onsdag 3 december 2014

En månad med Nissan Leaf

En månad och 200mil senare känns Leaf stabilt. Jag har hittat massa olika saker jag gillar och så självklart en del finesser som suger och inte är på denna nivå man hade hoppats från en modern elbil från Nissan. Leaf är utvecklad från början som elbil och att man inte kan ställa enkelt laddnings nivå, laddnings styrka eller enkelt välja när bilen ska starta ladda är lite irriterande. Visst det finns mycket avancerad meny med såna inställningar men det är så komplicerad att man tappar ork ställa nåt. Därför har jag byggt en flexibel laddning kabel med 6-10-16A inställning och i spiral utfarande så jag behöver inte tramsa med 5m lång original kabel…



Har lite svårt för stolarna i Leaf och skulle vilja ha en annan modell eftersom inställning och reglage är ganska konstigt för min smak. Klimatisering och värme i Leaf känns lite krångligt och svårt att ställa som jag ville ha men man kan leva med det eftersom värme finns och imma är borta, samt super snabb avfrostning är möjligt så det kan vara att jag kanske missar nåt eller kräver för mycket. Räckvidd är fantastisk och man kan köra 100km vintertid om förvärmnings funktion används som fungerar OK med original app Carvings. Jag använder Leaf Spy app för att diagnostisera bilen regelbundet och att läsa olika data från batteri, eldrift, laddare och annat. Leaf Spy är mycket användarvänligt och rekommenderas varmt till alla som undrar hur dem vitala delar fungerar under huven på en Nissan Leaf.

Summa summarum en mycket stark 8:a på en 10 skalan!

Ett nytt projekt anländer snart, vi ska prova köra med 2 elbilar och utvärdera om det är möjligt att leva med enbart elbilen. Vi har haft samma scenario tidigare men räckvidd har varit på gräns, kanske Leaf + en till elbil kan fungera… vi få se!

Länge leve elbilen!

J



1 kommentar: