lördag 31 januari 2015

Peugeot Ion som vardags bil

Sedan några dagar tillbaka är Peugeot Ion min vardags bil. Sedan vi köpte Ion var det frugans favorit och pax! Vilken fantastisk bra ballanserad elbil det är som Mitsubishi har skapad 2009. Det säljs som Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion och Citroën C-zero en och samma bil med 3 olika emblem.
Peugeot Ion har 16kWh batteri pack som är Yuasa-Japan tillverkar för Mitsubishi, 3kW inbyggd laddare som kan mata max 14A via J1772 laddkontakt från vanligt eluttaget och så har bilen DC snabb laddnings möjlighet via Chademo kontakt som återställer 80% av batteriets kapacitet på dryg 20minuter. Max räckvidd sommartid varierar 10-16mil mycket beroende hur man kör bilen. Jag har isolerad värmare och effektiviserad vinter räckvidd som var mellan 6-7mil original och har idag 7-8.5mil med min Ion mycket kalla vinterdagar med snö, slask och plask. Ion har 47kW elmotor med 180Nm som är ganska mycket för bilens 1080kg och är ganska pigg samt kan takta med trafiken utan problem samt kan komma upp till 135km/h max som är meningslös med elbilen där man brukar köra så mjukt som möjligt.  



Ion är i samma klass som andra mindre stadsbilar eller andra elbilar med samma batteri storlek så som VW e-UP. Det är uppenbart synligt att Ion handlar om effektivitet i spartansk förpackning medan konkurrenter bjuder mad massa ”finesser” som jag kallar för lul-lul eftersom man döljer mycket höga inköps priser med typ ”generös” utrustning. Ion har bara AC, kupévärme, stolsvärme, automatiska backspeglar, USB, bluetooth, handsfee och inget mer. Ion har mekanisk ratt, andra bilar har servo som kostar lite elenergi och vikt. Ion har fantastisk svängradie på 4.5m och andra elbilar kan bara drömma om det. Ion har bara enkelt automat med D, N, R inställning och andra elbilar har ECO eller också ECO+ som extra inställning som kan spara energi om man har svårt med gaspedal. Ion har fantastiskt batteri och mycket exakt räckviddsmätare som är stabilaste i klassen, andra elbilar har siffror som pendlar +/- och analyserar senaste energi åtgång. Ion är ganska hög och small bil som kan tolkas som lite trångt men lätt att komma in och kliva ur bilen samt mycket lätt lastad och med super generöst lastutrymme när man fäller back säten. Ion är registrerad 1+3 passagerare och lämpar sig inte för bilister med krav för fler än max 4 i bilen. Ion är bakhjulsdriven med mycket bra väghållning egenskaper som bilar från Mitsubishi oftast har, det märks att man inte kan leka med bilen typ vintertid och sladda samt bussa… men det finns knapp för antisladd avstängning om man önskar det.   
Vad mer man behöver ha i en stads-elbil? Önskar man fordon att pendla, handla och skjutsa till skola/träning typ6-8mil/dag då är en sån perfekt kandidat:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar