torsdag 23 juli 2020

Renault Zoe 52kw R135 provkörning

Sommar, corona distansering, lite för mycket tid över...det slog mig att provköra elbil kanske blir roligt, kanske Peugeot e208, Nej det går inte, e208 finns inte och inte skulle finnas som Demo bil tills årsskiftet 2021... nästa kandidat på listan var Kia e-Soul, och bilen finns att provköra efter lite förhandling och tålamod: här finns provkörning text!

Som alltid, jag hoppar från elbil till elbil samma dag och direkt om möjligt. Nästa kandidat på listan nya Ioniq electric 38kW... jag åker till Örebro Hyundai och efter 10minuter i salongen, provsittning i Ioniq electric, Kona electric och detaljerad undersökning av båda ingen som visar intresse att hjälpa mig, det är i princip tomt i lokalen... jag tittar framför lokalen och det står gamla Ioniq electric och Kona på parkeringen, jag undrar om dem har nya Ioniq electric alls, kanske inte, jag ger upp helt enkelt och väljer Renault Zoe som nästa kandidat bara några meter längre i samma gatan...

REJMES Örebro, här träffar jag Julius Larsson och vi hälsar varan hjärtligt. Zoe finns för provkörningen självklart, 2 bilar står parkerade... nån minut senare sitter jag i nya Zoe 52kw R135 Intensiv och Julius förklarar basics att nya växelspaken beter sig som brytare och inte har mekanisk feel, att starta och välja har fler program typ som B vars beteenden är mer som agresiv  regenerativ broms eller en pedal körning i princip. That's it, resten för man testa och uppleva själv, och då börjar provkörningen:








Nya Zoe 52kw känns som trotjänaren eftersom vi hade äldre syskon 40kw... på nån konstig vänster utseende har förändrats så lite men ändå mycket att bilen strålar fräsch och ny design både utåt men främst in i kupé. På ut sidan kosmetiska ändringar, nya DRL och uppdaterade detaljer samt nya fälgar omvandlar 2012 skapelse till 2020 utan tvekan. På in sidan allt är fräsch, nya mer påkostade material. NYA ZOE feel har blivit som kompakt bil men man behöver ta hänsyn att klassning är supermini eller stadsbil.
Provkörning börjar med nya infotainmentsystem,  att koppla telefon tar 0 tid, att bläddra menyer och byta startskärmen är naturligt process, skärm är dubbel stor och ser ut som Tablett surfplatta monterad stående. Klimat har egna kontroller och är direkt under skärm, mycket fräsch och användarvänlig upplevelse... redan nu jag gillar Zoe mycket mer än vad jag gillade enkelhet med gamla modellen, evolution var revolutionerande gott... det som är fortfarande mindre bra är inställning av förare stolen som inte kan justeras upp/ned, bara fram tillbaka och ryggstöd. Ratt kan justeras i alla riktningar som är bra och jag hittar lätt bästa inställning. Bara att jämföra, jag har hoppat från kompakt bil en KIA e-Soul med skinn ventilerade el-justerade och perforerade ergo stolar direkt i lilla supermini Zoe, men på nån konstig vänster jag sitter bekvämare i Zoe, har bättre sitt position och är mer avslappnad än i e-Soul.
Nu kör vi, motorväg, landsväg, stan, i sån ordning... jag är direkt på motorvägen och nya Zoe är märkbart piggare och rappare än gamla 90hk eller 110hk modellen. Acceleration kastar kroppen kraftigt tillbaka och hela bilen är exemplarisk kontrollerbar och gör exakt vad föraren vill. Jag bläddrar nyfiken menyer och Zoe med 450mil på mätaren visar snitt förbrukning på 1.7kW/mil som motsvarar 30-ish mil i real life räckvidd. Motorväg körning är mycket tystare än med gamla Zoe dock lite bullrigare än vad det kan vara med elbilar. Å andra sidan är Zoe kanske bäst isolerad supermini, bättre än alla andra supermini bilar jag hade provkört, definitivt tystare än Renault Clio som är samma klass bil från samma tillverkare men med bensin/diesel motor.

Nästa etapp landsväg, här är Zoe hemma, med nya motor man kan överta saktare trafikanter så lätt att det kan vara på gräns till fotkörning blixt snabbt. Här märker man nya materialet och bättre isolering, buller forsvinner nästan helt. Vikt fördelning är exemplarisk och trimning med acceleration vs. sladdade fram drivhjul är fantastisk. Zoe sliter inte fram hjul som andra elbilar, Renault har lykats trimma antisladd till nästan perfektion som resulterar i exemplarisk väghållning. Zoe är mycket raffinerad med andra ord!

Sista etapp stads körning, parkering, vingla och takt med trafiken, överta mellan trafikljus och vändcirkel här är Zoe oslagbar. Backkamera visar bra bild, sensorer varnar exemplarisk, utsikt är bättre än snitt bil, ratt känns mer hemma i stan med sin lätt feel. Dämpning i en Zoe är mjukare än snitt bil, man åker extra avslappnad på skadad asfalt eller där finns mycket farthinder guppar och hoppar, här kompletterar B kör program exemplarisk, nästan till helt bromsa,  så en pedal körning finns som möjlighet i nya Zoe... stolarna är mjukare och bekvämt breda, det syns i back stolar om man sitter bakom lång förare som kan vara lite krympt. Bagage är fortfarande kanske störst i klassen...

Dags för resime, jag gillar:
  •  Zoe är fantastisk supermini
  •  Zoe är modern och raffinerad elbil
  •  Zoe känns som kompakt bil men är supermini/stadsbil
  •  Zoe är stabil och snabb och lättkörd elbil
  •  Zoe leverar bra räckvidd lätt norr om 30-ish mil
  •  Zoe är kanske rymligast i sin klass
  •  Zoe levereras med 3-fas 22kw onboard laddare 
  •  Zoe fick DC snabbare laddning 50kW
  •  Zoe har kanske bästa Leasing erbjudande på marknaden 
Mindre bra med ZOE:
  • Zoe är också mycket dyr att köpa komplett med batteri
  • Zoe säljs i stora volymer, dock med batteri hyra, att köpa batteri kan vara krånglig process och försäljarna kan krångla till, men finns också mycket kunnig folk som gör det problemfritt
Slutsats; dyr supermini som kan vara fynd om man Leasar Zoe, enligt många kanske mest prisvärt bil att äga. Roligt att köra, mångsidig, fantastisk flexibel stadsbil som lätt kan köras längre sträckor. Stora sålda volymer garanterar tillgänghet på andrahandsmarknaden där privata köpare kan lätt fynda elbil. Jag håller ögonen öppna och skulle kunna tänka mig byta Ioniq plug-in Daily driver till en Zoe 52kw R135... prislista och aktuella erbjudande avslöjar att man kan köpa snikmodell med batteri för 337.900 minus premie 60.000kr... Renault säljer Clio med bensin motor och samma Zen utrustning som ZOE för 165.900kr, med andra ord 52kw batteri betalar kund 172.000kr eller man kan köpa 2st Clio för priset av en Zoe, så länge 60.000kr premie för miljö elbilar finns skillnaden blir 112.000kr mellan Zoe och Clio... Renault fortfarande köper batterier för Zoe, när batteri tillverkning utvecklas till nästa nivå på samma sett som förbränning motor tillverkning görs inomhus kanske man kan förvänta sig att elbilens pris kommer till samma nivå som bensin/dieselbilar...

Sista anmärkning, Europas mest sålda elbil Renault Zoe blir snart gratis att Leasa i Tyskland:

https://alltomelbil.se/renault-zoe-blir-gratis-att-leasa-i-tyskland-efter-bonusar/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar