fredag 4 januari 2013

ELBIL och vinter


Oftast konstaterar folk att elbilar fungerar inte i kylan!



Jag har bevisat så många gånger att elbilen kan fungera mycket bra även när temperatur är så låg som -25*C som för några dagar sedan. Vits med normal funktion är att ha kring utrustning som är uppbyggd för att minimera kylans effekt. Jag pratar om saker som elektrisk golv värme slingan tex som är monterat under bilens HV batteri (HV=högspännings), värme aggregat som är inte beroende utav HV batteri och minskar inte räckvidd osv. I praktiken är min elbil utrustad med följande värme slingan:



Under tiden bilen står parkerad och laddas värme slingan är termostat styrd och värmer batteri till 10*C. Eftersom det handlar om hög verknings grad i praktiken är det 150W total förbrukning från 240V nätet. Så fort man börjar köra batteri känner inte kyla påverkan eftersom det har arbetstemperatur hela tiden. Samtidigt under körning batteri utveckar ytterligare temperatur som hjälper att kapacitet inte blir negativt drabbad.

Andra orsak att elbilarna blir drabbade utav nedsatt räckvidd är pga. att värmare i bilen suger kraft från HV batteri för att kupé utrymme skulle vara klimatiserad hela tiden. Subaru har följande värme aggregat:



Det handlar om mycket effektiv och driftsäkert bensin värme aggregat från Eberspächer som producerar 5kW värme. Aggregatet är kopplad till bilens ursprungligt kyl/värme system och fungerar precis som i ordinarie bil. Aggregat är kompletterat med fjärr styrd värme fläkt 240V från elnätet. Dem 3 detaljer underlättar livet under vinter och skapar bekvämlighet. Eberspächer behöver 60-90 sekunder för att börja spotta värme och en timme i drift behöver 0,5 liter bensin. Samtidigt bilen blir inte negativ drabbad utav kyllan. Jag har kört sista dagar lika långt som jag brukar köra ibland sommar tid, alltså 80km i räckvidd oavsett årstid. Länge leve ELBIL!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar