fredag 18 september 2020

ID.3 ”up close and personal” - provkörningen

ID. 3 och jag träffades för första gången föra året och det gick så här:

http://ackumulator.blogspot.com/2019/12/id3-up-close-and-personal.html

Idag träffades vi igen och den här gången är det bara ID. 3 och asfalt och jag...



Jag fick välja mellan Plus och Max, och jag tog Plus 1st edition till provkörningen, tiden var begränsad till 30-ish minuter pga. efterfrågan, men jag såg ingen kö direkt eller att nån annan var där förutom mig, men respekterar att Möller bil i Örebro vill ha bilar parkerade och tillgängliga. Tack ska du ha Matias på Möller bil Örebro för inbjudan att testa nya elbilen!

ID. 3 känd ansikte, glad nästan retande eller skrattande min med kompakta proportioner lika stort som Golf... modern design, ny formspråk och nya VW belyst logo, bilen i mina ögon ser som glorifierad E-UP. Detta är inte dålig sak, tvärtom, VW UP som idé, mobilitetproposition, enkel, solid, smart och tilltalande till många, att koncept vidare utvecklas och förfinas är rätt spår:

 


Att starta bilen är extra lätt, man har nyckel i fickan och bilen löses automatisk och startar så fort man kliver in... Tryck på broms pedal, växel väljaren i D som drive och fram we go...



Fast jag väljer B direkt eftersom B står för extra broms som omvandlar bilens beteende till att man har extra motorbroms hela tiden och i princip behöver inte använda bromspedal. Att hitta sin bekvämaste position är super enkelt, stolar är bekväma och dem har gott om justering utrymmen. Jag har kopplat in telefon det är också mycket enkelt, om man bläddrar menyer finns det gott om olika justeringar och finesser. Att allt är ordnat som självklart och intuitivt kan man inte påstå, men dem som har haft kontakt med nyare VW produkter hittar till slut. Jag kör ur parkeringen försiktig, höger sväng, vänster sväng, rakt sträcka och pedal till maximal... Herregud... Känns som raket, mycket snabbare än vad man förväntar sig... Jag kör igenom tät bostadsområdet 30-50km/h och körning är avslappnad, lugn och tyst. Det man hör är fram däck ljud om man lyssnar noggrann, jag slår på radio och då försvinner allt eftersom stereoljud låter gott och högtalarna är mycket bra... Jag slår av radio och bara lyssnar på ID. 3 ljud... 360 grader sväng i tät korsning, herregud, vilken sväng radie, man kan nästan vända i bredare gatan utan att backa... sakta städsväng efter sväng omvandlas till landsväg och helt plötsligt är det tok kurvig landsväg från Vivalla mot Lillån i Örebro, 70-90 och stundtals mycket snabbare än det för att se vad ligger limit gränserna... Bakhjulsdrift, mycket vridmoment, bra balans, låg tyngdpunkt, lätt manövrerad och fantastisk stabilt beteende har ID. 3... Om man är galet och för snabb samt provocerar mycket då är ID. 3 understyrd och ABS på inre hjul reagerar blixt snabbt och lugnar ID. 3... Acceleration är inte linjär, finns lite fördröjning och dem som har programmerat bilen tog hänsyn att strypa korrekt och limitera en hel del. Om dem inte hade limiterad då skulle ID.3 varit lika brutalt som Golf-R bakhjulsdriven med Porsche genetisk beteende, tok roligt med andra ord… Man sitter mycket bra oavsett kurvor, dynamiken, allt känns naturligt, avslappnad och lite tung stundtals men inte på dålig sett…

En kvart senare kör jag ut på motorväg och ID. 3 är definitivt rappare än många konventionella bilar dock hastighet är begränsad till 160km/h och mer behövs inte och inte är normal samt slukar förmycket energi. ID. 3 gillar motorväg och bästa hastighet är vad är skyltat i Sverige 110km/h, kör man snabbare då kommer det mycket mer vindbrus och buller från sidoblinkers, olika imperfektioner på bilens kropp. ID.3 är faktisk mycket tystare än vilken som helst diesel eller bensin bil, faktum är att frekvenserna och ljudnivå har en annan dimension som är mer behaglig. Jag har mätt 62-69dB som max med min bullermätaren skapad för iPhone och i örön höjden mitt i bilen. ID. 3 och sidovindar är överens, allt är avslappnad och bilen tar stabil vindpåverkan. Bromsverkan och att bromsa med ID.3 är dock lite artificiell och skaparna har försökt använda motorbroms så mycket som möjligt. Jag har märkt att stundtals man fattar inte att bromspedal behöver mer tryck än vanligt för att bilen skulle börja bromsa. Positivt är att autobroms och stödfunktioner övervakar situation hela tiden, t.o.m om man är lat så bromsar bilen automatisk, yes det stämmer, ID. 3 är smartare än man tror och övervakar situation hela tiden samt anpassar hastighet själv och automatiska bromsar och styr när det behövs för att undvika olycka. Sånt automatisk beteende är en typ av autopilot som redan övervakar körningen, hjälper effektivisera energiåtgång, fånga kinetisk energi samt rekuperera via elmotor istället att bromsa med friktions bromsar, SMART med andra ord!

Och som med allt i livet när det är som bäst så måste man åka tillbaka och lämna bilen. Jag svänger på parkeringen och skulle backa in i parkeringsplats dedikerad till elbilar med laddaren. Att backa första gången med ID.3 är lite svårt första sekund tills man fattar backspeglar, backkamera beteende och tolkat bild korrekt. Jag skulle önskad laddlucka fram på bilen men att det fryser ibland vintertid är mindre bra, att man behöver backa hela tiden är inte bra heller. Kanske man kan vänja sig att leva med det med tiden, jag hade massa bilar med laddlucka back och det gick, men fram är mer tilltalade för mig i alla fall…

Jag tittar mer på detaljer och hur bilen ser ut både invändigt och utvändigt. Jag har inspekterad motorhuv och fortfarande är inte lackerad, robotar har missad lackera under sidan. Jag öppnar allt man kan öppna, jag sitter på alla platser, jag försöker simulera olika saker. Min DEMO bil har fast golv i bagaget inte den som går att höja sänka, ingen glastak eller lucka, 19” hjul, grå-ish inredning.  

Summa summarum:

JAG GILLAR:

·      Prestanda

·      Assistans och autopilot funktioner

·      Åkkomfort

·      Ljudnivå

·      Byggkvalitet på ID.3 som är VW exemplarisk

·      Formfaktor kompakt bil, är lite trött på alla elbils-SUV:ar

Mindre BRA:

·      Priset

·      Ergonomi inom bilen

·      Materialval för kupé och design tilltalar inte mig personligt

·      Infotainment layout och user interface har utvecklingspotential

·     Touch knappar i ratten behöver vidare utveckling

·      Utrustning nivåer EU/SWE (snälla ge os snikversion utan värmepump så fort ni kan, då omvandlas ID.3 till riktigt FOLK-ELWAGEN)

Resumé: är man ute efter elbil med gott om prestanda, i kompakt klass, 400-ish kilometerräckvidd som levererar allt som står på papper då ska ni definitivt provköra ID.3 och ge chans till nya VW.

ID.3 levererar på många punkter, är generisk VW produkt med solid valuta för pengarna. Jämfört med konkurrenter erbjuder VW 2års serviceintervall, snabbare laddning än många andra elbilar i samma klass och bra tillvals lista som kan tillfredsställa vilken köpare som helst.

ID.3 saknar snik modell, elbil utan värmepump med samma prestanda som bil jag provkörde och ännu smalare batteri 44kW som skulle erbjuda 300km räckvidd… ID.3 snik modell när den kommer skulle omvandla köparnas syn på elbilar. BRA jobbat VW. Jag längtar nu att efterfrågan för provkörningar lugnar så att jag bokar ID.3 för helgprovkörning så att vi simulerar helgåktur med familj på 50-60 mil och smakar hur det är att leva med ID.3. Jag var mest skeptisk mot kupélayout och materialval, man behöver tillbringa längre tid med bilen för att se om man kan leva med dem utan ångest.  Det är spännande framtid framför oss och ribban är satt mycket högt, Länge leve ELBILEN!





 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar