tisdag 31 januari 2017

24-timmar med Passat GTE




Min VW E-UP! fick tid för 3-års service på Möller Bil Örebro. Under tiden E-UP servas jag fick provköra eller snarare ordentligt smaka  Passat GTE dem kommande 24-timmar. Jag har provkört Passat GTE tidigare en kort stund som man brukar göra typ 15-20min och det var inte tillräckligt för att uttala sig. Nu har jag ganska subjektivt uppfattning och det låter så här;

Jag gillar:
-          El-räckvidd upp till 5mil om man lär sig hantera elbil;
-          Smarta funktioner så som:
o   Eldrift oavsett väder;
o   Car-Net App som är bilens fjärrkontroll i mobilen;
o   Individualisering och inställning möjlighet av allt i bilen;
o   Kör program väljare: Eco, Normal, Sport, Individuell;
-          Komfort i raffinerad högsta klass bygge;
-          Utrustnings lista som är i princip oändligt;
-          GTE knapp med kända VW brutal rå styrka (och fejkad motorljud :-) som min svåger säger synd att det inte hörs ute lika snygg rytande;
-          Finns mycket mer…

Jag skulle vidare utveckla:
-          Laddningslucka BRA placering men undermåligt plastig design;
-          Laddnings kabel med klump känns B, varför inte spiral;
-          Stolar, skulle vara roligt att kunna köpa mjuk LYX variant istället för Sport;
-          Kupé layout (alla VW bilar är lika inuti… jag önskar nytt "out of the box" elbil-layout)

Passat GTE är närmaste elbil man kan komma i en laddhybrid utfarande har jag konstaterat vid första provkörning för länge sedan, nu säger jag det högt. Kompromisslös och fantastisk bil som kan slåss på alla fronter med laddhybrid konkurrenter och vinna lätt. Det är svårt att hitta svaga punkter. Det glädjer mig att Passat GTE säljs som smör eftersom det är mycket renare alternativ än snåla dieslar!!! Skulle vara intressant att följa andrahandsmarknad och långtidstester. Hoppas att fler laddhybrider och elbilar kommer från VW. De kan bygga prisvärda folk-bilar om dem anstränger sig lite extra, det har vi sett historisk. ID-koncept är bra tecken att nåt nytt år på G:


Eller varför vänta!
Jag har förslag: 60kWh batteri i PASSAT och bara elmotor alltså samma som ni redan har i e-GOLF och laddare, ingen TSI. Trotts allt det är smart MQB plattform samma som i e-Golf så alla delar finns... Kom igen VW, snälla, folk ville ha det ultimata elbilen och det kan vara E-PASSAT!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar