ELCAT har bantat! Bilen har tappat nästan 400kg blybatteri vikt.
12st tunga Exide är bort plockade och batteri lådan ska inredas om. 24 st. WB-LYP160Ah ska in i batteri lådan. Hade testat 6x4, 3x8 och till slut det blev 2x12 placering. På så sett är vikt bra ballanserat i bilen, det är lätt att koppla battericeller och extra plats för balans moduler och säkringar finns. Cellerna ska spännas fast med spännband.
Balans moduler en per batteri cell är ihop kopplade och monterade på ett aluminium kylplattan. Varje modul är avsäkrad. Jag hade från tidigare projekt:
3st Cellog8 leksaker som skulle användas under test körning första veckan. Cellogarna programmeras till 2,8V nedre spänning, 4,1V överspänning, och ΔV500mA. De kompletteras med MCT6 phototransistor som ihop med en kraft 240V relä skulle bryta laddningen om något går snett. Klart batteri lådan ser ut så här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar