fredag 9 december 2011

Elbilar slår av säkringar!


Jag har börjat skriva om myter om elbilar och jag kommer att fortsätta skriva om det. Jag är inspirerad av personer som har ställt frågor om mina bilar. 

”Hemelsäkringar kommer att slå av när du jackar bilen!”




U jaaaaa! Det hade hänt… J


Men vi har lärt oss läxan, och vi planerar laddning, tvätt, disk, matlagning osv.
Hur gör vi det?
Enkelt! Vi har bara 16A 3 fas hemma. Bilarna drar 10A respektive 12A. Jag kan snabb ladda med 16A men jag väljer inte att göra det eftersom laddarna får stryk. Vi har 2 Elbilar och 3 fas, så varje bil har eget fas så att säga. Värme pump behöver sitt också, så det är en reserverad fas per stor förbrukare. Tvätt och disk sker inte samtidigt som laddning. Spis, ugn och mikro kan man använda utan begränsning dem är delade en till varje fas. Och jag pratar vintertid, sommar tid det finns inga begränsningar…
Vi kan välja 20A som hemma säkring man i så fall kostar nätavgift 1500kr mer per år, så vi väljer vara försiktiga med förbrukning och sparar dem pengarna. Elräkning är 300 till 400kr högre pga laddning och bränsle kostnad är 3 till 4000kr mindre samtidigt.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar