söndag 13 november 2011

OCH DÅ BLEV DET ELBIL

Min längsta resa med en bil var 1830 km från Puttgarden-Tyskland till Sarajevo-Bosnien. Denna sträcka körs två ggr per år då vi åker till Bosnien för att hälsa på familjen. Resten av året står vår finna Volvo på garage uppfarten och tappar i värde. De tio senaste veckor har den gått totalt 20 mil.
ELBILARNA körs varje dag däremot och de har fått 250 respektive 350 mil på mätaren för motsvarande period.
För oss är ELBIL riktigt sparbössa. Kostnadsmässigt har de redan avbetalat sig. Det har vi faktiskt sparat i bränsle kostanden.
Fossil bränsle beroendet tog slut 2008 då jag byggde min första elbil.
Jag var pappaledig och mellan lek- och sovdags funderade jag över vår ekonomi och kom på att den störta kostnad för min familj var bensin då både min fru och jag pendlade till jobbet. Och vad kunde man göra? Kollektiv trasport var inget alternativ och då kom jag på en idé. Jag skulle bygga elbil! Jag började planera mitt projekt.
Jag jobbar som utrustnings tekniker och jag kunde tillämpa min kompetens av att bygga truckar till bygga elbilar.
Det första jag gjorde var att kolla på Internet om någon hade kommit på samma idé. J Och visst det var redan många som hade byggt eller byggde elbilar.
Jag upptäckte http://www.evalbum.com/ och det var det ingen återvändo.
Jag började leta efter passande bil som jag kunde konvertera och efter några dagar letande på Blocket hittade jag nedanstående skönhet:


Så här har jag funderat:
  • Lätt bil bara 850kg totalt som bensin bil,
  • Enkelt att meka,
  • Ingen styrservo,
  • Års modell som är inte helbil GS,
  • Så mycket last vikt som möjligt eftersom batterierna väger en del,
  • Så billigt som möjligt, eftersom jag var osäker om det skulle vara möjligt att besikta som ELBIL.

Och Fiat som jag hade köpt för 4500kr hade varit perfekt objekt för konverteringen. Som tur hade firman där jag jobbar stort städ och omorganisation utav lager och i skrot container hamnar 2 driv motorer från världens bästa skjut stativ truck, helt ny renoverade. Samtidigt på Blocket kommer annons för kontroller från Curtis som är klassade exakt som jag hade planerat, samt en av de bästa på marknaden. Jag hade inte väntat eller tvekat något, Fiat har tappat förbrännings motor samma vecka jag köpte bilen. Avgas var också borta samt bränsle tank, kylare, alla rör som har med det att göra osv. Sedan så vägde jag bilen och på 670kg har jag hamnat! Bra början…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar