VAG koncernen har skapad elbils plattform kallad MEB och detta är deras stor satsning och första dedikerade försöket att skapa dedikerad renodlad ELBIL:
Vad betyder det i praktiken? Jo, man hade skapat mycket enkelt, flexibelt plattform med hjuluphängning, elmotor, plats för batteri under golvet och hela strukturen med all-inklusive som bilen behöver för att kunna köras. Detta skulle användas utav hela koncernen och alla i gruppen för att dela på utvecklings kostnad och erbjuda så flexibelt som möjligt produkt...
Med andra ord VW, Audi, Seat och Škoda skulle under kommande år bygga bilar med samma delar, lite som VW Golf, Audi A3, Škoda Octavia och Seat Leaon samt massa andra syskon som sitter på en annan plattform känd som MQB...
Följande bilar är prototyper som skulle vara helt elektriska och byggas på MEB plattform: VW ID3, Audi Q4 e-tron, Seat el-born och Škoda Vision iv;
Det positiva är löfte att VAG gruppen ledad med VW skulle erbjuda miljoner elbilar för folket inte elbilar för milion (kronor), så har dem lovat och lovar... det tråkiga är att dem skulle kunna börja bygga alla såna elbilar idag men dem inte har råd, vilja, resurser, material främst batterier före år 2020... VW kommer först i början av 2020 sedan alla andra successivt har dem sagt och alla bilar skulle byggas i nya elbils fabriken i Zwikau Tyskland som skulle bygga enbart elbilar...
Jag är ganska pessimistisk, reserverad och inte övertygad att VW och alla andra i VAG koncernen skulle göra exakt som dem lovar. Min teori är "en gång fuskare, alltid fuskar"... man ser bara tömma loftet... världs största bil tillverkaren som inte har elbil att erbjuda... sent i spelen kanske, men man ser trender och vad dem gör...
Deras största satsningen senaste tiden är SUV-ar, nästan alla VW, Audi, Seat och Škoda nyheter är tjockis bilar, ineffektiva, ointressanta, alla liknar alla, inget nytt eller attraktiv objekt bland dem... ganska tråkig trend som lämpar sig inte som elbil, det blir ineffektiv och energi krävande... deras satsningar är dyraste I alla klasser, dem har slutat med folka bilar, dem jagar exklusivitet och eliten bland köparna... enklaste exempel är Škoda Karoq som liknar Vision iv koncept, Karoq är ingen stor säljare för 220.000kr bas modell, man kan köpa Kia Niro-hybrid miljöbil så gott som full utrustad för samma pengar, Karoq säljs i 350-ish exemplar 2019 hittils och Niro har redan hittat till 1300-ish köpare samma period... Nya Škoda elbil måste leverera minst 64kW batteri som e-Niro har redan idag och måste ha alla finesser som e-Niro, samt nya ŠKODA måste komma minst 450km/ laddningen och kosta mindre än 420.000kr om Škoda skulle säljas... Kia kommer att erbjuda e-Soul beställning redan nästa månad och då har dem redan 2 elbilar i utbudet, Škoda kanske kommer nästa år mot slutet... nånting låter mycket konstigt...
Visst VW pratar om ID3 för 26.000EUR, dem skulle öppna order boken när som helst, elbilen skulle vara bättre än Tesla, lika bra som diesel Golf och lika dyr eller billig som diesel Golf med allt som diesel Golf representerar fast elektrisk... kom igen VW, låt oss smaka på det ni pratar om och sluta med teaser prototyp efter prototyp skapelse, folk längtar köpa normal, effektiv och prisvärt elbil!
Min pendlings kostnad har minskat dramatiskt. Att äga en elbil betyder att man är miljömedveten, ekonomisk och objekt för nyfikna blickar. Jag är stolt över min trasport val och skulle uppmuntra flera att bestämma sig för elbilar framför vanliga pengar slukare. På min blogg kommer jag att dela med mig erfarenhet och kunskap inom elbilteknik. Jag har konverterat en vanlig bil till elbil, jag har reparerat och rustat upp en elbil. Idag åker vi en elbil och en laddhybrid.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar