Provkörning och testerna fortsätter. Räckvid som är möjlig utan att
stressa batterier visar sig vara 8mil. Då är det kvar ganska mycket energi
i batteriet och alla värde visar normalt. Laddning utan Balans kretsar
fungerar också bra. Det enda som man måste tänka på då är att laddning
spänning måste sänkas 0,2V/cell. Orsak till det är att cellerna inte kommer
till slutspänning samtidigt och det skulle kunna orsaka ojämn spänning och
fenomen att några hamnar så högt som 4 - 4,2V medan majoritet blir 3,5V. Däremot kapacitet
test visar att vid upprepade urladdning till 90% (150Ah) och sedan
laddning så blir slut spänning för varje cell samma varje gång. Med andra ord
de är som individer, inte lika långa, och inte lika breda, men samtidigt
ganska bra matchade för att fungera som "batteri pack":
Efter en vecka intensivt testning
konstaterar jag att bilen är klar och kan användas av min fru också :-).
Allt fungerar som det ska.
Det enda underhållning är att jag
tillbringar 15-30 minuter varje helg och gör en grund inspektering av båda
elbilar. Vad menar jag med det?...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar