Supermiljöbilar
är såna som har utsläpp mindre än 50g/km CO2 och det är faktisk inte så mycket
bilar som kvalificerar sig att vara en supermiljöbil.
Nyregistrerade
supermiljöbilar per modell enl. BILSWEDEN:
|
Maj 2012
|
Maj 2011
|
Jan-maj 2012
|
Jan-maj
2011
|
Nissan Leaf
|
4
|
-
|
45
|
-
|
Volvo C30 Electric
|
9
|
-
|
40
|
-
|
Opel Ampera
|
14
|
-
|
30
|
-
|
Citroen C-Zero
|
4
|
11
|
17
|
12
|
Peugeot iOn
|
-
|
10
|
8
|
25
|
Mitsubishi iMiev
|
2
|
4
|
5
|
67
|
Smart for Two Electric
|
-
|
-
|
2
|
-
|
Chevrolet Volt
|
1
|
-
|
1
|
-
|
Summa
|
34
|
25
|
148
|
104
|
För några år sedan diesel bilar
har varit sataniserade och då hade ”det rätta valet” varit etanol. Almenheten
nappade på etanol sagan och dem bilarna såldes som smör. Sedan några år
tillbaka diesel är avgudad och blev ”det rätta”… Jag bara undrar hur kan
almenheten vara så blind och lätt påverkad utav trender, lobister och ”tyckare”?
Varför köpa fossil bränsle när man kan tanka hemma från väguttag? Vad händer
med nya trenden, ingen reklam för renare alternativ, ingen initiativ att prova
nytt… Kom igen
Sverige!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar