tisdag 4 augusti 2020

Hyundai Ioniq Plug-in halv år senare

Det finns bilar och BILAR… Hyundai Ioniq Plug-in är effektivaste bil jag har kört hittills, oavsett vad man gör och hur man kör fösta jag tänker på och känner är effektivitet och så lite energi som behövs för att åka. Batteri är ”bara” 8.9kW men om jag vill så kan jag komma så gott som 6mil per laddning. Vill man köra motorväg elektrisk det går också. Jag hade hoppat från Ioniq in i olika VW modeller, Audi, BMW, KIA, Renault, Peugeot osv. en detalj är mycket viktig och det handlar om att trimma bilen korrekt och just när det gäller åkkomfort har Ioniq ”rätt balans”!  Vad jag menar med åkkomfort och”rätt balans” är att Ioniq glider otroligt behagligt oavsett om man trafikerar gammal landsväg eller det tuffa Närke motorväg så sväljer bilen alla terräng och asfalt ytor exemplarisk. Jag hatar alla olika farthinders omkring Örebro Universitet tex. eller om man åker tätt Adolfsberg i Örebro men spelar ingen roll eftersom Ioniq sväljer alla dem rakt över exemplarisk utan att det gör ont i hela kroppen.

Fartresurser finns och Ioniq är trimmad för komfort och effektivitet inte för engagerad och glädjefylld dag på Nürburgring eller Mantorps Bana. Det sagt skulle jag kunna påstå att Sport kör program bjuder på mycket acceleration, skarp respons och fantastiskt elektriskt vridmoment och bromsverkan som lätt omvandlar Ioniq till en snabbare bil än det står på papper.




Ioniq har fantastisk och intuitiv infotainment, Navigation, user interface. Allt är lätt inställd, t.o.m. dem som inte gillar datorer och teknik gör det lätt och rätt. AndroidAuto och Apple CarPlay är exemplarisk inställd och speglar telefon direkt till display i bilen. Kupé är byggd med material som är lätt rengörd och det är bara några detaljer som är med Svart Piano finish som samlar fingeravtryck. Ioniq är lätt tvättad eftersom yttre ytor är lagom jämna, finns inte så många dolda detaljer, grill är slätt och aerodynamisk så insekter och annat skräp tas bort mycket lätt. Bagage är lagom, insynsskydd har dedikerad plats under bagage golvet som underlättar om man skulle lasta nåt med fällda stolar. Volym är exemplarisk, jag fick lång Ikea kartong lätt lastad, en 28” cykel kan få plats…

Mindre bra är värmekällan i Ioniq som kräver att förbränningsmotor är i gång och om man har behöv att värma kupé eller köra defroster då startar motor direkt. Vintertid är Ioniq Plug-in bara hybrid bil mer än elbil pga. värme och att motor är i gång så gott som konstant, men snittförbrukning är exemplarisk låg eftersom motor är på tomgång i princip första 5-6mil. Annan mindre bra detalj är automatiska vindrutetorkare som har svårt att avgöra mängd smuts på fram ruta och automatiken oftast måste skiftas till manuell väljare där man själv oftast väljer mycket bättre. På minussidan är tillbehör tillgänglighet så som stänklappar, takräcke, skidor/cykel transportutrustning osv. Man behöver söka ganska mycket för att hitta passande detaljer.

Slutsats; för att vara kompakt bil, Plug-in, ganska konservativ design så levererar Hyundai sin Ioniq i fantastisk förpackning som gör allt bilen är byggd för och lovad! Om jag skulle själv igen välja mellan Golf GTE, Kia Niro/Ceed PHEV, Volvo V60 D5 TwinEngine, BMW 225xe eller Mini Countryman PHEV eller Peugeot 2008 PHEV då skulle jag direkt välja Ioniq PHEV och förklaring är effektivitet / formfaktor / inköpspris förhållande…

Snart är det dags att byta Ioniq PHEV mot elbil igen, är man intresserad skicka PM…

 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar