Nu
är det vår, värme och fina temperaturer som elbilar gillar mer än nordisk kyla.
Min Zoe ZE40 är fortfarande underbar. Bilen levererar mycket stabil räckvidd
och förbrukningen sjönk från 2kW/mil till 1.6kW/mil. Med andra ord 20+ mil blev
helt plötsligt 30+ mil som möjligt räckvidd nu på våren.
Vinterhjul
är borta och sommarhjul låter nästan ingenting. Ljud i kupén har blivit mycket
mer avslappnande och jag repeterar att min första val är friktions och inte
dubb däck, fast dem kom på köpet...
TPMS
sensorerna måste programmeras varje gång man monterar hjul eftersom Renault
hade skapat bilens-log med enbart 4 minnes platser i bilens dator. Därför
behöver man besöka verkstad och byta däck om man inte har TPMS läsare och OBD
dongle samt lämplig diagnos program för att fixa detta. Så, innan man byter jag
rekommenderar CanZE app som man kan ladda via Appstore eller Googleplay. Detta
är dedikerad verktyg för elbil entusiaster som hjälper med bilens
inställningar, avläsningar och annat utvecklad av entusiaster och
elbilskunniga. Med CanZE man kan läsa av TPMS och byta dem, så gör man i rätt
ordning och antecknar på varje däck innan byte då kan man ha ID antecknad och
byta med appens hjälp nästa gång. Så glöm inte detta!
Klimat
aggregat i bilen är så gott som avstängd nu eftersom luft tempertur är behaglig
och fin annars känns det som att när det är super kallt det blir extra
effektiv, när det är super varmt också mycket effektiv AC, men när temperturer
är i mitt i mellan AC har svårt att dosera rätt i AUTO läge, kör man manuell inställning
det blir exemplarisk och bra. All klimat användning kostar energi så jag
försöker snåla så mycket det går.
Batteri
hälsa enligt CanZE diagnostik är 97% i min Zoe ZE40, man kan bara konstatera
att efter mer än 3000mil och 2år har batteri så gott som nyskick.
Nästa
utmaning blir att testa längre strecka och snabbladdning. Zoe ZE40 har 3-fas
upp till 22kW laddningen och det finns gott om 32A TYP2 laddnings uttag så jag
planerar åk till Arlanda och tillbaka, det blir intressant att se om batteri
räcker 23mil i ECO 94km/h och hur lång tar det att återställa sedan upp till
90%...
ZOE
ZE40 har visat sig som stabilast elbil hittils och prisvärt alternativ till
alla nya elbilar med 64kW och prislapp över 400’kr och dem andra med 40kW och
priset på 360’kr. Är man fundersam så säger jag sluta fundera och ge chans till
ZE40!
Länge
leve elbilen!
Fortsättning
följer…
Tack
till alla Blogger läsare, jag flyttar min blogg till WordPress pga. stängning
av Blogger. Tack ska ni ha för support och visat intresse, vi ses på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar