Tittar man i BilSweden statistik och mest sålda laddbara bilar i Sverige det är solklart att 2018 liknar 2017 och att landet Sverige gillar laddhybrider:
- Passat GTE
- Kia Optima PHEV
- Mitsubishi Outlander PHEV
Tack vare tjänstebils politik och subvention säljs PHEV bilar så bra, jag redan nu ser alla nya modeller i top av listan nästa år, och det finns en hel del från Volvo och andra tillverkare som kanske toppar listan...
Elbilar; så dyra och så svåra att sälja pga. etikett att elbilen är leksak till rika, inte användarvänlig eller tilltalande till massor. Främst priset skrämmer bort privata köpare och saknande av snabb laddnings infrastruktur. Dagens trend är elbilar i 400tkr segment i kompakt klassen typ golf som egentligen är för små för familjer och dubbel så dyr som konventionell bil. Det sagt i top av listan hittar vi:
- Nissan Leaf
- Renault Zoe
- Tesla Model S
Självklart är tronen Nissans, visst det är dyr elbil, ”bara” 40kW eller 250km räckvidd, men intro erbjudande 320’kr och leasing deal på 2500kr - 4000kr beroende hur mycket tur man har attraherar dem kloka som åker mycket bil och räknar fördelar. Zoe är definitivt billigaste supermini vars leasing deal på 2990kr/mån all inklusive är svårt att slå. Zoe har sin publik och blir svår slagen i framtiden eftersom Renault plan är ännu billigare och mer tilltalande elbil som kommer inom nära framtid. Tesla Model S är folkets favorit och bara faktum att 2.9sek 0-100km/h plus laddnings nätverk som täcker hela EU förklarar att Tesla inte har konkurrent på sikt...
Min personlig åsikt är att stads elbilar behövs med bättre batteri, 3-fas laddning, attraktiv pris som hamnar runt 200.000kr efter 60.000kr premie. Elbilar som 5 kan trafikera i normal, med dragkrok möjlighet, uppkopplade smarta bilar som kan undvika kö, hitta snabbare rutt, vara självkörande i städer, elbilar som skulle visa alla fördelar av dagens teknik. Jag personligen tycker att bilindustri behöver stark konkurrent som kan vissa väggen framåt och erbjuda det konsument vill ha, samt allt detta EU parlament försöker tvinga dem att göra... konsumenter är fantastisk trötta på över designade skapelse och status-symbol wanabee, bilar som liknar stridsvagnar eller Utility fordon för skarp OFF-roading... herre Jesus, 95% SUV:ar har aldrig sett lera, stenar eller skogen... tänk om tänk klokt!
Tittar man ”trender”, konsument beteende, sanningen ur USA perspektiv som InsideEVs publicerar med sin statistik tabell:
I landet USA är bäst säljande elbil, och bil modell generellt Tesla Model 3, vi pratar exklusiv kategori som tidigare hade varit BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass lekplats. Tesla har lovat leveranserna till EU kunder f.o.m. februari 2019 och kunderna kan redan idag konfigurera sin bil. Tesla bygger bara exklusiv Model 3 nuförtiden. Deras basis Model 3 skulle sänka priset från 660.000kr till 400.000kr. Bara att dra parallell Model 3 klarar 400-ish kilometer på en laddning, går på 3.5sek till 100km/h, har självkörande mjukvara och är 100% uppkopplad, teoretisk med supermiljö bonus är billigare än närmaste konkurrent av alla tyska bilar i samma klass... det blir intressant att se framtids placering och försäljning statistiken när 2019 är slut...
Länge leve elbilen!
Thanks for taking the time to share this informative information with us. I enjoyed stopping by your blog for these excellent details. Have a great rest of your day.
SvaraRaderaGreg Prosmushkin
Hello Greg, thanks for stopping by and taking time to read some statistics and my comments regarding electric cars in Sweden… Cheers!
RaderaYour welcome. Thank you for your reply. Have a great one.
Radera