tisdag 28 februari 2012

Sverige betalar många tusen kronor mer för nya bilar


Jag följde världs premiär utav Nissans Leaf som är 100% elbil och då hade jag upptäckt konstigt fenomen!
Priser skiljer sig mycket från land till land, inte bara för Leaf men för många andra bilar också.
Min nyfikenhet ledde mig till följande:



Alltså vi i Sverige betalar 30-50 tusen kronor mer för nya bilar än tyskarna tex.
Många kommer att reagera typ stor marknad, stor konkurrens, subvention till miljöbilar osv.
Samma fenomen var i början av 20-talet när danskarna handlade massa nya bilar i Sverige, sedan nivå reglerades priserna i Danmark.  
Jag hoppas att dem som funderar ny bil tar hänsyn till Tysk pris. T.ex. Auris HSD = 160.000kr för nybil + 10.000kr att importera… Vad kostar 2012 AURIS hsd i Sverige?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar