söndag 10 mars 2019

Renault Zoe ZE40 en månad senare



Sedan 6 veckor tillbaka är Zoe ZE40 min Daily driver... hittils bästa elbils investering och game-changer... definitivt prisvärt objekt, en alternativ som jag hade varit mycket skeptisk emot men i praktiken mycket-mycket elbil för pengarna...

Jag gillar:
  1. Vinter räckvidd på 220km galant
  2. 3-fas laddning och flexibilitet 
  3. Formfaktor är gott 
  4. Prestanda helt underbar både rapp och lagom 
  5. Effektivitet är exemplarisk i ECO läge
  6. Räckvidds mätaren är exemplarisk och gissar mycket rätt
  7. Fjärrvärme nyckel knapp styrd är underbar och värme pump effektiv
  8. Lagom komfortabel och inställningsbar kupé och ratt
  9. Prisvärt och human total kostnad
  10. Design, finesser, förpackning fortfarande modern trötts ålder
  11. Lätt tvättad utifrån och in med tålig material val
  12. R-Link app fungerar som det ska
  13. CanZE app är användarvänlig
  14. Serviceavtal är prisvärt
Mindre bra detaljer:
  1. Dubbdäck bullrar jämfört med friktion (välj dubbfria,  enorm skillnad i ljudnivå)
  2. Laddlucka inte gillar frost och is och kan fastna under -5*C
  3. Baksätet inte delbart, men finns på 2019 modellen
  4. Backkamera saknar rengörings funktion
  5. Regnsensor inkonsekvent ibland och intervall styrningen inte det bästa
  6. Spolning till vindrutan svår ställd och konstig placerad för vinter användning
  7. TomTom navigering saknar updatering,  kan köpas dock för 99kr
  8. Back Dörrar har högplacerad och designad handtag men man vänjer sig, dock högt för barn
  9.  Luftmotstånd design smutsar bilen lättare och oftare
  10. Backstolar värme skulle vara uppskattat men ej dealbreaker!
Skulle man väga alla bra saker mot mindre bra detaljer så hamnar Zoe ZE40 ganska högt, om inte på plats Nr.1 på min elbils mest prisvärt listan. Dagens sanning är att man inte kan köpa mer prisvärt elbil idag. Mindre bra lista består av massa detaljer som kan åtgärdas, typ byt till friktions däck, smörj laddlucka med antifrost och behandla oftare, kom på att rengöra Backkamera oftare, spolning i vindrutan redan fixat med lite justering och nya torkarblad, osv. Jag skulle ha svårt med bilar som har otrolig buller som inte kan fixas, eller att sittposition är konstig och ej ställbar samt förlåtande, eller att man inte kan kommunicera med bilen och fjärr starta klimatiseringen... sånt är viktigt och icke förlåtande för mig om bilens inköpspris är norr om 400.000kr... Begagnad Zoe ZE40 för 150-ish tusen med batteri hyra på ca.1000kr är fynd om man skulle jämföra och vara ärligt samt praktiskt och lite mer flexibelt samt förlåtande... jag gillar min supermini Zoe ZE40 skarpt tills jag hittar nästa objekt lite mer tilltalande :-) 

Länge leve elbilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar