onsdag 2 januari 2019

Let's talk ELBILAR!

Nissan Leaf; stereotyp elbil, byggd som ”compliance vehicle”, bara att visa att Nissan klarar miljökvot i USA, sen blev det intressant med 7500USD subvention för elbilar och extra profit. I EU fick Nissan skörda subventioner och inkassera saftiga premie samt sälja ännu mer konventionell bil eftersom elbil räcker inte till nåt tittat igenom Leaf spec... Batteri är in-house tillverkad och är som tickande bomb som man bör inte ladda 100%, man bör inte snabb köra, man bör inte använda om det är varmt, inte parkera i solen eller i extrem kyla... ni fattar väl, industriens största bluff sedan introduktion tills idag! Säljs eftersom det är mest elbil för pengarna hur man än vrider och vänder såna dagar Nissan kör Rea eller Leasing erbjudande...

Renault Zoe; billigaste elbil, supermini med fantastisk prestanda på papper, stadsbil i mycket smart förpackning... ergonomisk ganska klumpig i kupé med tjocka stolar som inte kan justeras... Batteri Leasing har bromsat försäljning men ändå hade dem klokaste elbils förarna fyndat elektrisk transport med Zoe Leasing paket som ingen konkurrent hade slagit hittills. Bravo Renault!

VW e-Up; jag kan bara säga att jag har aldrig ägd bättre, smartare, användarvänligare elbil än min e-UP! Dyraste elbil supermini att köpa, därför såldes inte e-UP så bra. Det som var original plan med e-UP skulle visas i nära framtiden när VW avslöjar NEO-ID en e-UP som har ätit steroider och vuxit att vara lite större än Golf, med bakhjulsdrift, 300-500km räckvidd, uppvärmd ruta, uppkopplad 100%, byggd som ren elbil som elbil måste vara på deras MEB plattform... då kommer VW tillbaka som favorit igen, tills dess alla andra tillverkare är bättre än Fuskwagen!

BMW i3; kolfiber leksak, byggd för skoj, showcase och teknologi test, go-kart på riktigt, fantastisk uppvisning att elbilen kan vara rolig, effektiv, miljövänlig och nästan 100% återvinningsbar om man anstränger sig lite extra... Priset, vem bryr sig, det är BMW vi litar att dem är ärliga... eller hur...

VW e-Golf; alla har elbilen, då bygger VW sin svar i form av Golf med eldrift. För att vara bara konvertering av existerande bensin/diesel variant så lyckades dem raffinera e-Golf och skapa roligare alternativ till konkurrenterna. Min absolut favorit i Golf familjen är GTE som är kanske det bästa och roligaste PHEV pengarna kan köpa. Förstås är den dyrast och inte har chans bredvid Passat GTE... e-Golf briljerar ingenstans men är raffinerad, tyst, sofistikerad och med allt tänkbart förutom att batteri har fel spänning som inte klarar snabbladdningen och små kapacitet som inte lämpar sig för alla. Som stads bil är det oslagbart alternativ...

Hyundai Ioniq EV; Korea svar till elbils revolution, om nåt sånt finns... synonym för effektivitet och buller... Ioniq EV med sin 28kW batteri räcker mer än Leaf med 40 eller e-Golf med 36. Årets bil i Sverige men ingen favorit bland köparna eftersom väntetid var 6-12 månader, priset skrämmande hög som buller inuti bilen... en uppdatering behövs så fort som möjligt men Ioniq inte har chans om Hyundai inte inkluderar 100% uppkoppling och App att kommunicera med bilen, tillgänglighet och nån annan färg förutom vitt ;-)

Mercedes B-klass ED; RIP, dog innan man hade kunnat köpa en... dyrast, ineffektivast, kanske mest kapabel elbil om rätt planerad från början, fantastisk formfaktor, bekväm och storleks lagom... men, utan snabbladdning, utan möjlighet att köpa, att Tesla hade tillverkad alla elbils komponenter hjälper inte när snabb laddningstiden mäts i 3-5timmar...

Kia Soul EV; introducerad som Leaf killer för samma peng... på papper OK proposition, i verkligheten ljusår bättre, effektivare, komfortabel och med bättre formfaktor... faktum är att Kia var sen i elbilsprojektet och spelade ”hard to get”, no reklam, utan vilja från säljare att ens prova sälja bilen... bilen uppdaterad föra året med 33kW batteri... allt resulterade i bortglömd existens tills Leaf kom med 40kW batteri, då kom på Kia att justera priset på SoulEV från 379.000kr till 315.000kr som efter 6månader och supermiljö bonus premie på 60.000 resulterade i fantastiska 265.000kr som Soul skulle kosta från första början... men, Leaf erbjudande för 40 modellen var 320 - 40tkr! ”Go figure” - Kia

Så det spelar ingen roll att elbilen är billigare att tillverka än vanlig bil, eller att supermiljöpremie inte är belöning till biltillverkarna eftersom alla har höjd priser med minst 50 - 60 tusen kronor på alla elbilars RRP... nej, det spelar ingen roll vad konsumenter vill ha, att vi är trötta på fossilbränslen och vill köra utan avgaser... nej, ingen fara, vi kan låsas att konsumenterna är inte informerade och att man kan fortfarande bomba med propaganda... elbilen är dyr leksak för miljömedvetna... elbilen är dömd från början och oavsett hur mycket alla anstränger kommer inte elbil att slå till innan man rättar till filosofi och attityd!

Bara att klargöra vad ja pratar om; 
  • konsument önskar sig billigt elbil som klarar 200km och kan laddas hemma för inte mer än 200.000kr
  • Man ska kunna kommunicera med sin elbil hela tiden och vara uppkopplad
  • Elbilen ska kunna göra allt konventionell bil gör, typ släpp, 5 sittplatser, osv.
  • Laddningen ska kunna fungera med 1, 2 eller 3 faser, 3-22kW punktslut!

Läser man från början så fattar man direkt att konsument behöver stads smart elbil för alla folk som äger 2 bilar, där elbilen ska göra allt elektrisk utan att smutsa stad och förort och att all pendling, köp, lokal transport är utan avgaser... det ska vara billigt att köpa och tilltalande att äga... sån elbil ska vara i Clio, Polo, Rio, i20, Fabia klassen med 30-35kWh batteri och prislapp 200tkr som är möjligt med dagens 100USD/kWh batteri pris... då pratar man elbils revolution...

Idag har vi elbilar som är fantastiska på papper men klarar ingenting i praktiken. Dem är klumpiga, skrämmande dyra, klarar inte snabb laddning i landet där snabb laddarna inte finns eller finns i 50kW kategori som inte är snabb enligt dagens standard, det är semi-snabb... så vad händer, man köper elbil som kostar 2ggr vanligt och sedan istället att kunna ladda på 30-40minuter laddningen är 60-75minuter... dagens populära elbilar är 64kW och inte lämpar sig för stadsbil kategori eftersom dem är dubbel så dyra, och räcker inte till lång körning eftersom batteri inte räcker till och snabb laddarna inte finns... så vad ska vi göra?

Gör om gör rätt! 
Satsa på mindre elbilar för framtiden!
Billigare alternativ som kan bevisa att tekniken räcker till!
Med tiden kommer laddarna att byggas och utvecklas!
Hade man haft 150kW snabb laddare på varje bränsle station då skulle man kunna trafikera med 35kW elbil Sthlm-Gbg 50mil total med 2 stop på 20 minuter... idag är det 1 stop på 75min... 

Sen skulle folk peka tita på Kia E-Niro, världens bästa och billigaste elbil, eller Kona EV som också kommer när som helst... hör ni, 430tkr för elbil är summa som kanske tjänstebils köparna kan tänka sig betala, privat köpare vänder huvudet direkt eftersom man handlar fabriksny hybrid Niro på erbjudande 199tkr. Sen skriker folk fast det är super snabb laddning på en sån... man kan ersätta vanligt bil! Det kan man, men för att fatta vad jag pratar om titta följande video:



Varm rekommendation till bil tillverkarna; skapa små stads elbilar som inte kostar mycket, sälj skit mycket såna, då kommer infrastruktur att blomstra och det blir lättare att övertala köparna att investera mer än 400tkr i elbil, plus att ingen kommer att förvänta sig miraklet eller att elbil presterar på långa resor, sånt skulle komma i Fas 2... tills dess drömmer vi om prisvärt elbil vars laddning infrastruktur är sån att elbils saga har happy end... kanske Tesla M3 bas modell i slutet av 2019, eller VW Neo - ID... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar