RRP. plussar man hybridens 200.000kr med batteri kostnad och säg att
elmotor, laddare, kraft elektronik och annat kostar lika mycket som förbränningsmotor,
fast det gör det inte! Summa-mumma Niro EV elbilen lika som Kona Electric kan
inte och bör inte kosta mer än 320-350tkr, exakt som annonserad i Spanien.
Vad
blir priset för nykommande elbilar återstår att se!
Jag
spekulerar att Hyundai politik skulle likna dagens där Ioniq electric kostar
100.000kr mer än i EU, med samma princip kommer KONA electric att annonseras
med RRP. 450.000kr
KIA
Sverige är bil märket Nr.3 idag och har chans att köra om alla på marknaden om
dem placerar NIRO EV rätt. Är dem så kloka eller ska girighet slå till återstår
att se! Lycka till nya elbilar oavsett vad RRP blir…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar