söndag 3 februari 2019

Elmopedbil batteri utformning

Tiden går snabb... sedan inköp har Elmopedbil stått parkerad och väntat på batteri pack. Först var det stressigt att få batteri levererad från Norge, det tog 8 veckor total och först var det Bring som har slarvat 2ggr leverans, sen var det  kompletterade detaljer som har fastnat i Hongkong, sedan i Litauiska Posten och till slut i Postnords taxering processen... mycket irriterande...
BMS shuntarna som jag beställde med special kalibrerad 4.1V1A shuntning var hel fiasko eftersom SZSmartec har lovad kalibrera rätt men till slut deras produkt var 3.9V kalibrerad så jag var tvungen att söka annan BMS...




T.o.m BMS köpt från samma leverantör som alltid sista 2år fast till Solar projekt med 14S 2.5kWh 50Ah kom dubbel så snabb och smärtfritt via NL-post så detta batteri paket var klart eftersom min Elmopedbil material blev försenad:







Så, nu finns allt hemma och nu är det dags att göra klart elmoped batteri pack. 
Plan är följande:
Packa ihop cellerna 10+10+8; Check 
Bygga 11st bleck för 4-cell förbindning; Check
Koppla BMS kabel-förbindningar; Check
Och resultat ser ut:




Återstår att göra batteri låda klart med alla fästen och värme slingan, koppla BMS, Shunt, mätare, kontakter, isolera, montera, balansera och sen provköra samt finjustera... det tar lite tid...


1 kommentar:

  1. Hej Admir Kul att läsa om dina projekt Har en T-king skälv Med 8st bly gel
    Har dock bytt ut Laddaren till 4st cetk laddare 25A då batterierna är lite olika gamla.
    Jag har också monterat på en Esp8266 På varje batteri som mäter spänning och temp och skickar data vi mqtt hem till min server. Jag kan var lite intresserad av de gamla bly-gel batterierna? som satt din elMopedbil.
    Mvh Erik cpe.johansson@gmail.com

    SvaraRadera