måndag 21 november 2011

Material beställningen till ELCAT


Nu var vi fyra i spelet. En av oss hade kontakt med en leverantör från Tjeckien. En annan hade kontakt med Danmark och jag var i kontakt med en kollega på Sinopoly.
I mitten av juli ringde en tysk och presenterade sig som Nestmeier. Han hade fått mina kontaktuppgifter från Sinopoly. Han erbjöd oss oemotståndlig pris. Hans företag CLEANENERGY skickade den officiella offert samma vecka och gruppen bestämde sig att acceptera. Jag köpte 160Ah 24 celler, WB-LYP160AH och priset hamnade under 35tkr brutto.

När beställningen var klar började jag med förberedning av batteri byte.
Jag hade funderat på några BMS alternativ. Mest populära masproducerade BMS idag är: MiniBMS, Elithion, EV Power, Wicom osv.
Priserna för 24 celler BMS börjar från 400USD + frakt + tull + moms. Min erfarenhet av Litium batterier i kombination med BMS är att BMS:s inte behöver vara alltför avancerad om man gör en bra trimning och ballansering. Jag köpte följande:

Balance Module for (3.2V) LiFePO4 Battery

Nu var det bara att vänta på leveransen och som vanligt var de sena, både batterier och BMS.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar