söndag 5 april 2015

Autoped NV elektrifiering, batteri utformning

Det tog en hel del smörjolja, skrov byte, och puts sen en provtur…  
vilken lätt trampad cykel Autoped NV är… 
det var länge sedan jag körde så fint cykel 
och att allt fungerar efter lite omsorg är fantastisk!

Nästa steg är batteri… har en 48V 10Ah:
Men jag ville ha en egen konstruerad LiFePO4 16S4P
 med 26650 3300mAh/cell och 51V 13200mAh total 
som teoretisk skulle kunna driva cykel en timme…

Mycket fundering och så kanske har jag klurat klart batteri:




Återstår att bygga klart batteri!
J



fredag 3 april 2015

Autoped NV elektrifiering, första steg

Nya projekt provkörd utan motor… 

Mycket lätt trampad cykel som har så mycket charm…


Och så börjar el-konvertering med borttagning av allt som inte behövs,
avfettning och tvätt… 




Nästa steg är att försöka polera pärlan och återskapa
 så mycket som möjligt av originalet… 
Om resultat inte blir som tänkt kanske lackering skulle utföras… 



tisdag 31 mars 2015

vintage elmoped dröm

Sedan länge tillbaka drömmer jag om en Vintage ElCykel…


Nånting i stil som:


Efter en del sökande och funderande så har jag hittat 
lämpligt kandidat för elektrifiering:



En bit Svensk moped historia känd som Autoped NV ska elektrifieras!

typ som Autoped

+




+


+

=


torsdag 5 mars 2015

Goodyear BH03 piezoelektrisk däck

Tänk att man skulle kunna samla allt värme från däck under tiden elbilen är parkerad i direkt sol… Eller att man skulle kunna omvandla asfalts värme och friktionsvärme till elektricitet och förbättra räckvidd I elbil… kanske inte så science fiction som det låter eftersom GoodYear har adresserat problem och utvecklat prototyp som skulle kunna ladda batteri med piezoelektriskt däck kallad GoodYear BH03 och premiärvisad på Geneve Motor Show:


onsdag 4 mars 2015

Statistik supermiljöbilar februari 2015 enl BilSweden

Supermiljöbilar säljs mer och mer, det är faktum och siffrorna från bransch organisation och statistik från BilSweden understryker det. Så här ser ut top-listan:



Mitsubishi Outlander är klart vinnare på listan, man behöver inte förklara varför och alla framdelar som Mitsubishi har mot sina konkurrenter. Bäst säljande elbil är Nissan Leaf som är också äldst elbil på marknaden och ska vara på top kommande månader eftersom Nissan Sverige kör leasing kampanj med 24 månader + 3000mil för under3000kr/månad + försäkring + faktureringsavgift… det är ända sett att sälja dyrt Leaf känd sedan 2011 till konsumenter. Tyska elbilar VW e-Golf och BMWi3 kämpar att komma upp på listan och det är bara VW och BMW direkt fel att dem säljs inte eftersom ingen direkt reklam är synligt och det som syns inte finns inte…

Vattenfall och Fortum bidrar att eventuella elbilars köpare skräms från elbilar med fantastiska 3kr/minut snabbladdare priser. Hoppas att nya snabbladdare nätverk som Öresundskraft ska byggas kommer att konkurrera med ”normal” pris mot ganska tokiga 3kr/minut som Vattenfall/Fortum erbjuder… 
Det som gör mig glad är faktum att i år är det 150% mer supermiljöbilar sålda jämfört med samma månad föra året… 

tisdag 3 mars 2015

BASF Doubles Nickel-Metal Hydride Energy Storage | MIT Technology Review

Så här skriver BASF chemicals att forskning gör möjligt att skapa NiMH batteri som skulle kosta 146USD/kWh och skulle göra NiMH batteri lika attraktivt för elbilar/laddhybrider som litium batteri idag:



inte omöjligt alls! Plussar man att BASF har köpt rättigheter och patent till världs ledande Ovonic   NiMH batteri teknologi från olja magnat Chevron som hade förbjudit byggande av batteri pack större än 2kWh med sin teknologi så kanske dem kan lyckats:



Vilken paradox att Chevron olja magnat har suttit på det bästa batteri patent så länge utan att tillåta mänskligheten att vidare utveckla det… nu när litium tog över så säljer dem patent till BASF… hoppas att dem är smartare och har positiv agenda med NiMH batteri utveckling!   

torsdag 26 februari 2015

Att göra slut med fossil-bränsle...

Aktivister finns på alla sidor och i alla lag.

Ett lag föreslår följande:


Det verkar som att samma lag känner sig hotad… det gör mig glad!



Elektrifiering är mer omfattande än vi tror… länge leve elbilen!


tisdag 17 februari 2015

ELEKTROFOBI

Att behandla elektrofobi inte är lätt, särskild om man har vanor…

Mitsubishi har mycket bra botmedel om man skulle köpa i-Miev elbil

Titta:


 Eller:


eller:


Prova själv om du klarar elektrofobi test!


söndag 15 februari 2015

Tesla + Solar City = batteri att driva hemmet

Tesla jobbar aktivt att bygga batteri backup paket lämpligt för solcells applikationer. Tillsammans med Solar City utvecklar dem system som skulle vara klart inom 5-10år och kunna försörja ”vanligt Florida hushåll” med tillräckligt energi för att kunna vara självförsörjande. Visst är det SOLKLART!   


torsdag 12 februari 2015

Att elektrifiera… Mercedes style

Att elektrifiera betyder att man kanske börjar använda elektricitet…

Att elektrifiera bilen betyder att man gör att en del drift är elektrisk…

Mercedes elektrifierar sitt utbud!!!

Det betyder att dem har byggt batteri fabrik, skapad elbil Mercedes B-klass Electric drive som jag redan skrev om:


Mercedes har elektrifierad S-klass och byggd plug-in hybrid:



Mercedes har elektrifierad också C-klass och byggd plugin hybrid:



Mercedes skulle elektrifiera alla sina bilar snart har dem sagt...


Tumme upp för Mercedes




onsdag 11 februari 2015

solcellerna och elbil i februari

Solen lyser och solcellernas vinter sömn är över. Igår vid hemkomst efter jobbet har jag konstaterad att 2.5kWh är producerad:



Häftigt att man kan utnyttja solenergi redan i februari. Hoppas det blir fler soliga dagar i kommande period och att solcellerna kommer snart i 10kWh/dag nivå…
En till fenomen är märkligt, elbilen har börjat visa mer än 100km räckvidd eftersom värme behöv inte är så stort som kalla vinterdagar:



Solen gör att värme aggregat inte behöver kämpa för att leverera värme till kupé. Snart så blir det 150km räckvidd siffran när luftvärme stiger till 10-15*C…

Förnybar energi är framtiden och vi provkör framtidsenergi redan idag,
Testa själv, det är spännande faktiskt!!!




fredag 6 februari 2015

Statistik supermiljöbilar försäljning jan2015


Siffror om supermiljöbils försäljning från BILSWEDEN talar sitt språk. Laddhybrider säljs ganska bra. Kompromisslös elbil Tesla model S hittar till köpare också oavsett inköpspris på ca. 1mil kr. Billiga elbilar har sin publik, alla andra säljs sporadisk. Nissan har startat leasing initiativ där man kan leasa Leaf elbil under 2års period utan insats med månadskostnad 2980kr + försäkring, inklusive 2 service tillfällen. Det är ända sett att Leaf hittar till köpare med sin astronomiska pris på 360tkr.

Eftersom supermiljöbilspremie är tillbaka så ser man tendens att alla bilförsäljare har justerad priserna uppåt igen. Outlander PHEV fick pris sänkning efter att supermiljöbilspremie pengarna var spenderade och dem var sålda -40tkr prissänkning +10tkr i utrustning på köpet innan årsskiftet. Man kunde köpa en fabriksny Nissan Leaf lager bil för 249tkr under kort period när Nissan tömde sin lager för nykommande modeller. Jag var hos en Mitsubishi återförsäljare i trakterna och dem har i-MIEV i salong sedan 2011, dem kallar det ”demo” bil. Citroen och Peugeot har också demo bilar som samlar damm med sina fantastiska priser…

Nya elbilar kommer snart, Kia Soul EV och Mercedes B-klass Electric Drive. Kia har annonserad 369tkr pris och samma bil skulle man kunna köpa i Tyskland under 300tkr. Mercedes är tyst om priset i Sverige men i Tyskland har dem annonserar 39tEUR som motsvarar 366tkr, jag har svårt att tro att nykomlingen skulle hamna under 400tkr i Sverige. När alla säljare höjer priset med supermiljöbilspremie varför skulle mercedes vara annorlunda…


Priset för nya elbilar är största nackdelen att elbilen skulle kunna nå till fler köpare. Laddstationer finns inte i Sverige och det är inte heller tilltalande för elbil. Har elbilen ljus framtid? Kanske eftersom man kan köra nya Leaf för under 3000kr/månad som är ganska mycket bil för pengarna och bästa deal nuförtiden… 

måndag 2 februari 2015

Shanghai – Beijing elektrifierad highway

1200km lång motorväg mellan 2 största kinesiska städer är klart. Total 50 snabb laddning stationer är invigande exakt några veckor innan kinas största helg, nämligen Vår festival och Kinesisk Nyår. Statlig elbolag har lovat elektrifiera kinas största motorväg och dem har avklarat projekt. Dem har också byggt total 24.000 laddningspunkter plus 133 snabb laddare med total 532 laddnings enheter bara under 2014 för elbilar och planerar vara världs ledande elbilsnation innan årtionde slut.



Att tycka om och teoretisera är en sak, att agera är nåt helt annorlunda… 
Svenska politiker skulle kunna lära sig en hel del från kinesiska kollegor... 

Länge leve elbilen!  



lördag 31 januari 2015

Peugeot Ion som vardags bil

Sedan några dagar tillbaka är Peugeot Ion min vardags bil. Sedan vi köpte Ion var det frugans favorit och pax! Vilken fantastisk bra ballanserad elbil det är som Mitsubishi har skapad 2009. Det säljs som Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion och Citroën C-zero en och samma bil med 3 olika emblem.
Peugeot Ion har 16kWh batteri pack som är Yuasa-Japan tillverkar för Mitsubishi, 3kW inbyggd laddare som kan mata max 14A via J1772 laddkontakt från vanligt eluttaget och så har bilen DC snabb laddnings möjlighet via Chademo kontakt som återställer 80% av batteriets kapacitet på dryg 20minuter. Max räckvidd sommartid varierar 10-16mil mycket beroende hur man kör bilen. Jag har isolerad värmare och effektiviserad vinter räckvidd som var mellan 6-7mil original och har idag 7-8.5mil med min Ion mycket kalla vinterdagar med snö, slask och plask. Ion har 47kW elmotor med 180Nm som är ganska mycket för bilens 1080kg och är ganska pigg samt kan takta med trafiken utan problem samt kan komma upp till 135km/h max som är meningslös med elbilen där man brukar köra så mjukt som möjligt.  



Ion är i samma klass som andra mindre stadsbilar eller andra elbilar med samma batteri storlek så som VW e-UP. Det är uppenbart synligt att Ion handlar om effektivitet i spartansk förpackning medan konkurrenter bjuder mad massa ”finesser” som jag kallar för lul-lul eftersom man döljer mycket höga inköps priser med typ ”generös” utrustning. Ion har bara AC, kupévärme, stolsvärme, automatiska backspeglar, USB, bluetooth, handsfee och inget mer. Ion har mekanisk ratt, andra bilar har servo som kostar lite elenergi och vikt. Ion har fantastisk svängradie på 4.5m och andra elbilar kan bara drömma om det. Ion har bara enkelt automat med D, N, R inställning och andra elbilar har ECO eller också ECO+ som extra inställning som kan spara energi om man har svårt med gaspedal. Ion har fantastiskt batteri och mycket exakt räckviddsmätare som är stabilaste i klassen, andra elbilar har siffror som pendlar +/- och analyserar senaste energi åtgång. Ion är ganska hög och small bil som kan tolkas som lite trångt men lätt att komma in och kliva ur bilen samt mycket lätt lastad och med super generöst lastutrymme när man fäller back säten. Ion är registrerad 1+3 passagerare och lämpar sig inte för bilister med krav för fler än max 4 i bilen. Ion är bakhjulsdriven med mycket bra väghållning egenskaper som bilar från Mitsubishi oftast har, det märks att man inte kan leka med bilen typ vintertid och sladda samt bussa… men det finns knapp för antisladd avstängning om man önskar det.   
Vad mer man behöver ha i en stads-elbil? Önskar man fordon att pendla, handla och skjutsa till skola/träning typ6-8mil/dag då är en sån perfekt kandidat:






söndag 25 januari 2015

Peugeot Ion värmare isolering

Värme aggregat är isolerad på Peugot Ion elbil:




efter 3/4 dagar med intensiv körning resultat är märkbart eftersom jag kommer 10% mer än tidigare, nu är det 75km som möjligt -10*C vinter räckvidd mot 68km tidigare i räckvidds mätaren/display och i real life. Åtgärd är mycket enkelt och kostar total 100kr i isoleringsmaterial. Nästa på listan att göra är fjärr kupévärmare för att kunna värma elbil innan körning och under körning utan att behöva använda HV batteri. Det finns 2 olika scenario; att montera kupévärmare parallell med laddare och fjärrstyra, eller att jag använder starkare 12V batteri typ litium som parallell laddas och kompletteras med DC/AC och matar en vanligt kupévärmare också fjärrstyrd… kanske behövs ingenting, måste fundera klart det här med värme och hur ofta man behöver nåt sånt, har inte haft riktigt räckviddsångest än med Ion… fortsättning följer! 

lördag 24 januari 2015

Nissan Leaf fick nytt hem!

Nissan Leaf som vi ägde fick nya ägare. 
Bilen är lastad på bilsläp och på vägg till nytt varmt hem och glada ägare:



Jag ska minnas Leaf som det bästa elbilen vi hade! Trygg och välfungerande, säkert samt mycket användarvänligt… för mig ångestframkallande eftersom jag ville meka och börja ändra bilen men samtidigt var det så dumt att pyssla med objekt som har 2+ år nybilsgaranti och 4+år/100.000km batteri garanti...
Hoppas nya ägarna njuter med Leaf som vi hade!

Jag är nu säkert att det är värt att köpa begagnad och misshandlat Leaf nån gång i framtiden och pyssla med den. Under tiden så är jag mer och mer 
nöjd med Peugeot Ion… J

onsdag 21 januari 2015

Peugeot Ion återkallelse service

Ion var på återkallelse service igår och idag. Det handlar om allvarligt fel som Mitsubishi/Peugeot har upptäckt och broms vakuum pump är bytt, nytt fästen också, samt fästena till batteri är blästrade och lackerade eftersom material är dåligt behandlat från början och bilen fick nytt programvaran… då var jag på besök hos lokal Peugeot service – Johnsson Bil i Örebro och utnyttjat tillfälle att inspektera lite och isolera värme aggregat som värmer kupé… nämligen om man tittar rakt under bilen så finns det kanal med luft öppningen som går från Ion grill direkt till värme aggregat… samtidigt alla rör mellan aggregat och genomgångs öppning till kupé inte var isolerade… och då slog mig självklart att man skulle kunna isolera alla värme rör och själva aggregat för att spara så mycket värme som möjligt… det gick fantastisk bra:




Resultat återstår att testa och dokumentera…

söndag 4 januari 2015

NISSAN LEAF till salu

### OBS BILEN ÄR RESERVERAD ###

Med tår i ögat har jag annonserad vår Nissan Leaf… Tyvärr är det så att vi har 3 bilar på uppfart och behöver 2st max och därför är Leaf annonserad…

Bilen har följande utrustning:

Automatisk växellåda, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, SoV däck Bridgestone på LM-fälgar, Multifunktionsratt, Navigator (GPS), Regnsensor, Sidoairbag, Stolvärme bak, Stolvärme fram, Svensksåld, Xenonstrålkastare, LED ljus, Yttertemperaturmätare, Keyless go, Isofixfäste för barnstol, AUX-ingång, USB-anslutning, Bluetooth handsfree, Bluetooth A2DP Streaming, Backkamera, Rattvärme, Carwings Nissan med klimat kontroll via mobil samt batteri laddning status också via mobil, original laddning kabel 10A + typ2 16A laddnings kabel för allmänna ladd-stolpar, snabbladdning via Chademo allmänna laddare till 80% på 30minuter, osv.

Svensksåld och första gång i trafiken mars 2014. 

Nybilsgaranti t.o.m. 2017-03-03

Batteri garanti t.o.m. 2019-03-03 

Sommartid räckvidd: 175km
Vintertid räckvidd vid -20*C: 100km
Nybilskänsla är kvar.














Några funktioner som Leaf har:






fredag 2 januari 2015

Mercedes B-klass electric

Nästan alla biltillverkare försöker bygga elbil. Mercedes är en av dem som kommer ganska sent med sin första eldrivna modell. Mercedes B-klass electric drive är nyligen presenterad till journalisterna i Spanien och modellen är redan tillgängligt och kan köpas i USA. EU marknaden säljstart är planerad för sent februari. Så här beskriver bilen Tysk Autogefuhl:



Så här byggs dem i Mercedes fabriken i Tyskland:



Kort sammanfatad det handlar om smart bil plattform och B-klass finns som Bensin, diesel, CNG och nu även elektrisk. Det betyder att man kompromissar mycket för att spara kostnad och oftast redskap som är mångsidigt inte är det bästa just pga. kompromiss. Det sägs att elbils framgångsrikaste producent Tesla vars delägare Mercedes hade varit en gång i tiden hade bidragit i utvecklings processen av B-klass. Det spekuleras att Tesla tillverkar detaljer till B-klass men jag har svårt att tro det eftersom Mercedes är väl känd att bygga så mycket som möjligt själv. Mercedes har också en batteri fabrik på G och dem skulle presentera massa plug-in och nya elektrifierade modeller med eget utvecklade och byggda batterier redan under 2015.
B-klass electric drive fick sin USA pris av 42000USD för basic modell och fullutrustad version säljs för 52000USD. Det spekuleras att 400 tusen kronor ska vara start pris i Sverige.

Elektrisk Mercedes är snabb som en spjut med sina 180hk och kommer till 100km/h på 7 sekunder. Det som jag misstänker är att skaparna har försökt konvertera vanligt B-klass till eldrift med så mycket vanligt bil liknande finesser att det nästan kan uppfatas som tråkigt om man är elbils kunnig. Det verkar att B-klass electric drive saknar snabbladdning och att Mercedes har beslutat att inbyggd 10.1kW laddare är max man kan få som gör första el-Merca ganska oanvändbar som långåkare. Att snabbast ladda hel tomt batteri betyder att man behöver minst 3 timmar som är ganska spartansk jämfört med vad konkurrenterna har för standard. Deklarerad räckvidd för B-klass electric drive är 200km i absolut perfekt scenario. I normalt liv bilar med samma batteri storlek kommer 150km en sommardag och 70-80km en frusen vinterdag i Norden om man kör med värme PÅ. Jag har svårt att tro att många köpare kommer att välja Mercedes, kanske om man är absolut Merca fantast och skulle välja att börja köra elektrisk eller om man har B-klass som andra bil att kunna stads köra samt absolut inte försöka besöka sommarstuga 30mil borta som man vanligt gör med sin E-klass. Hoppas Mercedes hittar till många köpare med sin nya B-klass och att lokal Mercedes agent får test bilen snart, det skulle vara super intressant att besöka dem och provköra!