söndag 7 december 2014

TÄBY – KUMLA med Peugeot ION elbil

Jag har köpt mig en Peugeot ION. Bilen fanns i Täby och jag ville inte köra bilen hem på trailer eller med hjälp av ett annat fordon, jag ska köra bilen hem helt enkelt… Problemet är att folk varnar att i-Miev, C-Zero eller iON har max räckvidd på 60km i kylan… jag bryr mig inte!

Har tillbringat några timmar innan resan och planerat detaljer med hjälp av http://uppladdning.nu/, det ända bra verktyg för elbilsägare som skulle iväg och eventuellt ladda, stort tack till folk bakom portalen!

Jag ska köra Täby – Enköping ca.70km första etapp och ladda med 16A normal laddare i en timme… sen så kör jag Enköping – Västerås ca.33km med det som jag har laddat i Enköping och hoppas att snabb laddare där är i gång… nästa etapp Västerås – Köping ca.30km där förmodligen finns ett uttag, men ingen har bekräftat… sista etapp Köping – Örebro ca.60km till snabb laddare för att kunna ta mig hem till Kumla 
ytterligare 15km…

Jag har pratat med folk som sålde bilen till mig och batteri ska vara fulladdat när jag kommer att hämta bilen, och så köper jag tåg biljett, åker till Sthlm sen Täby, hittar ställe där bilen står parkerad och förbereder mig för resan hem…

Vrider på nyckel i nyköpta iON och räckviddsmätare visar 48km som möjligt räckvidd… HuH det måste vara så att sista körningen med bilen var brutalt därför så låg räckvidds siffra… OK va modig och kör bara… ingen värme eller sånt slöseri med energi bara fläkt på fram rutan att få bort eventuellt imma… stolsvärme på/av, på/av… jag hatar rumpvärme men det hjälper när lufttemperatur är bara 2*C… och så kör jag…



Första etapp Täby – Enköping ca.70km och räckviden i display är 48km, plan är att köra E18 som är kortast streck… efter 3-4 km hoppar räckvidd i bilen till 55km… ett par km till och räckvids mätare är uppe i 60km… hihi det har börjat bra… efter en mil körd jag har 64km kvar enligt räckvids mätare och då börjar det ticka ner… 63km kvar, 60 efter 15km… jag taktar med trafiken i 80-85-88km/h och försöker inte pressa gas pedal alls, som att det är ägg under… 25km innan mål det är 33km kvar enligt räckvidds mätare… nästan i mål i svinkallt bil, ingen imma bara lite på back rutan, räckvids mätare visar 14km när jag anländer till Max i Enköping där jag skulle ladda… jakar bilen och laddningen med 16A börjar... Jag tar en längre fika paus… efter en timme där jag går ut och inspekterar bilen… FY, bilen har inte laddat!!! som att det går på/av i uttaget… jag bestämmer att byta uttag och kör vidare till ENA-Energi… 



Uttaget är ledig och laddningen startar, efter 30 minuter bilen fick en mil enligt mätaren, nästa 30 minuter och en till mil är laddat… jag undrar varför har inte jag kommit här från början… när bilen visar 39km i räckvidd jag avbryter laddningen och börjar köra mot Västerås och första snabbladdare på delsträcka…
Enköping – Västerås ca.33km med det som jag har laddat i Enköping, nu kör jag bara gamla landsvägg och då kommer första ångest typ 15km innan Västerås när navigering och räckvidds mätare har samma siffra i display 15km… händerna i ratten är svettiga och så känner jag att jag sitter konstigt framåt lutad i sitsen och glor i siffror… då börjar jag skratta och inser att jag har kört uppförsbacken och att nedförsbacken är framför mig… när det var 11km kvar då börjar blinka displayen som att jag fick första varningen… 



nu är jag på 50 skyltat väg och jag ser Västerås framför mig… jag frirullar så mycket det går och så ser jag McDonalds… jag svänger mot McDonalds och kör runt sakta sökande för snabbladdare och så ser jag rackaren… Jag kopplar bilen och så visar display 14% kvar i batteri fast jag hade sista blinkande stapel i displayen… märkligt men det viktiga är att laddningen har startat… jag går in i restaurangen och äter middag… 20minuter senare jag står vid bilen och så visar display i snabbladdaren att det är fel i kommunikation och att bilen har laddat bara 25%!!!


Fortsättning följer J



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar