onsdag 1 maj 2019

Renault ZOE ZE40 3 månader senare


Nu är det vår, värme och fina temperaturer som elbilar gillar mer än nordisk kyla. Min Zoe ZE40 är fortfarande underbar. Bilen levererar mycket stabil räckvidd och förbrukningen sjönk från 2kW/mil till 1.6kW/mil. Med andra ord 20+ mil blev helt plötsligt 30+ mil som möjligt räckvidd nu på våren.



Vinterhjul är borta och sommarhjul låter nästan ingenting. Ljud i kupén har blivit mycket mer avslappnande och jag repeterar att min första val är friktions och inte dubb däck, fast dem kom på köpet...

TPMS sensorerna måste programmeras varje gång man monterar hjul eftersom Renault hade skapat bilens-log med enbart 4 minnes platser i bilens dator. Därför behöver man besöka verkstad och byta däck om man inte har TPMS läsare och OBD dongle samt lämplig diagnos program för att fixa detta. Så, innan man byter jag rekommenderar CanZE app som man kan ladda via Appstore eller Googleplay. Detta är dedikerad verktyg för elbil entusiaster som hjälper med bilens inställningar, avläsningar och annat utvecklad av entusiaster och elbilskunniga. Med CanZE man kan läsa av TPMS och byta dem, så gör man i rätt ordning och antecknar på varje däck innan byte då kan man ha ID antecknad och byta med appens hjälp nästa gång. Så glöm inte detta!

Klimat aggregat i bilen är så gott som avstängd nu eftersom luft tempertur är behaglig och fin annars känns det som att när det är super kallt det blir extra effektiv, när det är super varmt också mycket effektiv AC, men när temperturer är i mitt i mellan AC har svårt att dosera rätt i AUTO läge, kör man manuell inställning det blir exemplarisk och bra. All klimat användning kostar energi så jag försöker snåla så mycket det går.
Batteri hälsa enligt CanZE diagnostik är 97% i min Zoe ZE40, man kan bara konstatera att efter mer än 3000mil och 2år har batteri så gott som nyskick.

Nästa utmaning blir att testa längre strecka och snabbladdning. Zoe ZE40 har 3-fas upp till 22kW laddningen och det finns gott om 32A TYP2 laddnings uttag så jag planerar åk till Arlanda och tillbaka, det blir intressant att se om batteri räcker 23mil i ECO 94km/h och hur lång tar det att återställa sedan upp till 90%...

ZOE ZE40 har visat sig som stabilast elbil hittils och prisvärt alternativ till alla nya elbilar med 64kW och prislapp över 400’kr och dem andra med 40kW och priset på 360’kr. Är man fundersam så säger jag sluta fundera och ge chans till ZE40!

Länge leve elbilen!

Fortsättning följer…

Tack till alla Blogger läsare, jag flyttar min blogg till WordPress pga. stängning av Blogger. Tack ska ni ha för support och visat intresse, vi ses på:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar