måndag 28 november 2011

Att äga ELBIL


Alla trodde att det var slöseri med tid och pengar när jag började med konvertering av Fiat. Bilen skulle aldrig bli körbar och även om man skulle kunna köra den då skulle de aldrig klara av min pendlingssträcka och om den skulle göra de då skulle man aldrig kunna besikta och registrera den.
:-) Slå er i väggen!
Det gick, det gick och det gick! Konverterad, körbar och besiktad. Sparbossa på fyra hjul med fart upp till 120 km.
Även den värsta skeptikern, min fru, ändrade sig under processen och blev en av dem främsta elbil förespråkare. Elbilar är ekonomiska och lika mycket bilar som ”vanliga bilar”.
Jag behövde inte förklarar mycket för min fru, redan den första månaden då elbilen var i bruk märkte hon de i plånboken. Mer behövdes inte. :-)  
Men hur ska jag få de andra att förstå?  Egentligen behöver jag inte bevisa någonting till någon men man blir trött på alla konstiga frågor man får, typ:

1. Drar elbilen åska till sig?
2. Var kan man ladda den?
3. Är det vanlig eluttag man ska ha?
4. Vad ska du göra om bilen stannar?
5. Är det möjligt att jag cyklar fotare än din elbil går?
6. Visst är det tråkigt att inte höra bilen varva?
7. Är det tråkigt att alla kör om dig? 


Jag svarar på många frågor sedan jag började köra el bilar. Folk ringer, mailar, kör efter mig för att hinna i kapp mig och fråga, stoppar mig på parkeringar osv. Vissa är okunniga och nyfikna och jag svarar mer än gärna på deras frågor. Men att det finns så många ”avundsjuka” är en annan femma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar